Inlägg från: Anonym (Egentid?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Egentid?)

min styvdotter och min dotter

Anonym (finns?) skrev 2014-04-28 14:39:45 följande:
    Tycker att familjemöte är kanonbra. Även enskilt samtal med 8 åringen för att försäkra henne om att hon är precis lika mycket älskad oavsett hur många andra hennes pappa älskar. Viktigt också att flickan får egentid med sin pappa då och då, din dotter kan ju få det den v hans dotter inte är där.

Samtidigt så är det inte kvantitet som gäller utan kvalitén på tiden som den här tjejen tillbringar med sin bonuspappa eller vad man vill kalla det.

• Anonym (Egentid?)
    Anonym (finns?) skrev 2014-04-28 14:47:10 följande:
    Hmm hängde inte riktigt med hur du menar där?
    Tänkte på att du skrev att bonusbarnet får träffa sin bonuspappa på heltid och det får inte hans biologiska dotter. Den biologiska dottern kanske får mer utan sin pappa på kanske pappan väljer att fokusera på henne. Därav skrev jag att det är trots allt viktigt med kvalitén på tiden och inte hur mycket han tillbringar tid med bonusbarnet. Hoppas du förstår nu :)
  • Anonym (Egentid?)
    Anonym (finns?) skrev 2014-04-28 14:57:51 följande:
    Ja smile1.gif Jag kanske var otydlig, men jag menade att bonusbarnet kan få egentid, på samma vis som dottern, fast inte samma vecka som dottern får det. Tex att bonusdottern och mannen åker iväg själva, eller ägnar sig åt något tillsammans den veckan som dottern inte är där, och så får dottern egentid att åka iväg eller ägna sig åt något med sin pappa den v hon är hos dem.
    Tycker även det vore en bra idé att han tar med sig båda tjejerna så dom får lära sig att dela med sig. Leka lekar där man får samarbeta osv. Det är jättenyttigt för barn! Flört
  • Anonym (Egentid?)
    Anonym (finns?) skrev 2014-04-28 15:16:51 följande:
    Ja, i förlängningen är det kanon, då får de en känsla för varandra också, får man hoppas. Har de otur kommer mannens dotter alltid känna sig förfördelad, vissa är såna bara, men nu är hon ändå så pass ung fortfarande att det borde gå att jobba bort.
    Har läst en del psykologi och det verkar som att man kan forma barn mer än vad man tror med rätt teknik! Så det borde absolut gå! Håller med! Det kan krävas lite tid... men det går!!
  • Anonym (Egentid?)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-29 10:13:17 följande:
    Biopappa i historien brukade sticka hemifrån dag och veckovis under tiden vi levde ihop och behandlade oss illa. Sen när hon blev 3 år separerade vi, då höll han sig undan för att leva i kriminalitet. När han vid 4 år kom in varannan helg på egen begäran vilket inte alls funkade pga att han försatt henne i fara så många gånger, så stack han helt och skrev över vårdnad på mig. Nu finns han på sina villkor. Utan den minsta insyn i hennes aktiviteter eller skolgång.
    När sen min man kom in i bilden hade hon svårt för att ta till sig hans förtroende, hon var tvungen att veta varje gång han kom och skulle åka, när han skulle sova över och hur länge han stannade. Fortfarande kämpar hon med att lita på honom, hon gör det, men ändå inte. Testar honom ständigt men vill ändå inget annat än att vara med honom. När hon väl kallar honom pappa så slår styvsystern undan benen på henne, och hon blir aggressiv mot min man och mig. Hon hatar oss och hon vill rymma hemifrån. Men hon säger inte varför, utan detta har vi nu efter så många turer lagt ihop själva. För hon säger det i ett helt annat sammanhang efteråt, typ vid matbordet någon vecka inpå eller dylikt. En gång sa hon att min man skulle dö så hon slapp känna att han skulle bli hennes pappa för det fick han ju inte för styvsystern.
    Att sitta ned och visa henne kort på den som svikit henne mest i hela världen, säga att han är den enda du måste älska som din pappa, skulle aldrig falla mig in. Varför i hela världen skulle jag vara sån fruktansvärd mamma åt mitt barn? Varför? Hon VET vem sin pappa är, hon har pratat någon gång då och då på telefonen, hälsat på hos sin farmor med honom. Vi vet inte mycket om honom, inte ens var han bor. Det är min man som hämtar på fritids, skjutsar till dansen, nattar till kvällen, tröstar, finns och lever med min dotter. Det är han som för henne är hennes trygghet. När då någon kommer och säger tvärtemot så kastar man omkull hela hennes trygghet. Kan ni kanske nu förstå varför hon mår dåligt när styvsystern gör som hon gör?
    Tycker inte att din dotter behöver ha en sådan illa mansförebild! Du har en man som bryr sig om din dotter och det är toppen! Det räcker! Jag ser inget fel med att hon kallar honom för pappa. Man kan ha flera pappor i min värld! En biologisk dock, men det ger inte honom rätten att bära titeln med stolthet!! Pappa är den som ger ett barn tid, tröstar, förståelse, kärlek, mat, bra grund att stå på osv. Jag kallar min extra pappa för pappa och jag är 30 år. Jag VET att han inte är min biologiska pappa. Och det räcker för mig! Har aldrig mått dåligt av det osv.

