• Sophia85

min styvdotter och min dotter

Jag hade kallat till ett "familjemöte" där alla är med och vi pratar om detta TILLSAMMANS. Det finns ingen anledning att prata med tjejerna var för sig! Det är lika bra att lära dom att "här hemma pratar vi med varandra när något inte känns bra!!". Om dom envisas med att neka vad dom sagt osv så får ni klargöra att det inte är okey att ljuga utan man ska stå för det man känner osv. Sen så "läser ni upp" reglerna och så att båda förstår och ni försäkrar er om att dom har förstått det ni sagt och om dom har frågor gällande det så får dom ställa alla sina frågor "nu". Jag kan nästa lova er att det kommer att göra succé! Det skapar bara onödig agg som du skriver och bättre att konfrontera situationen!

• Sophia85
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 13:47:00 följande:
    Suckar, det är allt jag kan göra. För det stör mig något så fruktansvärt att det alltid är så jäkla synd om styvbarnen, så då ska det curlas så de får ställa och styra hela familjer! Jajamen, det låter som en alldeles utomordentlig bra idé. Verkligen. Hon får styra sin pappas känslor, hon får styra sin styvsysters känslor. Samtidigt får hon hela kakan av mig. Jippi. Ni tror vi är dumma i huvudet, klart vi vet vem, vilka föräldrar är, jisses, men fortfarande en 8-åring kan acceptera om hon vill och ens jämföra med man och kvinna känns helt absurt. En dotter är ingen kvinna till sin pappa, hjälp vad vridet! Min dotter mår dåligt pga att hennes trygghet ifrågasätts pga att det ska vara himla petigt med rangordning. Larvigt. Om min dotter mår dåligt så mår hon dåligt, vem är jag att styra vad hon mår dåligt över. Jisses. Skärp er. Min styvdotter däremot mår inte dåligt över det, utan märker endast revir. Så om vi får barn ihop då får inte mitt barn kalla min man pappa för styvdottern ska inte straffas över att bo växelvis?! Men min dotter straffas för att hon inte har någon pappa eller råkar bo heltid! Det går bra!
    Förstår dig! Men som sagt, jag tycker ni ska kalla till "familjemöte" och prata öppet med varandra. Styvdotter/biologisk dotter ska hanterad på samma sätt! Finns ingen anledning att inte ha samma "regler" för alla i hemmet. "Och så här gör vi hemma hos oss" funkar alltid!! Det ska inte behöva bli några konstigheter! Att kalla någon för mamma och pappa är okey så länge det inte skadar någon och då ska man säga det öppet och som att det inte vore något konstigt alls! Prata med båda tjejerna! Kommer säkerligen få dom att knyta an och verkligen inse att dom DELAR på något och inte att det är ett krig om "vem som vinner vem".
  • Sophia85
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 14:23:48 följande:

Familjemöte får det bli smile1.gif
    Solig Lycka till! Uppdatering om detta sen, tack!
Svar på tråden min styvdotter och min dotter