• Anonym (Bonusmamma)

Mår dåligt och är orolig över bonusbarnet...

Har en bonusdotter som är 6 år.. Har varit delaktig i hennes liv sedan hon var 3 år, och har alltid funnits för henne där. Hjälpt henne med allting helt enkelt, jag har tyckt att det har varit kul att vara med.

Hon är världens härligaste, hos oss i alla fall. Hon städar efter sig, skrattar och hjälper till. Är helt enkelt en ängel. Till och med min släkt och familj har pratat mycket gott om att hon verkligen är en superfin tjej.

Nu är det så att jag och hennes pappa har en gemensam bebis..

Och det ska inte förändra något egentligen,det har bara blivit svårare för mig att hantera allting, för jag vill ju fortfarande finnas där för henne. Hon är väldigt smart (bonusdottern) och DUKTIG. I skolan speciellt. Men nu på sistone har det varit mycket problem i skolan.. Hon umgås med äldre barn (hon går i förskoleklass) och hon har varit med i en ''sexuell'' handling och kollat på när hennes kompis X, har utfört en sexuell handling på någon annan, hon har varit och hållit på med smink och äldre barn som fått henne till saker av grupptryck.

Jag blir bara så ledsen att hon beter sig såhär, för att jag har pratat med henne om grupptryck och sånt, hennes pappa ska prata med henne nu när hon kommer, och föräldrarna ska ta upp det på samtalet, men jag vet inte hur jag ska hantera det här riktigt?? Känner mig så orolig och mår så dåligt, vet ej varför..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-27 22:01
    Jag vill inte liksom att hon ska börja med att röka och skolka och sånt, när hon egentligen är för smart och så mycket bättre än så.. Jag är bara så sjukt orolig och mår dåligt vet ej hur jag ska hantera detta.. Hon börjar bli stor nu och vet inte hur jag ska bete mig eller hantera mina känslor kring detta.

• Svar på tråden Mår dåligt och är orolig över bonusbarnet...
  • Mälaröbo

6-åringar och "sexlekar" är väldigt vanligt och helt normalt. Enligt vår 6-årsfröken brukar just tjejer vara väldugt intresserade och PÅ. Det säger ingenting om hur det blir sen. Det sämsta ni kan göra är att göra för stor sak av det! Prata istället om att det är ok att vara nyfiken men att man inte ska göra något man inte vill eller tvinga någon annan.

• Mälaröbo

En sak till: Det händer MYCKET i den här åldern och framöver. Det beror inte på er bebis eller att ni är en bonusfamilj. Min dotter, som varit lättsam och glad fram till 6-årsåldern, förändrades väldigt mycket i humör mm och det hör till!

• Anonym (mim)

Är du orolig för ditt eget barn? Utsatthet och påverkan?

Svar på tråden Mår dåligt och är orolig över bonusbarnet...