Har din man sagt till din dotter att hon inte ska oroa sig. Att han kommer tillbaka osv för att förstärka hennes trygghet och att hon litar på honom?
  • Anonym (Egentid?)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-29 11:18:42 följande:

Ja verkligen så många gånger, han säger det i både ord och handling minst en gång i veckan. I början lät vi båda våra barn bestämma takten på vårt förhållande, när båda kände sig trygga vilket gick fort, så började vi sova över. Hon har den mansförebilden tyvärr och vi kämpar varje dag med att göra den bättre, vi har kommit långt men lång väg kvar än. Att kalla min man pappa är något som är mellan min man och min dotter känner jag, inget hans dotter ska styra, precis som att hans dotter får min odelade uppmärksamhet och tillgivenhet/egentid är något mellan min styvdotter och mig, inget min dotter ska styra. Inte heller min man. Relationer är personliga. Jag har lärt min dotter att det är bra att vuxna har stor plats i hjärtat, ett hjärta blir bara större ju fler som ryms och ju mer kärlek kan man få.
    Jag tycker du resonerar rätt! Jag tycker inte biologin spelar roll här utan den fina relationen man har gentemot andra. Och det är bara för styvdottern att förstå att hon inte äger pappan! Han delas med många! Med dig, din dotter, med henne, men kompisar, med kollegor osv.
  • Anonym (Egentid?)
    Anonym (ö) skrev 2014-04-29 11:16:49 följande:
    Jag tycker att det låter som om din dotter skulle kunna behöva professionell hjälp av bup och att inte ansvaret för hennes mående ska läggas på mannens dotter. Mannens dotter har ett behov av att hennes pappa är bara hennes pappa. Att han finns som en fungerande extravuxen i din dotters liv är toppen, men din dotter verkar behöva hjälp med sitt mående så att ansvaret för hur hon mår inte hamnar på mannen och hans dotter, för det är inte rättvist.
    Kanske lika bra att lära 8 åringen att man ÄGER inte en person! Hon kan inte styra och ställa om vem som får kalla sin pappa för pappa osv! Man delar med sig av en person! Till familjen, vänner, kollegor osv. Om hon har det behovet så får man se till att hon förstår att det funkar inte riktigt så! Hon kommer ju att bli en vidrig kvinna i vuxen ålder som är svartsjuk av sig så ingen man kommer att vilja vara tillsammans med henne. För att hon tror att hon har ägarrätt! Och man ÄGER ingen! Inte sin mamma, inte sin pappa! Man har olika slags känslor bara!
  • Anonym (Egentid?)
    Anonym (ö) skrev 2014-04-29 14:27:52 följande:
    Visst och nu har pappan en dotter som behöver att hennes pappa visar att han är just hennes pappa och ingen annans. Din dotter har en egen pappa, hur han än är som förälder.

