• metda

IVF 2014

Linda8110 skrev 2014-10-10 16:04:04 följande:

Äntligen hemma! Läkaren hittade vätska bakom min livmoder, tydligt tecken på överstimulering. Som tur var var det inte så pass mycket att han behövde tömma mig! Mina prover såg dessutom helt ok ut så det räddade mig från tömning haha. Dock så tyckte han att jag gjorde rätt i som kommit in. Fick sjukskrivning en vecka till med order om vila och massor med vätska att dricka. Ska dit på tisdag igen för nya prover samt VUL. Känns skönt att veta att jag är relativt ok om jag följer råden samt fortsätter med de där eländiga Parkinson tabletterna haha.

Vad skönt att dina börsen lång bra till, och skönt att stilla oron lite. Vad jobbigt att du får lov att vara sjukskriven, men förstår att det är nödvändigt då du mår som du gör :(
  • metda
    karro 2014 skrev 2014-10-10 12:43:35 följande:

Hej tjejer...

Nu kanske man kan ha lite tur efter alla motgångar.. Avbröt min behandling för 2,5 veckor sedan pga det hade bildats cystor. Skulle då invänta en liten blödning och sedan vänta till min mens skulle komma (skulle dröja 6 veckor ungefär).. Den lilla blödningen kom och försvann efter ett par dagar, sen efter tre dagar kom det en riklig blödning.. Blev väldigt fundersam o ringde till kliniken, dem ville att jag skulle komma in på ultraljud för o kolla.. Det visade sig att cystorna blivit mycket mindre och jag hade en tunn slemhinna.. Det var visade sig att det var mensen som hade kommit så nu har jag börjat med mina injektioner igen!! Hoppas innerligt att detta går vägen nu..

Toppen, vad roligt att du kunde komma igång så snart :) hoppas inga fler cystor dyker upp nu :)
  • metda
    Linda8110 skrev 2014-10-11 15:07:00 följande:
    Ja jag vet inte hur de gör för att lösa det? När de väl plockat dig sen så måste de hålla stenkoll på dig. Lägga in medicinering direkt skulle jag tro. Ställ in dig på att vara hemma från jobb...
    Min läkare tog upp lite troliga scenarior efter att han insåg vilken hög dos jag fått, och han trodde jag skulle få "surfa" tills att värdena sjunkit och tills äggstockarna lugnat sig. Vet dock inte vad som händer efter det om de kan plocka äggen som vanligt... Jag hoppas det. Idag är jag väldigt öm och får lov att ta kortare steg när jag går för att minska obehaget.

Hur mår du idag? Har några symptom på din överstimulering minskat?
  • metda
    Linda8110 skrev 2014-10-11 16:44:52 följande:
    Ja hoppas de låter dig surfa så länge som möjligt eller att de plockar och att du får ligga kvar där sen. Grejen när man plockar vid risk för rejäl överstimulering är ju att man inte kan återföra som tänkt. Men det är ju egentligen det minsta problemet. Vart är det du behandlas nu igen? Nej jag mår lika illa idag. Tanken är att jag ska åka hem till landet imorgon och gå på jazzkonsert. Vill vill vill! Men vet inte huuuur jag ska palla?
    Ja jag hoppas att värdena blir så pass stabila och bra att de kan göra både äggplock och tillbakasättning utan att behöva frysa emellan. Är trött på att vänta nu.

Jag kommer att göra äggplock i Uppsala. Idag är jag ännu mer öm och har lite illamående om mornarna, men det känns ändå rätt okej, känner bara att jag inte har så stor lust att gå ut, utan stannar hellre hemma i soffan och vilar och ser till att dricka mycket vatten.

Oh, din stackare, :( tråkigt om du behöver ställa in, men kanske lika bra om du inte mår bättre nu heller.
  • metda
    Bergamott83 skrev 2014-10-12 11:22:00 följande:
    Är du från Västmanland? Jag ska också få göra äggplock i Uppsala jag är från Västerås. Jag väntar just nu på kallelsen för första gruppträffen vilket jag är så nervös över. 
    Så jag har inte börjat och då är jag inte är så aktiv i den här tråden.
    Stämmer. :)

Gruppträffen är inget att oroa sig för. Ni får en massa info från Sköterskan och hon går igenom lite om ivf och hur det får till i Uppsala sedan, sedan får man ställa lite frågor om man vill. Individuella möten med läkaren bokas efter det, iaf så vi hade det.
  • metda
    karro 2014 skrev 2014-10-12 11:30:15 följande:

Nu får ni hålla tummarna för mig, imorgon är det dags för de första ultraljudet (injektionsdag 6).. Hoppas att det inte dyker upp några cystor, så jag inte behöver avbryta behandlingen igen.

Håller tummarna för dig! Hoppas verkligen inte du behöver avbryta. Har du fått justera dosen något?

