Inlägg från: Radhuspinglan |Visa alla inlägg
  • Radhuspinglan

min styvdotter och min dotter

Säg bara: VI är en FAMILJ! Punkt slut!

• Radhuspinglan
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 08:57:47 följande:
    Ungefär så har vi lagt upp det, men ska försöka med det sistnämnda. Hon förstår men hon vill ha oss för sig själv, på något konstigt vis. Hon söker upp mig och sin pappa ofta, tar uppmärksamhet utan att vilja ge styvsystern glädjen, då sätter hon sig och surar så vi ska tycka synd om henne. Kör martyr på något vis, och självklart pappa fångar upp det och vips har hon uppmärksamhet..

Styvfamiljer är verkligen INTE optimalt. Stackars, stackars, stackars barn. :(
  • Radhuspinglan
    Påven Johanna skrev 2014-04-29 17:29:05 följande:
    Varför har ni egentligen problemet, skulle du säga? Du skriver att ni gjort allt by the book. Ni har gått långsamt fram (fast ni bott ihop lika länge som du varit separerad), och ni lät till och med barnen bestämma takten (varför fick barnen göra det? Du tycker ju inte att barn ska bestämma över vuxna), men det gick så fort och lätt för dem att ni snart sov hos varandra (inackorderade var ni ju tydligen redan enligt tidigare inlägg).  Till detta kommer sedan din utsago om hur överens ni är, du och din sambo. Han vill gärna vara hennes pappa och vill bli kallad för pappa också. Ni tycker likadant säger du, men hur säker är du på det? Han gör tydligen inte som du tycker i alla fall? Han går på sin dotters - vad du benämner som - "martyrskap" och fogar sig i hennes vilja. Eller har jag missförstått något?  Du skriver också att styvdottern ibland kallar dig mamma, samt att hon kräver uppmärksamhet från dig som du då ger henne eftersom du älskar henne som om hon vore din egen. Det låter också som en ganska konstig grej. Varför styrde du inte upp det från början? Och varför bemöter du inte det nu? Du är ju arg på att hon inte tillåter din dotter att kalla din sambo för pappa. Du tycker att hon "slår undan benen" på din redan tillitsskadade dotter när hon försöker förbjuda det. För mig låter det som en aning motsägelsefullt om du medan du befinner dig i den känslan ändå skulle tycka att det var så fint, okej och harmoniskt om och när hon kallar dig för mamma.  Är det så att du tycker att styvdottern är det enda problemet? Skulle allt bli lite bättre och mycket lättare om hon bodde heltid hos sin egen mamma kanske? Eller kanske om pappan lät henne veta hut?  Du måste väl ha några egna tankar om hur detta bör hanteras? Problemet är väl inte pinfärskt? Till skillnad från vad du menar, så tycker jag att allt verkar ha gått mycket fort fram och det verkar också som om det varit svårt för er vuxna att ta hand om de bakslag som ni borde ha förväntat er skulle komma (och som också kom). 

• Radhuspinglan
    Anonym (?%) skrev 2014-04-29 19:13:53 följande:
    Märkligt att du inte ens kan bemöda dig med att svara på ett så pass välskrivet inlägg. Vad vill du ha ut av tråden? 

• Radhuspinglan
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-29 20:58:31 följande:
    Stackars dig! Att leva med sig själv och vara du är INTE optimalt

Men, okej, dåligt samvete för nått!? Jag är själv skilsmässobarn.
  • Radhuspinglan
    Anonym (Dela är viktigt) skrev 2014-04-29 22:41:52 följande:
    Problemet Pinglan, är att du bara ser det ena skillsmässobarnet i ts' familj. Och det barnet du/ni inte ser är det som har svikits av sin biopappa och nu har svårt att lita på folk. Något så oskyldigt som att få kalla sin styvpappa för pappa är det minste man kan unna henne eller? Så får de förklara läget för det äldre barnet. Med syskon måste man dela!

Men har jag sagt nått annat!? Båda de stackars små barnen är oskyldiga offer i denna sörja! Jag ser inte problemet i att föräldrarna skiljt sig, alt övergivit sitt barn, utan problemet jag ser är den NYA familjekonstellationen.
  • Radhuspinglan
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-30 06:41:20 följande:
    Jag tål kritik men det är väl ändå skillnad på kritik och totalt bli sågad i fotknölarna? Folk skriver ju mer eller mindre att jag är dum i huvudet som inte lyssnar på min styvdotter, många tror sig veta vad jag känner för styvdottern och det gör att jag reagerar, såklart. Många gör även förlöjliganden. Som du själv säger många är fruktansvärt inställda på att styvdottern mår dåligt och min dotter som egentligen är den som mår dåligt i princip får skylla sig själv som inte har någon biopappa, och ska bara blidka styvdottern och sen vara nöjd. Om jag reagerar!

Fast om din dotter mår så dåligt, så kanske det inte hjälper med att bara få säga "pappa" till sin styvpappa? Hon kanske behöver professionell hjälp? Om styvdottern BÖRJAR må dåligt ENBART för att hon känner att någon håller på att "ta hennes pappa ifrån henne", så måste ni ju motverka det på nått sätt. Det är väl inte bättre om BÅDA barnen mår dåligt. För styvdottern mår ju dåligt pga din dotter - din dotter mår dåligt pga andra orsaker. Äh, jag vet inte. Egentligen tycker jag att din dotter borde kunna kalla din sambo för pappa. MEN om det är på bekostnad att en annan liten tjej ska bli orolig och ledsen, då är det inte okej längre. Avskyr när två familjer möts och ska försöka bilda en familj. Det funkar sällan. Detta är anledningen till varför jag bor själv med min son, och min pojkvän bor själv med sina barn. Skulle aldrig få för mig att leka familj med några som inte ÄR familj. Fast alla gör vi ju olika. Och i vissa fall fungerar "låtsasfamiljerna" smärtfritt. Fast i de flesta fall blir det bara skit och pannkaka av allt. Som i ert fall, t ex.
Svar på tråden min styvdotter och min dotter