Varför anklagar du mig för att inte bete mig mänskligt för att jag lyfter problemet ur dotterns perspektiv?
    Hon har skrivit att barnets pappa inte finns med i bilden längre då han valde den kriminella världen!

Varför behovet av att bekräfta ungens behov av att har en pappa och "ingen får ta honom"??? Jag förstår inte! Om man stöttar detta beteendet så kommer ungen att tro hon kan äga människor och dessa människor är vidriga som vuxna! Hon får väl veta att hon har sin pappa och han älskar henne men han kan även älska andra människor runtomkring sig och hon måste dela med sig av sin pappa?
  • Anonym (Egentid?)
    Anonym (ö) skrev 2014-04-29 15:26:33 följande:
    Han finns med, men på sina villkor enligt Ts. Varför låtsas som om Ts sambo är pappa till Ts barn när han inte är det? Är det för att låtsasleka kärnfamilj eller vad fyller det för funktion? Pappans dotter mår dåligt av det kravet från Ts. Det är lämpligare att Ts söker adekvat hjälp till sin dotter hos bup än att försöka tvinga fram ett accepterande från sambons dotter, vilket förmodligen kommer att sluta i att dottern hatar Ts och hennes barn.
    Jag förstår inte varför man ska dra in BUP och få diagnoser hit och dit. Tjejen behöver lära sig att hon har inte ägarrätt på sin pappa. Punkt!! Det är inget konstigt. Om lilla tjejen vet att han inte är hennes biologiska pappa och känner behovet av att kalla honom för pappa och HAN är okey med det - vad är problemet?? Snacka om att dom vuxna skapar problem! Hon kan vara medveten om sitt ursprung och ändå kalla honom för pappa. Hur skulle detta leda till att dottern skulle hata TS barn? Det är ju en situation som ska lösas och då behöver ingen hata ingen! Tjejen kanske kallar honom för pappa en period och sen kanske hon inte tycker det känns rätt längre. Men då får det väl vara så! Att stötta en egoistisk dotter som vill ha pappan för sig själv är helt korkat enligt min mening. Vad hade hänt om dom hade valt att adoptera ett barn?? Ska inte barnet heller få kalla honom för pappa då han inte är biologisk pappa till adoptivbarnet? Och då ska den biologiska dottern få rätt??
  • Anonym (Egentid?)
    Anonym (Dela är viktigt) skrev 2014-04-29 15:39:28 följande:

Så du menar i fullaste allvar att det är vid att ge efter för den som ställer till med bråk (styvdottern) att man löser saker? Det ligger på ts och hennes 6 åriga (!!!) dotter att få husfrid? Du verkar inte tycka särskilt gott om ts' dotter? Var är din empati för henne? "Låtsasleka kärnfamilj"?? "Hon har en pappa"??? Jag menar, vem sitter igen med den såraste känslan? Styvdottern som får veta att faderskap inte handlar om biologi, eller ts' dotter som blir nekat att komma nära sin pappa/styvpappa på det sättet hon behöver? Får man syskon -styv, hel eller halv, måste man dela. Det är ingen som själv bestämmer att få syskon?
  • Anonym (Egentid?)
    Iam skrev 2014-05-04 13:56:18 följande:
    Det är skrämmande att så många vuxna vill neka en 6-åring den enda pappa hon har bara för att dom inte har samma gener. Seriöst, var gick det fel i era känsloliv?
  • Anonym (Egentid?)

Vad jag fortfarande inte förstår är varför man inte förstår skillnaden mellan att vilja ha kärlek och vara egoist. Tjejen vill ha pappan för sig själv = egoism. Det är inte kärlek! Hon verkar få kärlek men verkar ha otroligt svårt att dela med sig. Varför är så många för att "hon ska få egentid med pappan" osv? Varför göra skillnad på s.k. kärnfamlj/bonusfamilj? Man ska behandla familjerna lika! Och i en kärnfamilj så kan man ha s.k. egentid med sina barn, men framför allt är det för att BARNEN ska få vara ifrån varandra och vara en egen individ. TS: har ni haft familjemötet?

