• unknownwoman

Hur räknar man ut eget kapital i enskild firma?

Hej!

Är det någon som kan hjälpa mig förstå hur jag ska räkna ut eget kapital i enskild firma? Jag har fått hjälp med bokföringen för året 2012 och detta, men det stämmer nog inte så jag undrar om någon kan hjälpa mig.

2012 gick jag i förlust med 2068 kr. Utgifterna var 18 868 kr (ex moms) och inkomsterna 16 800 kr (ex moms).

Däremot så betalade jag fakturor med egna privata pengar innan jag hade fått in något på firman. 

Egen insättning var 13.435 kr.

Jag gjorde sedan ett eget uttag på 10.432 kr.

Alltså var firman skyldig mig själv 3003 kronor?

Vad borde jag ha skrivit under B10 eget kapital i NE-bilagan? Får verkligen inte ihop hur jag ska räkna. Hen som hjälpte mig skrev 0, men det känns inte rätt.

Jag hade inga tillgångar men 544 kr på B9: Kassa och bank.

Förstår verkligen inte hur man räknar ut det egna kapitalet när man gått minus men samtidigt skjutit in privata pengar som överstiger förlusten. Någon som kan förklara detta för mig?

Hur räknar man sedan ut det egna kapitalet för nästa år, dvs 2013? Följer kapitalet från 2012 med till 2013 eller ska man nolla detta på något sätt? Personen som hjälp mig vill inte svara så jag sitter och sliter mig i håret här för att försöka förstå. 

Tack!

• Svar på tråden Hur räknar man ut eget kapital i enskild firma?
  • choklad

Eget kapital är tillgångar minus skulder. Det egna kapitalet består enkelt uttryckt av årets resultat plus egna insättningar minus egna uttag och ackumuleras för varje år, det nollas alltså inte. I slutet av 2012 borde du alltså ha ett eget kapital på 935 kr, men då borde även dina tillgångar (inkl bankkonto och ev kontanter) vara 935 kr. Om det inte är det så balanserar inte din balansräkning och det egna kapitalet får justeras med ett eget uttag så att det stämmer. Det gäller om du inte har några skulder alls.

• 130303

Förutsatt att utgifter inte är privata, borde det stämma som Choklad skrev att det egna kapitalet är 936kr. Om det är utgifter som egentligen är privata kan de vara uppbokade som eget uttag. Men har du inte fått någon resultat och balansräkning? Och en verifikationspärm? Det är där du kan se hur hen har bokfört. Jag skulle inte deklarera utan att ha kollat igenom pärmen om man känner sig osäker. Jag skulle också överväga att byta ut personen som sköter bokföringen. A och O är ju att man måste kunna lita på att bokföringen blir korrekt.

• Pajama

Det som "saknas" på tillgångar bör ju finnas någonstans. Har du inte betalat någon F-skatt, eller har du med det i eget uttag? Inga fordringar, någon faktura som inte är betald från dig eller från kund? Lager bokfört?

Min revisor sa kort och gott så här och jag plockar fram det varje år:
    "Resultatet till 8999 debet, 2019 kredit gamla året. Nya året går egen skatt, eget uttag och egen insättning till 2010 eget kapital."

Det egna kapitalet förändras alltså plus eller minus varje år, beroende på de olika posterna.
    Byt ut den som hjälpte dig! Förstår att du blir förvirrad när vederbörande säger 0 kr!

Ja, skulden som företaget har till dig, d.v.s. att du har satt in mer pengar än du har tagit ut, ökar det egna kapitalet. Trots att du gått med förlust.

Nu är ju deklarationerna inne, men hur gick det?

• 130303

Skulden ökar inte det egna kapitalet trots förlust. Årets resultat läggs in i kategorin Eget Kapital vilket gör att eget kapital minskar. Däremot så ligger dom under två olika konton, vilket gör att skulden till ägaren ökar, men hela blocket Eget Kapital minskar.

• Pajama

Eget uttag  10432         Eg. insättn.  13435
    Kostnader  18868         Intäkter        16800
    Resultat         935

Omföring vid bokslut
    Eg. insättn. 13435       Eget uttag    10432 (inkl. F-skatt)
                                        Resultat           935
                                        Eg. kapital      2068 (ökat från 0)

Är det fel?
    Som jag ser det ökar de egna insättningarna eget kapital. Hade hon satt in mindre i företaget så hade eget kapital blivit en lägre summa?
    Ja, förlusten minskar eg.kap. men trots det har blocket eg.kap. stigit, "skulden" till TS har ökat.

(Jag tycker inte alls att det här är lätt, eget kapital är ett luddigt begrepp för mig, men jag vill gärna få klarhet i om jag tänker fel)

• choklad
    Pajama skrev 2014-05-07 11:45:00 följande:
    Eget uttag  10432         Eg. insättn.  13435 Kostnader  18868         Intäkter        16800 Resultat         935 Omföring vid bokslut Eg. insättn. 13435       Eget uttag    10432 (inkl. F-skatt)                                     Resultat           935                                     Eg. kapital      2068 (ökat från 0) Är det fel? Som jag ser det ökar de egna insättningarna eget kapital. Hade hon satt in mindre i företaget så hade eget kapital blivit en lägre summa? Ja, förlusten minskar eg.kap. men trots det har blocket eg.kap. stigit, "skulden" till TS har ökat. (Jag tycker inte alls att det här är lätt, eget kapital är ett luddigt begrepp för mig, men jag vill gärna få klarhet i om jag tänker fel)

Nja, alltså du tänker nog rätt men det blir lite fel i din uppställning här. Se det så här istället: Ingående värde på eget kapital vid årets början är 0 (företaget startar). De egna insättningarna är 13435 kr. Eget uttag är 10432 kr. Årets resultat är -2068 kr. Det egna kapitalet blir alltså 0+13435-10432-2068=935 kr. I det här fallet har alltså det egna kapitalet ökat med 935 kr, då den egna insättningen är större än summan av egna uttag och årets förlust.
  • ardath bey

Det konstiga är ju diffen mellan faktisk tillgång 544 kr och redovisat ek 935 kr

Svar på tråden Hur räknar man ut eget kapital i enskild firma?