min styvdotter och min dotter
Samtidigt så är det inte kvantitet som gäller utan kvalitén på tiden som den här tjejen tillbringar med sin bonuspappa eller vad man vill kalla det.
Samtidigt så är det inte kvantitet som gäller utan kvalitén på tiden som den här tjejen tillbringar med sin bonuspappa eller vad man vill kalla det.
Vad jag fortfarande inte förstår är varför man inte förstår skillnaden mellan att vilja ha kärlek och vara egoist. Tjejen vill ha pappan för sig själv = egoism. Det är inte kärlek! Hon verkar få kärlek men verkar ha otroligt svårt att dela med sig. Varför är så många för att "hon ska få egentid med pappan" osv? Varför göra skillnad på s.k. kärnfamlj/bonusfamilj? Man ska behandla familjerna lika! Och i en kärnfamilj så kan man ha s.k. egentid med sina barn, men framför allt är det för att BARNEN ska få vara ifrån varandra och vara en egen individ. TS: har ni haft familjemötet?
Finns det inte en risk att en relation tar slut oavsett om man är "kärnfamilj" eller bonusfamilj? Man kan skilja sig från barnets biologiska pappa också. Eller så får han (pappan) för sig att lämna familjen för att han får kortslutning en dag. Eller hittat en ny. Och ska man behöva tänka på att inte knyta an till en biologisk pappa heller då? För att föräldrarna KAN skiljas? Man måste ju utgå ifrån att dom kommer att bli ett bar. En mamma och pappa med ett biologiskt barn kan skiljas lika mycket som två människor med bonusbarn på varsitt håll! Man kan alltid anta och måla fan på väggen... Men aldrig träffat någon som målat fan på väggen som varit lycklig.
Om du har den referensramen så är det bara oansvarigt att tillåta stackars killen ha många styvmammor. Och det är hans pappas ansvar att se till att det blir så bra som möjligt!
Antar att om TS skulle skilja sig och skaffa en ny man framöver så skulle hon inte tillåta "den nya" bli kallad för pappa då också. Man snubblar väl inte över samma sten två gånger?? Man lär sig, förhoppningsvis.