• Anonym (Egentid?)
    Anonym (ö) skrev 2014-05-05 08:57:12 följande:
    De är inge kärnfamilj. Ts dotter har Ts och pappan helt för sig själv varannan vecka. När pappans dotter vill ha helt egen tid med någon av dem så kallas det för att hon är en egoist som inte vill dela. Snacka om att behandla barn olika.
    Jag har inte sagt att dom är kärnfamilj, om det nu är så viktigt att poängtera! Jag pratar om skillnader! Att om det hade varit en kärnfamilj så hade det inte varit många som hade kommenterat att "barnet vill ha egentid med mamman/pappan". Så varför är det så viktigt nu? Och ja! Förstår inte varför barnet ska få ha "egentid" på hennes begäran. Hon ska kunna umgås med "extra syrran" tillsammans med hennes pappa utan problem. Sen skulle tjejen kunna gå till affären med sin pappa och köpa mjölk tillsammans osv. Inget konstigt!
  • Anonym (Egentid?)
    Iam skrev 2014-05-05 09:30:34 följande:

Det handlar ju inte alls om att dottern vill ha egentid med sin pappa eller bonusmamma. Det får hon ju utan knorr. Du får nog läsa tråden en gång till för just nu sparkar du in öppna dörrar.
  • Anonym (Egentid?)
    Mamman02 skrev 2014-05-05 10:07:06 följande:
    Har inte orkat läsa hela tråden, men spontant så tycker jag inte att hon ska kalla sin styvfar för pappa! Hon har en egen pappa! Det kan ju bli riktigt skevt för flickan.
    Jag har 3 barn, varav 1 gemensamt med min man. De andra bor hos oss varannan vecka. Det skulle aldrig falla oss in att de skulle kalla min man för pappa (den yngre har gjort det av bara farten ett par gånger, men snabbt kommit på sig själv).
    Förstår inte hur man som vuxen ska säga vad som är rätt och fel i att kalla någon för mamma eller pappa. Det måste man väl få känna själv!? Om han är den enda "pappa förebilden" han har och känner att hon vill göra det och HAN är okey med detta - vad är problemet??? Tycker att alla som säger att hon inte SKA kalla hennes "extra pappa" för pappa är helt tappade och kalla. Det är DERAS ensak! Dom har också en relation även om han är kanske 40 och hon 4. Det spelar ingen roll!!!  Och bara för att dina extra barn inte skulle kalla dig för det betyder det inte att det är FEL. Jag har två bonusbarn och skulle dom känna behovet att kalla mig för mamma hemma skulle jag ALDRIG förbjuda dom. Skulle dock poängtera (för att DOM ska lära sig skilja) att jag är inte deras riktiga mamma men är gärna en extra mamma och kommer alltid att finnas där för dom. Inget mer med det. Snacka om att ge barnen en trauma för livet. Att inte tillåta dom KÄNNA och uttrycka sig!! "Jag fick inte kalla dig för pappa när jag var liten". Gud så hemskt... Folk är så jäkla negativa och känslokalla! Mår illa...
  • Anonym (Egentid?)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-05 10:48:10 följande:
    Det finns ju en risk att TS och mannen går isär och då till frågan kommer flickan få träffa den ende "pappan" hon känner eller kommer den kontakten att brytas och barnet kommer sakna ännu en fadersgestalt? Den frågan måste TS ställa sig innan hon vänjer barnet vid att kalla hennes partners för pappa.

Jag känner en vars föräldrar är skilda och han har haft jätte många styvmammor under sina 18 år som skillsmässobarn och har kallat alla för styvmamma när han pratar med andra och kvinnornas och namnen på dom när han var med dom hemma. Det hade varit förödande att kalla alla för mamma när man aldrig vet hur relationen kommer sluta mellan föräldern och styvföräldern. Och han har inget umgänge med dessa kvinnorna när förhållandet tog slut mellan pappan och tjejerna. Så man borde tänka sig för innan man knyter för hårda band och kallar någon pappa om han inte får vara det fullt ut även om förhållandet tar slut.

