Inlägg från: Anonym (Meja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Meja)

min styvdotter och min dotter

Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 09:58:02 följande:

Japp det får hon, han tillome lånar henne på mammas dag för att ge egentid. Hjälper inte. Vi förstår ingenting, för hos mamma är det likadant där tävlar hon mot sin halvsyster och hon vill gärna ha mamma för sig själv och det får hon oftast.
    Här har vi en 8-åring  som bor varannan vecka hos mamma och varannan vecka hos pappa.
    På båda ställen finns ytterligare barn som bor på heltid. Hon får alltså dels sakna sin ena förälder hela tiden (något som de övriga barnen slipper) dels dela med sig av sina föräldrar till andra barn.

Kanske det finns en oro att de andra barnen helt skall "ta över" deras föräldrar och att din dotter vill kalla hennes pappa pappa gör ju inte saken bättre!

Ni förstår ingenting säger du och tycker att det borde vara en "bonus" för henne att ha "två mammor". Det bästa för henne hade ju naturligtvis varit att hennes föräldrar bodde ihop och att hon fick bo på ett ställe hela tiden....precis som din dotter har förmånen att göra! (Och då är det inte hennes biologiska pappa men hon bor ändå på ett ställe hela tiden och har en och samma fadersgestalt).

Jag frågar dig hur du hade upplevt det om din man behövde veckopendla och på veckorna bodde hos en annan kvinna. Varannan vecka kommer du dit och bor med din man. Den andra kvinnan behandlar din man som sin man och kallar honom "älskling" och presenterar honom som sin man när ni träffar andra människor.

Hade det varit okej för dig?
    Varför inte? 

Sen funderar du ett varv till på varför styvdottern inte tycker det är okej att andra barn kallar hennes pappa för pappa. 
  • Anonym (Meja)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 12:31:26 följande:
    Ja min sambo tycker, vill och är det gärna. Ta striden? Handlar väl ändå om att hon sårar min dotter, om du läser ts där står hur min dotter agerar ut. Så då ska vi alla blidka henne för att hon växlar mellan två hem, okej hon får det bra och min dotter får det dåligt. Vilken deal måste jag säga.
    Så det viktiga är alltså vad man kallar varandra?
    Du kan inte se att din dotter redan har det bättre som slipper flytta mellan olika hem varannan vecka?

Om din dotter har svårt att förstå att mannen hon bor ihop med inte är hennes pappa så får ni sätta er ner och förklara det för henne.

Hur skulle hon få det sämre om hon istället kallar din man för hans namn? Hon växer ju fortfarande upp i ett och samma hem med två vuxna som älskar henne medand styvdottern får flytta fram och tillbaks varje vecka.

Jag är inte emot växelvist boende, men man måste som vuxen klara av att förstå att det naturligtvis inte är så lätt att leva så.
    Det verkar inte riktigt som att du klarar av att förstå det tyvärr.
  • Anonym (Meja)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 13:47:00 följande:
    Suckar, det är allt jag kan göra. För det stör mig något så fruktansvärt att det alltid är så jäkla synd om styvbarnen, så då ska det curlas så de får ställa och styra hela familjer! Jajamen, det låter som en alldeles utomordentlig bra idé. Verkligen. Hon får styra sin pappas känslor, hon får styra sin styvsysters känslor. Samtidigt får hon hela kakan av mig. Jippi. Ni tror vi är dumma i huvudet, klart vi vet vem, vilka föräldrar är, jisses, men fortfarande en 8-åring kan acceptera om hon vill och ens jämföra med man och kvinna känns helt absurt. En dotter är ingen kvinna till sin pappa, hjälp vad vridet! Min dotter mår dåligt pga att hennes trygghet ifrågasätts pga att det ska vara himla petigt med rangordning. Larvigt. Om min dotter mår dåligt så mår hon dåligt, vem är jag att styra vad hon mår dåligt över. Jisses. Skärp er. Min styvdotter däremot mår inte dåligt över det, utan märker endast revir. Så om vi får barn ihop då får inte mitt barn kalla min man pappa för styvdottern ska inte straffas över att bo växelvis?! Men min dotter straffas för att hon inte har någon pappa eller råkar bo heltid! Det går bra!
    Självklart är det synd om styvbarnen i många fall. Hade du velat byta hem varannan vecka och sakna halva din familj hela tiden? Det spelar ingen roll var de är....hos mamma eller pappa....de får alltid sakna sin ena förälder.

