• Anonym (ö)

min styvdotter och min dotter

Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 09:20:51 följande:

Ojoj hon får så mycket kärlek, så där ligger inte problemet. Men håller med, vi måste resonera med henne. Vi får hitta ett sätt. Min dotter får ju bara höra hela tiden "ha förståelse" och sen ska hon ha det i ryggen när styvdottern påpekar om pappa.
    Har din dotter ingen pappa?

Pappans dotter kan behöva EGEN tid med sin pappa under de veckor hon är hos er. Så att hon får känna sig speciell för honom.
  • Anonym (ö)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 10:35:34 följande:

Nej ingen egen pappa, men det är inte biologi som avgör och definitivt inte barn som avgör huruvida jag som vuxen tar till mig någon annan in i hjärtat.
    Det handlar inte om DIG utan pappans biologiska barn och hennes känslor och behov.
  • Anonym (ö)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 11:27:28 följande:

Haha nä det sa jag inte heller.. Jisses.
    Varför drog du till med hur du agerar som vuxen då? Har pappan försökt prata på tumanhand med flickan?
  • Anonym (ö)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-29 10:13:17 följande:
    Biopappa i historien brukade sticka hemifrån dag och veckovis under tiden vi levde ihop och behandlade oss illa. Sen när hon blev 3 år separerade vi, då höll han sig undan för att leva i kriminalitet. När han vid 4 år kom in varannan helg på egen begäran vilket inte alls funkade pga att han försatt henne i fara så många gånger, så stack han helt och skrev över vårdnad på mig. Nu finns han på sina villkor. Utan den minsta insyn i hennes aktiviteter eller skolgång.
    När sen min man kom in i bilden hade hon svårt för att ta till sig hans förtroende, hon var tvungen att veta varje gång han kom och skulle åka, när han skulle sova över och hur länge han stannade. Fortfarande kämpar hon med att lita på honom, hon gör det, men ändå inte. Testar honom ständigt men vill ändå inget annat än att vara med honom. När hon väl kallar honom pappa så slår styvsystern undan benen på henne, och hon blir aggressiv mot min man och mig. Hon hatar oss och hon vill rymma hemifrån. Men hon säger inte varför, utan detta har vi nu efter så många turer lagt ihop själva. För hon säger det i ett helt annat sammanhang efteråt, typ vid matbordet någon vecka inpå eller dylikt. En gång sa hon att min man skulle dö så hon slapp känna att han skulle bli hennes pappa för det fick han ju inte för styvsystern.
    Att sitta ned och visa henne kort på den som svikit henne mest i hela världen, säga att han är den enda du måste älska som din pappa, skulle aldrig falla mig in. Varför i hela världen skulle jag vara sån fruktansvärd mamma åt mitt barn? Varför? Hon VET vem sin pappa är, hon har pratat någon gång då och då på telefonen, hälsat på hos sin farmor med honom. Vi vet inte mycket om honom, inte ens var han bor. Det är min man som hämtar på fritids, skjutsar till dansen, nattar till kvällen, tröstar, finns och lever med min dotter. Det är han som för henne är hennes trygghet. När då någon kommer och säger tvärtemot så kastar man omkull hela hennes trygghet. Kan ni kanske nu förstå varför hon mår dåligt när styvsystern gör som hon gör?
    Jag tycker att det låter som om din dotter skulle kunna behöva professionell hjälp av bup och att inte ansvaret för hennes mående ska läggas på mannens dotter. Mannens dotter har ett behov av att hennes pappa är bara hennes pappa. Att han finns som en fungerande extravuxen i din dotters liv är toppen, men din dotter verkar behöva hjälp med sitt mående så att ansvaret för hur hon mår inte hamnar på mannen och hans dotter, för det är inte rättvist.
  • Anonym (ö)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-29 11:22:09 följande:

Relationer är personliga och detta är något min man själv valt, inget jag tvingade på honom om du nu trodde det. Idiotiskt svar måste jag säga! Nä men min dotter ska minsann lida för att styvdottern bor växelvis?! Det ska minsann läggas över på mig och min dotter?? Absurdum. Sluta svara istället om du inte kan bete dig mänskligt.
    Visst och nu har pappan en dotter som behöver att hennes pappa visar att han är just hennes pappa och ingen annans. Din dotter har en egen pappa, hur han än är som förälder.

Varför anklagar du mig för att inte bete mig mänskligt för att jag lyfter problemet ur dotterns perspektiv?
  • Anonym (ö)
    Anonym (Egentid?) skrev 2014-04-29 14:34:18 följande:
    Hon har skrivit att barnets pappa inte finns med i bilden längre då han valde den kriminella världen!

Varför behovet av att bekräfta ungens behov av att har en pappa och "ingen får ta honom"??? Jag förstår inte! Om man stöttar detta beteendet så kommer ungen att tro hon kan äga människor och dessa människor är vidriga som vuxna! Hon får väl veta att hon har sin pappa och han älskar henne men han kan även älska andra människor runtomkring sig och hon måste dela med sig av sin pappa?
    Han finns med, men på sina villkor enligt Ts. Varför låtsas som om Ts sambo är pappa till Ts barn när han inte är det? Är det för att låtsasleka kärnfamilj eller vad fyller det för funktion? Pappans dotter mår dåligt av det kravet från Ts. Det är lämpligare att Ts söker adekvat hjälp till sin dotter hos bup än att försöka tvinga fram ett accepterande från sambons dotter, vilket förmodligen kommer att sluta i att dottern hatar Ts och hennes barn.
  • Anonym (ö)
    Nöjd man skrev 2014-04-30 11:24:40 följande:
    Hur resonerar du nu ?

Om TS dotter VILL kalla sin styvpappa för pappa och både han och TS är ok med det.
    VARFÖR ska hon INTE få det ?
    Mannen försvarar sin dotter. Det låter inte som om de är helt överens.
  • Anonym (ö)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-30 11:39:55 följande:

Jaså??! På vilket vis! Var står det någonstans, kopiera gärna texten!
    Vad menas annars med detta? "Kör martyr på något vis, och självklart pappa fångar upp det och vips har hon uppmärksamhet.."
  • Anonym (ö)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-30 12:05:00 följande:

Haha lägg ner, detta handlar om något helt annat, inte om huruvida han tycker att bli kallad pappa eller ej. Såklart pappa fångar upp! Det är och förblir hans lilla tjej(också), varför skulle han inte få dåligt samvete? Hon sitter och är jätte ledsen, klart en pappa (eller mamma) tar tag i det. Bara det att jag ser igenom detta (även i min dotter) och det gör inte han. Vissa gör inte det bara. Detta var rent ut sagt ett exempel på hennes lilla beteende just för att klargöra för vissa envisa människor att det är såhär hon faktiskt är och gör. Så man ska förstå min poäng. Så igen, kopiera texten!
    Nej? Han står på dotterns sida och låter henne hållas. Ni visar ingen enad front för dottern. Du påstår att hon leker martyr till och med. Kanske är det din dotter som leker martyr genom att låtsas bli ledsen och få dig på sin sida?

• Anonym (ö)

Om din mamma träffar en ny man. Köper du då att du får nya syskon och att din mammas nya mans syskon har  din mamma som mamma?

Svar på tråden min styvdotter och min dotter