Hur räknar man ut eget kapital i enskild firma?
Hej!
Är det någon som kan hjälpa mig förstå hur jag ska räkna ut eget kapital i enskild firma? Jag har fått hjälp med bokföringen för året 2012 och detta, men det stämmer nog inte så jag undrar om någon kan hjälpa mig.
2012 gick jag i förlust med 2068 kr. Utgifterna var 18 868 kr (ex moms) och inkomsterna 16 800 kr (ex moms).
Däremot så betalade jag fakturor med egna privata pengar innan jag hade fått in något på firman.
Egen insättning var 13.435 kr.
Jag gjorde sedan ett eget uttag på 10.432 kr.
Alltså var firman skyldig mig själv 3003 kronor?
Vad borde jag ha skrivit under B10 eget kapital i NE-bilagan? Får verkligen inte ihop hur jag ska räkna. Hen som hjälpte mig skrev 0, men det känns inte rätt.
Jag hade inga tillgångar men 544 kr på B9: Kassa och bank.
Förstår verkligen inte hur man räknar ut det egna kapitalet när man gått minus men samtidigt skjutit in privata pengar som överstiger förlusten. Någon som kan förklara detta för mig?
Hur räknar man sedan ut det egna kapitalet för nästa år, dvs 2013? Följer kapitalet från 2012 med till 2013 eller ska man nolla detta på något sätt? Personen som hjälp mig vill inte svara så jag sitter och sliter mig i håret här för att försöka förstå.
Tack!