• ica

min styvdotter och min dotter

Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 08:57:47 följande:

Ungefär så har vi lagt upp det, men ska försöka med det sistnämnda. Hon förstår men hon vill ha oss för sig själv, på något konstigt vis. Hon söker upp mig och sin pappa ofta, tar uppmärksamhet utan att vilja ge styvsystern glädjen, då sätter hon sig och surar så vi ska tycka synd om henne. Kör martyr på något vis, och självklart pappa fångar upp det och vips har hon uppmärksamhet..

Knepig sits. På ett sätt är hon gammal nog att det ska gå att resonera med henne så hon förstår att det inte är okej. Men å andra sidan är hon lite och osäker och behöver kärlek.
  • ica
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 09:20:51 följande:

Ojoj hon får så mycket kärlek, så där ligger inte problemet. Men håller med, vi måste resonera med henne. Vi får hitta ett sätt. Min dotter får ju bara höra hela tiden "ha förståelse" och sen ska hon ha det i ryggen när styvdottern påpekar om pappa.

Tycker att styvdottern som är två år äldre och borde visa förståelse och hänsyn. Hur har det styvdottern med sin mamma? Nåt är det som skaver.
  • ica
    Sophia85 skrev 2014-04-28 09:44:33 följande:
    Jag hade kallat till ett "familjemöte" där alla är med och vi pratar om detta TILLSAMMANS. Det finns ingen anledning att prata med tjejerna var för sig! Det är lika bra att lära dom att "här hemma pratar vi med varandra när något inte känns bra!!". Om dom envisas med att neka vad dom sagt osv så får ni klargöra att det inte är okey att ljuga utan man ska stå för det man känner osv. Sen så "läser ni upp" reglerna och så att båda förstår och ni försäkrar er om att dom har förstått det ni sagt och om dom har frågor gällande det så får dom ställa alla sina frågor "nu". Jag kan nästa lova er att det kommer att göra succé! Det skapar bara onödig agg som du skriver och bättre att konfrontera situationen!

En så smart, enkel och superrak lösning!
  • ica
    Anonym (ö) skrev 2014-05-01 21:32:32 följande:
    Båda barnen mår dåligt. Men styvdotterns mående kallar du bara för att hon pinkar revir. Varför inte ta tag i problemen på riktigt?
    Mår barnen verkligen dåligt. Att hamna i en ny familjesituation ändrar visserligen allt och är väl en slags kris. Men det är väl det att få ett helsyskon med. Och kriser är en del av livet och en del av en utveckling.
Svar på tråden min styvdotter och min dotter