Varför är det absurbt att jämföra med en man och en kvinna? Hade det varit okej att andra kvinnor kallade din man sin man?
    Om 8-åringens mamma fortfarande hade kallat honom sin man? Hade det varit okej eller är det viktigt för dig att enbart du kallar honom det? Varför? 

Jag har väl ingenstans skrivit att dottern är en kvinna till sin pappa utan bara att din man inte är pappa till din dotter och för hans enda dotter verkar det viktigt att bara hon kallar honom pappa.
    Lika viktigt som att ingen annan kallar din man för sin man.....elller?

Får ni gemensamma barn så är ju din man pappa till det barnet så det är ju en enorm skillnad!

Du får försöka förklara för din dotter att hon har en egen pappa. Visa lite bilder på honom och säg att din man älskar henne ändå men att hon bör kalla honom för hans namn.

Känns ju som 8-åringen just nu känner sig otrygg i situationen och är rädd att hon förlorar sin pappa. Det bör ni ta på allvar. Din dotter har ändå dragit det längsta strået! Hon har en mamma och en styvpappa som hon bor hos 100%. Hon behöver inte flytta fram och tillbaks.

Hur  kan du tycka att 8-åringen har det bättre?
  • Anonym (Meja)
    Volt skrev 2014-04-29 21:27:53 följande:
    Kan du se något ur hennes perspektiv? Överhuvudtaget?
    Blir du kränkt av allt? Att mjölken är slut på ica? Att det blir kallt på vintern?
    Är du på riktigt seriös när du påstår att folk kränker dig när de inte håller med dig eller på ett sansat sätt ifrågasätter dig som Påven Johanna gjorde? 

Tyvärr kan TS inte se något från styvdotterns perspektiv. Det är bara hon och hennes egen dotter som skall få som de vill.

Det lyser igenom mer och mer för varje inlägg!

Håller med om att Påven Johannas inlägg var bra och mitt i prick och är inte förvånad att TS inte lyckas svara på det.
  • Anonym (Meja)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-30 23:57:27 följande:
    Fast bonus, styv you namne it har ju samma innebörd. Man blir inte mindre styvbarn eller styvförälder för att folk kommit på ett nytt ord som lindar in det hela i bomull
    Samma som TS dotter inte blir mindre styvdotter åt mannen oavsett hur mycket hon försöker linda in det i andra ord. ( pappa)
  • Anonym (Meja)
    Anonym (Dela är viktigt) skrev 2014-05-01 09:24:28 följande:

Alla ropar om att ts inte är öppen för kritik och bara vill ha medhåll. Men ni då? Jag har ställt frågor ingen vill (kan?) svara på!! Varför är det så farligt för styvdottern att lära dig slappna av och dela? Ni har svarat att det är ts dotter som självklart måste tillrättevisas, att hon kan lära sig, tänk vad som händer när hon blir vuxen.... Ok, men varför kan inte styvdottern tillrättavisas? Varför skulle det vara farligt? Jag vill inte höra att hon minsan har rätt att äga sin pappa och få lov att va hans enda enda. Jag vill höra varför hon skulle uppleva det som ett större trauma än ts dotter? Varför är det självklart att det är hon man ska visa den största hänsynen?

Sen, en fråga till, är det inte en rött alla barn borde ha, att få välja va dom vill kalla eller inte kalla sina föräldrar och styvföräldrar? Har jag rätt att neka min mans barn att kalla mig bonusmamma?

Eftersom det inte verkar viktigt för dig vad man kallar varandra men att du hela tiden påpekar hur viktigt det är att dela, hur hade du reagerat om någon på Facebook hade lagt ut bilder på ditt barn och skrivit "min älskade dotter" och liknande saker? Om ditt barns dagisfröken börjat be din ettåring kalla henne mamma?

Om någon väninna börjat kalla din man för älskling?