Jag ska också på till läkaren imorgon, antar att det är både VUL och nya blodtest... Ni får hålla tummarna för mig också, hoppas på Uppsala på fredag, men det kanske är lite för optimistiskt, vi får se.
  • metda
    Bergamott83 skrev 2014-10-12 13:25:19 följande:
    Åh vad skönt att det bara är så det går till. Jag har varit lite orolig inför gruppmötet. Hur är det i uppsala då?
    Jag har inte varit i Uppsala än. Dit åker man bara för själva äggplockningen och tillbakasättningen av ägg. Vi tänkte försöka se till att åka till Uppsala kvällen innan, boka hotell och kolla till var allt ligger inför äggplocket, så det är jag själv lite nervös över ;)
  • metda
    karro 2014 skrev 2014-10-12 12:45:23 följande:
    Sedär ja, håller tummarna för dig med:)

Ne de verkligen jätte jobbigt när det blir motgång efter motgång.. Har två missfall som vi gått igenom sen februari månad och nu detta.. Nu vill man ha turen på sin sida.

Första ggn tog jag 225ie gonal-f och nu tar jag 300ie:)

Önskar dig lycka till imorgon=)
    Ok, trodde nästan de skulle ha justerat ned din dos med tanke på cystorna.

Tråkigt att höra det om missfallen :( hur länge varade de graviditeterna? Själv har jag aldrig ens lyckats att bli gravid nån gång... Blev ni gravida på egen väg de gångerna eller var det ivf då också?

Lycka till till dig med :)
  • metda
    Trollis skrev 2014-10-12 13:42:58 följande:

Hej hej

Hoppas det är ok om jag hoppar på denna tråd. Jag och min man genomgår IVF på Sahlgrenska efter 2 års väntan. Kan behöva prata av mig med några som faktiskt förstår vad som händer med ens kropp, även fast jag har en otroligt stöttande och närvarande man i denna process.

Välkommen hit :)

Hur långt har ni kommit på er behandling?
  • metda

Grattis till era frysta embryon :) längtar tills jag själv är där.

Själv är jag väl rätt besviken, tog blodprov igår och vi hoppades ju att värdena skulle gått ner. Men de hade istället fortsatt öka... Nu sprayat jag för att få ner värdena och ska sedan invänta mens och boka ny tid för behandling...

• metda
    Linda8110 skrev 2014-10-14 20:10:30 följande:
    Tack!

Nej va tråkigt... Men bra att de tar det på allvar och avbryter när de gjort fel. Hoppas du fått STORA ursäkter. Även om det inte hjälper mot besvikelsen man känner
    Nja de har faktiskt inte sagt att de gjort fel ens. När jag frågade vad de höga värdena berodde på, om det hade med att jag fick för stor dos efter första blodprovet, så svarade de bara att de inte ville säga att det var så, men att min läkare i Västerås trodde det. Så inga kommentarer från Uppsala.

Men men, jag är inte helt nedslagen, visst det är tråkigt, men man är van vid att vänta och att det går dåligt. Nästa gång skulle jag ju få köra korta protokollet, hoppas det går bättre. Hoppas bara min mens kommer fort så vi hinner innan julen.
  • metda
    Tiger201008 skrev 2014-10-14 20:38:23 följande:

Vet någon vad som händer om man inte får igång sin mens. Tog bort polyper i livmoder i sep och inte fått min mens än:( skall imon på läkabesöket.

Gynekologen sa att det kan dröja över ett halvår innan mensen kommer tillbaka efter en sån operation:/

Vill inte vänta så länge med IVF. Finns det något att göra för att få igång mensen? Någon som varit med om samma?

Jag har ingen aning, vad sa läkaren igår? Kan de starta upp behandlingen ändå?
  • metda
    Linda8110 skrev 2014-10-19 18:24:16 följande:

Idag kom mensen...

Hemsk ledsen för er skull. :( Man vill ju att det ska funka på en gång, även fast det väl bara är en chans på fyra att det funkar... Ska ni stoppa in ett av era frysta embryon nu i nästa cykel?
  • metda
    Karriärskvinna skrev 2014-10-21 20:01:57 följande:

Hej! Jag ska göra äggplock i morgon. Lite nervöst!

Hur gick det på äggplocket idag?
  • metda
    karro 2014 skrev 2014-10-21 14:10:47 följande:

Hej:)

Nu är äggplocket avklarat, jag var helt säker på att de inte skulle bli mer än 3 ägg med tanke på att de bara var tre stycken normal stora blåsor senast på ultraljudet...

Men de blev visst 6 st ägg, så är väldigt positivt överraskad att de blev det dubbla antalet=)

Nu är de ju bara till o vänta o se vad dem säger imorgon när dem ringer=))))

Vad kul! Har ni fått reda på om hur många som blev befruktade? Har ni satt tillbaka något ägg än?
Svar på tråden IVF 2014