• Lennie

Se Titanic med 9-åring?

Dottern är väldigt intresserad av Titanic just nu och tar reda på mycket fakta. Hon vill gärna se filmen (med Dicaprio) Funderar på om hon är för liten för att se filmen...Ni som sett filmen med barn, när har de sett den?

• Svar på tråden Se Titanic med 9-åring?
  • Mli 014

Jag såg den som 14-åring och jag fick en smärre kris faktiskt. Jag mådde dåligt i flera veckor efter.

Men ironiskt nog har jag inte fått liknande ångest efter diverse skräckfilmer eller så.

• Indianica

Min dotter såg den när hon var 9 år och har aldrig kommit över den....hon tog hemskt illa vid sig och pratar fortfarande om hur hemskt det var (hon är 11 år nu)...hon gråter även när hon hör låten "I will always love you" för då tänker hon bara på Titanic...

• Duckan

Indianica, men visste hon inte innan hur det skulle gå? Min dotter hade det helt klart för sig iom att de pratat så mycket om Titanic på fsk så det var ingen chock.

• Duckan

OT: I will always love you har inget med Titanic att göra förresten. Menar du kanske My heart will go on?

• Mli 014
    Duckan skrev 2014-04-29 14:40:01 följande:
    Indianica, men visste hon inte innan hur det skulle gå? Min dotter hade det helt klart för sig iom att de pratat så mycket om Titanic på fsk så det var ingen chock.

Jag visste innan vad som skulle hända också.

Det är vissa scener efter att titanic gått ner som är obehagliga.

Jag gråter nästan nu bara jag tänker på mamman med babyn.

"Le capitain le capitain where shall I go?"

...och nu kommer tårarna. :(
  • Duckan

Mli 014, okej..men vardagen består ju av massa sånt här tragiskt. Tsunamin tex, men det går ju inte att gråta konstant liksom.

• mikipiki

Jag såg den när jag var 9 och fick inga men av det. Minns bara att jag blev känslomässigt berörd och grät lite, men det gör jag nuförtiden med när jag ser den så ;)

• fluu

Beror på barnet. Hade det bara varit faktabiten som gjorde att mitt barn ville se filmen hade jag letat upp dokumentärer eller klipp på yt istället. Filmen är inte den korrektaste.
    Jag såg filmen första gången när jag var 13 år och tog väldigt illa vid mig att se och förstå att barnen drunknade. Kanske kan du prata med ditt barn först och förklara lite vad som händer, att man får se barn dö osv och se hur hon känner.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mli 014
    Duckan skrev 2014-04-29 16:13:48 följande:
    Mli 014, okej..men vardagen består ju av massa sånt här tragiskt. Tsunamin tex, men det går ju inte att gråta konstant liksom.

Jag menar inte att man ska skydda barn mot allt. Men att man bör förbereda sig att det kan påverka mer än man räknat med bara.

Det gäller väl alla filmer etc.

Jag visste mycket väl att titanic sjönk och att flera skulle dö. Men jag var bara inte förberedd att små scener skulle påverka så som det gjorde.

Men inlevelseförmågan är olika individuellt och som förälder känner man ju sitt barn bäst.

kanske hade jag inte blivit lika påverkad av Titanic om jag varit yngre?
  • Duckan

Mli 014, nä kanske är det så. En 7-åring kan inte ta in "allt" som faktist skedde iom att båten sjönk.

• Mli 014
    Duckan skrev 2014-04-30 13:32:06 följande:
    Mli 014, nä kanske är det så. En 7-åring kan inte ta in "allt" som faktist skedde iom att båten sjönk.

Och att jag gråter nu beror på att nåt hände i mitt huvud efter att jag fått barn också.

förr älskade jag sorgliga skillingtryck om barn som dör. Men nu grinar jag bara så mycket att jag måste stänga av Lp-spelaren ^^
  • Koppkaka

Jag var runt 9-10 när jag såg den första gången. Fick inga men för livet eller mådde dåligt, det var bara en stark men bra film.

• Indianica
    Duckan skrev 2014-04-29 14:40:01 följande:
    Jodå, hon visste, men filmen väcker ju känslor då den involverar människor...

Finns en rätt ny faktaflikbok om Titanic för barn mellan 9-12 år, den kan vara lämplig om man har ett historieintresserat barn...
  • Kimmie

Min kompis son sag den forsta gangen nar han var 6 ar! Alldeles pa tok for tidigt tycker jag men han alskade den och tyckte inte den var for laskig och har sett den ett antal ganger sen dess. Men som sagt, jag hade inte latit min 9 aring se den. Beror val lite pa barnet i fraga men fore 12 tycker jag nog inte.

• hallontroll
    Mli 014 skrev 2014-04-28 16:13:42 följande:
    Jag såg den som 14-åring och jag fick en smärre kris faktiskt. Jag mådde dåligt i flera veckor efter. Men ironiskt nog har jag inte fått liknande ångest efter diverse skräckfilmer eller så.

Beror kanske på att de flesta skräckfilmer är påhittade historier medan man vet att Titanic sjönk på riktigt och 1496 människor dog. Så det är inte " bara en film" på samma sätt.
  • Kabanga

Jag och mina kompisar såg den flera gånger på bio som 9-10 åringar. Var inga problem mig veterligen. Vi tyckte det var en bra film sjöng konstant på My heart Will go on och hade kändiscrush på dicaprio.

Men det där beror nog mycket på barnet i fråga. Men titta tillsammans så man kan prata om eventuella frågor osv tycker jag är en bra ide. Man kan ju inte alltid veta hur ens barn kommer att reagera.

• Mli 014
    hallontroll skrev 2014-05-01 15:23:09 följande:
    Beror kanske på att de flesta skräckfilmer är påhittade historier medan man vet att Titanic sjönk på riktigt och 1496 människor dog. Så det är inte " bara en film" på samma sätt.

Ja det är sant och som 14-åring kunde jag nog relatera till det på ett annat sätt än ett mindre barn.

Också på grund av att Estonia låg så pass nära i medvetandet.
Svar på tråden Se Titanic med 9-åring?