Hade du accepterat det lika självklart som du tycker att 8- åringen skall?
  • Anonym (Meja)
    Anonym (Dela är viktigt) skrev 2014-05-01 14:39:22 följande:

Jag förstår vad du menar. Och kanske är det en liten eftergift. Det jag hakar upp meg på är att det att styvdottern inte gillar att någon annan kallar pappan "pappa" ses som det största problemet här. Ser jag på omständigheterna runt de två tjejerna (utifrån det vi vet såklart) tycker jag det kanske det är minstingen som är i det svåraste läget. Situationen med hennes pappa har gjort henne otrygg. Han har ju på många sätt svikit henne och hon har nu svårt med tilliten. Nej att få kalla styvpappan för pappa tror väl ingen att kommer lösa alla problem. Men det är ändå en önskan från tjejens sida. Problem i tilliten till vuxna är något man ska ta på allvar, jag tror inte det är någon god lösning för henne att bara be henne lägga av. Att den andra tjejen tycker detta är jobbigt, jo det bekommer mig. Jag förstår det. Likväl tror jag riskerna för att såra/skada är mindre om man heller försöker jobba på detta barns behov av ensamrätt på att få kalla pappan pappa. Får hon syskon måste hon ju dela, och Sins synspunkter kan man heller inte välja själv. Jag tror denna tjej vill vinna mycket på att lära sig (försöka iallafall) acceptera den situation hon faktiskt är i. Det finns en annan tjej i hennes familj hos pappan/pappans familj, som älskar hennes pappa, bor med honom jämt, som mår dåligt för att hennes egen pappa inte är en lika bra pappa som hennes och inte är där för henne och denna lilla tjej (som är ännu yngre än henne själv) som verkligen önskar att få kalla hennes pappa. Det är så verkligheten ser ut. Så jag tror det är viktigt att hon kan få försöka se att "såhär ser det ut". Sen ska man självklart hjälpa henne att acceptera, den kan ta tid.

Men visst behöver även minsta tjejen förstå varför detta är ett problem och att acceptera det. Ge styvsystern tid och välja att inte ta till sig det denna säger om det sårar henne.

Men om nu stora tjejen får ha ensamrätt på pappa titlen, så måste hon även förstå att ts och dottern kanske blir lite ledsna för sättet hon reagerat på och att hon då inte kan kräva så mycket av ts' uppmärksamhet. Och att ts' dotter kan behöva extra tid med sin styvpappa för att laga de sår hon har i sina känslor.

Men hur kan du veta att minstingen är mest otrygg?

Hon verkar ju ha tagit till sig TS sambo som en fadersgestalt och bor i ett hem som "vilken kärnfamilj som helst".
    8-åringen däremot har gått från att bo ihop med mamma och pappa till att flytta fram och tillbaks mellan två hem och dessutom har pappan flyttat ihop med ett främmande barn som "tar över" hennes pappa.

Hennes behov av att vara den enda som säger pappa till hennes pappa bottnar ju naturligtvis i något. Det viftar du och TS bort och har bestämt er för att minstingen har det jobbigast. Alltså barnet som lever med sin mamma och styvpappa i ett tryggt hem med två vuxna och slipper flytta fram och tillbaks.

Hur kan du vara så säker på att det är mest synd om 6-åringen? 

Din sista mening förstår jag inte alls? Skulle de gå med på att 6-åringen inte säger pappa mot att styvpappan ängnar mindre tid med 8-åringen? 6-åringen har ju styvpappan för sig själv helt för sig själv varannan vecka!

Vi vet heller inte om 6-åringen spelar på 8-åringens känslor. Jag hade ett barn i min närhet som reagerade precis som 8-åringen. Det visade sig senare att detta berodde på att hennes styvsyster HELA tiden poängterade att hon minsann bodde där medans den andra bara var på besök. Kommentarer om att "din pappa älskar mig mer" eftersom han bor med mig var inte ovanliga.

Vi hör ju bara TS historia och naturligtvis är hennes dotter helt utan fel enligt henne medans styvdottern är en manipulerande liten satmara.

Du måste väl någonstans förstå att TS inte är objektiv när hon skriver!

• Anonym (Meja)
    Anonym (kluven) skrev 2014-05-01 21:18:32 följande:

Du vet att det är väldigt tröttsamt va hur du upprepade gånger håller på såhär?
    Men det är ju exakt det du skrivit. Att hon är likadan hos sin mamma.
  • Anonym (Meja)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 09:58:02 följande:

Japp det får hon, han tillome lånar henne på mammas dag för att ge egentid. Hjälper inte. Vi förstår ingenting, för hos mamma är det likadant där tävlar hon mot sin halvsyster och hon vill gärna ha mamma för sig själv och det får hon oftast.
    Här skriver du det. Låter inte som hon mår så bra. Synd att ni inte vill förstå det.
Svar på tråden min styvdotter och min dotter