• metda

IVF 2014

Linda8110 skrev 2014-10-01 09:22:51 följande:

VUL nummer 2. 12st ägg över 10mm, den största 13,7. Läkaren vill vänta med att plocka tills måndag. Det jobbiga var att han tvekade lite pga att jag är så svullen. Blir orolig att han tar fel beslut... Men man ska väl lita på dem. De tog ytterligare ett blodprov idag och så ska jag in på ny koll på fredag morgon.

Jobbigt att vänta, men vad kan hända om de väntar lite extra egentligen?

Jag tog min första spruta hos sköterskan igår. Blev lite paff när hon tyckte att jag redan birde veta hur man gör, tydligen skulle jag läst på innan... Jag trodde jag skulle dit för att lära mig, varför offra en hel eftermiddags jobb annars? Men men... Sen inser jag när jag kommer hem att jag har plockat ut en kartong med puregon 300, en 600 och en 900, det var vad jag fick på apoteket. Trodde att det var olika STYRKOR, men vad jag förstår nu är det vara mängden... Så jag lär väl göra slut på dessa.
  • metda
    Linda8110 skrev 2014-10-02 07:47:15 följande:
    Att man är så svullen kan tyda på överstimulering, därför man blir orolig. Men proverna var bra så det var ingen fara. Bara att kämpa på till måndag.

Du tog tomma sprutor hos sköterskan alltså? Eller ska du ta sprutor dagtid?
    Ok, men vad innebär då överstimulering? Kan de inte göra äggplock då? Är inte så haj på allt detta ;)

Nej då, jag tog riktig spruta hos sköterskan, hon sa att det var ok, skulle bara inte ta någon spruta igår kväll då. Jag kommer ta andra sprutan ikväll.

Jag har fått dosering 150ie varje kväll till och med nu då söndag, sen blir det blodprov på måndag för att se om dosen ska ändras. Vad har du för dos?
  • metda
    Linda8110 skrev 2014-10-03 09:38:14 följande:

Nytt VUL idag och nu är det bokat äggplock på måndag fm. Läkaren var något orolig för mina symptom, tungandad, svullen och illamående. Nya prover togs. Sa att om det utvecklas åt fel håll under helgen så plockar de på måndag och fryser sedan in ev embryon för senare insättning. Han hoppades dock att vi skulle slippa detta. Prover togs även idag. Sista sprutorna ikväll och sedan Ovitrellen imorgon kväll. Let's go!

Ojoj, lycka till! Vad spännande, hoppas att du mår så pass bra att de kan sätta in embryo direkt!
  • metda
    Linda8110 skrev 2014-10-06 22:07:04 följande:
    22 st så det blev MVG :) Hoppas bara att några blir bra embryon också!
    Ok vad bra! Toppen! När får su veta hur många befrukade som ni får?

Själv tog jag blodprov igår och blev inkallad extra idag på VUL pga för höga värden. Hade redan 15 stora äggblåsor fast äggplock inte är förrän v42 egentligen, nu blir det äggplock på fredag redan eller på måndag, kommer bli uppringd idag.
  • metda
    Linda8110 skrev 2014-10-08 18:13:28 följande:
    Tack! Ja det är så spännande! Men Gud så jag mår i kroppen. Som en disktrasa...
    Åh vad spännande, hoppas du blir trådens första solskenshistoria! Vi håller tummarna för dig!
  • metda
    Pluppen13 skrev 2014-10-08 17:49:17 följande:

Hoppas äggplocket går bra metda! Skönt att få det gjort om det finns färdiga blåsor.

Fick samtal från Uppsala och de ville vänta med äggplock tills på måndag. Det blir VUL på fredag morgon, så spännande att se hur många äggblåsor det finns då, i tisdags var det ju 15 st, så blir förhoppningsvis MVG för mig också i antal ägg. ;) min läkare sa att jag skulle vara uppmärksam på symptom för överstimulering veckan efter ägglossningssprutan, så vi får se hur det får :o
  • metda
    Linda8110 skrev 2014-10-09 06:09:31 följande:
    Hur stora var äggblåsorna? Ja var uppmärksam. Jag går här hemma och är det jag också. Fått låna hem en våg och allt (hatar vågar haha).
    De var lite lagomt stora i tisdags, allt mellan 10-16mm, även ett gäng på 8mm men dom räknade han inte in i de femton st eftersom de kan vara "vilande". Är rätt nöjd med att vänta tills på måndag så kan de få ut fler ägg, känner inte nå särskilda symptom förutom att det trycker lite i äggstockarna, är tröttare än vanligt, och huvudvärk minst varannan dag, ibland flera dagar i rad.

Mmh, jag skulle också väga mig, men även kolla midjemåttet, exempelvis genom att hänföra hur byxorna sitter från dag till dag. Skulle även vara observant på att må riktigt dåligt om man blir överstimulerad, samt att man tydligen kan se ut att må väldigt dåligt.

Sista VULet imorgon innan äggplock :) få se hur många och stora som finns då.
  • metda
    Linda8110 skrev 2014-10-09 22:09:27 följande:
    Jag mår otroligt dåligt så jag ska ringa läkaren imorgon och rådfråga. Det kan vara biverkningar från medicinen han skrev ut men jag vet inte... Jobbigt att känna såhär.
    Ojdå, på vilket vis mår du dåligt? Det är nog bra att ringa läkaren så du får veta om det är ok att må så dåligt...

När ska du ska göra gravtest?
  • metda
    Linda8110 skrev 2014-10-10 08:03:48 följande:
    Är helt slut, orkar knappt ur sängen, är tungandad, svullen, ont i magen, yrslig så snart jag reser mig upp och smått illamående hela tiden. Vissa saker beror säkert på Pravidel som jag fick utskrivet. Men det är otäckt!

Jag har testdag 24/10. Dagen innan min födelsedag :)
    Ojdå, ja att du andas tungt och mår illa är ju tecken... Har du fått tag i doktorn?

Själv har jag kanske fått för stor dos puregon sen i tisdags, fick 150 av ivf kliniken medan min läkare blev förvånad, han hade gett mig 50 på blodprovsdagen för att värdet var för högt... Hade 27 äggblåsor redan nu, så fick ta ytterligare blodprov för att kolla värdena och ska invänta samtal från ivf kliniken hur de vill fortsätta. Jag får eventuellt "surfa" på spray ett par dagar extra för att lugna ner värdena.
  • metda
    Linda8110 skrev 2014-10-10 16:06:27 följande:
    Ojojoj vilket slarv av dem! Farligt ju! Hoppas du kan lugna ner det?.
    Ja, jag hoppas att värdena går ner över helgen, jag ska inte ta fler sprutor och endast ta nässpray, "surfa" Trodde hon skojade när hon från ivf-kliniken ringde och berättade om mina skyhöga värden, trodde de inte kunde vara så höga som 29 000, de var ju för höga när de låg över 2 000 i början av veckan :( Just nu är jag orolig över att bli överstimulerad såklart, men även att mina ägg går förlorade... 27 ägg är ju mer än två års naturliga ägglossningar som jag isf "tappar".
Svar på tråden IVF 2014