Finns det inte en risk att en relation tar slut oavsett om man är "kärnfamilj" eller bonusfamilj? Man kan skilja sig från barnets biologiska pappa också. Eller så får han (pappan) för sig att lämna familjen för att han får kortslutning en dag. Eller hittat en ny. Och ska man behöva tänka på att inte knyta an till en biologisk pappa heller då? För att föräldrarna KAN skiljas? Man måste ju utgå ifrån att dom kommer att bli ett bar. En mamma och pappa med ett biologiskt barn kan skiljas lika mycket som två människor med bonusbarn på varsitt håll! Man kan alltid anta och måla fan på väggen... Men aldrig träffat någon som målat fan på väggen som varit lycklig.

Om du har den referensramen så är det bara oansvarigt att tillåta stackars killen ha många styvmammor. Och det är hans pappas ansvar att se till att det blir så bra som möjligt!

Antar att om TS skulle skilja sig och skaffa en ny man framöver så skulle hon inte tillåta "den nya" bli kallad för pappa då också. Man snubblar väl inte över samma sten två gånger?? Man lär sig, förhoppningsvis.

• Anonym (Egentid?)
    Anonym (***) skrev 2014-05-05 11:36:58 följande:
    Jo, jag är tämligen övertygad om att ts skulle vilja att hennes dotter kallar den nya mannen för pappa också eftersom det tydligen är så extremt viktigt för henne. Det är ingen familj annars kanske?!

Men nu är ts naiv nog att tro att detta förhållande aldrig kommer ta slut, så tror man ju alltid när man är mitt i ett förhållande, men de flesta är samtidigt realistiska.
    Men man ingår väl inte i ett förhållande och tänker "någon dag ska vi skilja oss"??? Alltså det skapar ju bara onödig stresshormon i kroppen att gå i dom tankarna. Förstår inte riktigt hur du tänker!! Och varför är hon naiv som tror på sin egen relation??

Och jag tror inte alls att TS skulle vilja att hennes dotter kallade den nya mannen för pappa då, utan det verkar som att den mannen hon är tillsammans med har gjort sig värd att bli kallad för pappa. Och hon stöttar det dottern vill! Tycker det är så trångsynt att dra den slutsatsen bara för att hon är okey med att hennes dotter kallar hennes nuvarande man för "pappa". Snacka om fördomar!!
  • Anonym (Egentid?)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-05 11:55:27 följande:
    Men i en kärnfamilj har barnet redan en fader som barnet levt med och kallar pappa. Oftast brukar fäder av idag ta ansvar också. Men du måste väl ändå hålla med att det blir förvirrande för barnet att kalla alla nya partners som föräldrarna skaffar för mamma och pappa. Är det då inte bättre för TS att prata om flickans pappa än att försöka göra andra män till pappa. Flickan kommer ändå i framtiden vilja veta vem pappa är och kommer alltid känna en saknad. Även om TS tycker pappan är en knöl som skiter i dottern så måste ändå TS ta ansvar för att hon valde en knöl till far till hennes enda barn. Det är ju samma sak om en förälder dör. Då berättar man ju de goda minnena om den döda föräldern för barnen så de får en bild av föräldern. Och det har ju TS barn också rätt till. Just nu är hon för liten för att förstå varför pappa inte har henne men vem vet. Om några år kanske de får en kontakt igen.
    Jag har lärt mig att "hellre vara själv än i dåligt sällskap". Och jag växte upp utan min pappas släkt och nu vet jag inte hur det hade varit MEN det är inget jag saknar idag precis. Har klarat mig bra ändå! Och mådde ännu bättre när jag sa upp kontakten med min mammas släkt också!! Man väljer inte sina föräldrar eller släktingar!

Jag tycker bara det är fel att utgå ifrån att TS kommer att vilja att dottern kallar "alla nya partners" för pappa. Tror inte det är TS mening. Om pappan inte bryr sig så ska barnet få veta det. Även om pappan hade dött så hade man inte behövt försköna historien om att han var en god person om han inte var det! Sanningen är alltid bäst och alla som dör är inte goda...

OM TS hade tänkt tillåta dottern kalla "alla hennes nya partners" för pappa är det totalt fel. Men det är ju inte fallet! Så tycker det är lite meningslöst att utgå ifrån den tanken.
Svar på tråden min styvdotter och min dotter