Se Titanic med 9-åring?
Dottern är väldigt intresserad av Titanic just nu och tar reda på mycket fakta. Hon vill gärna se filmen (med Dicaprio) Funderar på om hon är för liten för att se filmen...Ni som sett filmen med barn, när har de sett den?
Dottern är väldigt intresserad av Titanic just nu och tar reda på mycket fakta. Hon vill gärna se filmen (med Dicaprio) Funderar på om hon är för liten för att se filmen...Ni som sett filmen med barn, när har de sett den?
Mina båda 8 och 10 har sett den av samma anledning som din dotter. De har sett det som finns på youtube och fått ett intresse.
Minstingen är känslig och blev ledsen för att flera dog men inga mardrömmar eller så. Bara ren sympati.
Sitt med och var beredd på att förklara.
Den är från 11-år på bio, vilket betyder att de under 11 år får se den med vuxet sällskap. Det är mao upp till dig.
Ja det tycker jag absolut
Bara du vet om ditt barn är moget att se filmen. Om hon är det så tycker jag trots det att ni skall se den tillsammans så kan ni diskutera innehållet i den. Ett tips är också att ni tillsammans läser lite på nätet om filmen innan ni ser den. Där finns mycket intressant som kan vara kul att veta: t.ex. att det i filmen ryker ur alla skorstenar men att det i verkligheten bara rök ur tre av dem. Man hade heller inte ficklampor när man letade efter efterlevande varför man missade många som låg i vattnet. Att man sjöng psalmen "Närmare Gud till dig" är en efterhandskonstruktion etc. Sådan information kan ge en intressant diskussion dels ur ett historiskt perspektiv och dels ur ett källkritiskt och filmatiskt perspektiv. Varför tror dottern exempelvis att man använde ficklampa i filmen? Och hade man ens ficklampor på år 1912? (Hur ser det ut på en modern båt idag? Har man livbåtar till alla? Hur ser de ut? Varför hade man inte livbåtar så att det räckte åt alla på Titanic - och varför i hela friden skickade man inte bara ett sms så att fler blev räddade? ;)
Diskussionerna kan ju fortsätta i evighet!
Tack för era svar. Vi började se lite igår tillsammans och det blev många och intressanta diskussioner. Dock har vi inte kommit till de mer "jobbiga" bitarna på filmen
Min dotter som är 7 år fick sen den hos en kompis. (Ja, man kan ifrågasätta lämpligheten i det) Hon har varit intresserad av Titanic sen de pratade om den på förskolan så hon visste vad som skulle hända. Inga mardrömmar eller dylikt, bara mycket prat om det.
Min dotter var 9 när hon såg den. Inga problem.
Jag såg den på bio med mina kompisar när den kom, vi var 10 år då.
Just det jag glömde ju lägga till att ingen av oss fick några men utan gillade filmen.