Inlägg från: Anonym (Dela är viktigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dela är viktigt)

min styvdotter och min dotter

Anonym (Egentid?) skrev 2014-04-29 14:34:18 följande:
    Hon har skrivit att barnets pappa inte finns med i bilden längre då han valde den kriminella världen!

Varför behovet av att bekräfta ungens behov av att har en pappa och "ingen får ta honom"??? Jag förstår inte! Om man stöttar detta beteendet så kommer ungen att tro hon kan äga människor och dessa människor är vidriga som vuxna! Hon får väl veta att hon har sin pappa och han älskar henne men han kan även älska andra människor runtomkring sig och hon måste dela med sig av sin pappa?

Anonym (ö) skrev 2014-04-29 15:26:33 följande:
    Han finns med, men på sina villkor enligt Ts. Varför låtsas som om Ts sambo är pappa till Ts barn när han inte är det? Är det för att låtsasleka kärnfamilj eller vad fyller det för funktion? Pappans dotter mår dåligt av det kravet från Ts. Det är lämpligare att Ts söker adekvat hjälp till sin dotter hos bup än att försöka tvinga fram ett accepterande från sambons dotter, vilket förmodligen kommer att sluta i att dottern hatar Ts och hennes barn.

Så du menar i fullaste allvar att det är vid att ge efter för den som ställer till med bråk (styvdottern) att man löser saker? Det ligger på ts och hennes 6 åriga (!!!) dotter att få husfrid? Du verkar inte tycka särskilt gott om ts' dotter? Var är din empati för henne? "Låtsasleka kärnfamilj"?? "Hon har en pappa"??? Jag menar, vem sitter igen med den såraste känslan? Styvdottern som får veta att faderskap inte handlar om biologi, eller ts' dotter som blir nekat att komma nära sin pappa/styvpappa på det sättet hon behöver? Får man syskon -styv, hel eller halv, måste man dela. Det är ingen som själv bestämmer att få syskon?

Hon verkar aningen...krass ja. Men ärligt blur jag ganska uppgiven själv över hur svårt vissa av här har för att se det ut det yngsta barnets perspektiv! Ingen vill heller kommentera det faktum att styvdottern ibland kallar ts "mamma" och den uppmärksamhet hon önskar av ts. Ska man inte jobba för att lära barn att dela? Lever man i en styvfamilj är det extra viktigt (även om familjesituationen inte är självvalt! När är den det liksom...?)

Men hallå!!!! Kan NI se NÅGOT ur ts' dotters perspektiv?? Verkar inte så, för ni håller på att förgå av medömkan för styvdottern. Ni kan inte se att båda barnen har issues och att det inte bara är styvdotterns man ska ta på allvar?

Radhuspinglan skrev 2014-04-29 19:24:41 följande:
    Säg bara: VI är en FAMILJ! Punkt slut!

Det var ett jättebra svar!

Svårare är det ju inte!

Och i en familj får ALLA barn kalla de vuxna vad de vill! Mamma, pappa, Carl, Sigrid, Ma, Pa, mor,far, Hulken eller Tingeling!

Konstigt... Kom att tänka på ett inlägg för ett bra tag sedan där detta med vad man vill kallas av andra dök upp. Tror det var någon som inte ville kallas bonusmamma eller nåt (minns inte exakt). Då blev det ramaskri! Vilken hemsk person. Barn, och vuxna fick kalla vem de ville för va de ville. Man kunde för fan inte bestämma vad bonusarna fick kalla en.

Mycket konstigt...

Radhuspinglan skrev 2014-04-29 22:35:32 följande:
    Alltså VA!? Jag tycker att det är synd om barn som får uppleva alla dessa jävla familjekonstellationer som inte fungerar. I de fall det fungerar - SKITBRA! Men i övrigt så tycker jag att det är SÅ synd om barnen! Är själv ett skilsmässobarn... Mina föräldrar misslyckades! Vart vill du komma!?

Problemet Pinglan, är att du bara ser det ena skillsmässobarnet i ts' familj. Och det barnet du/ni inte ser är det som har svikits av sin biopappa och nu har svårt att lita på folk. Något så oskyldigt som att få kalla sin styvpappa för pappa är det minste man kan unna henne eller? Så får de förklara läget för det äldre barnet. Med syskon måste man dela!
    Radhuspinglan skrev 2014-04-29 22:48:28 följande:
    Men har jag sagt nått annat!? Båda de stackars små barnen är oskyldiga offer i denna sörja! Jag ser inte problemet i att föräldrarna skiljt sig, alt övergivit sitt barn, utan problemet jag ser är den NYA familjekonstellationen.

Sorry! Var lite för snabb med att döma dig. Blandade lite ihop nicken...

Ja det kan inte va lätt att ha skilda föräldrar. Bara den som levt i en dysfunktionell styvfamilj vet väl det.

En, just for the record; det kan va jävligt att växa upp i en vilken som helst familj som inte fungerar som den ska.

Förstår inte varför ts reagerar som hon gör här. Känns ganska överdrivet. Man måste tåla kritik om men skriver här.

Men, som jag redan skrivit; många här klankar ner på ts och tror sig veta vad hon känner för styvdottern. Känns som styvdotterns ganska normala egobehovet av att få säga "han är min pappa. Bara min min min" går före minsta tjejens behov av att känna att hon har en farsfigur hon kan lita på och få glädjen av att kalla honom pappa. Många här som inte ens velat svara på varför styvdottern inte skulle må bra av att lära sig att dela/att man inte äger andra. På varför hon får kräva uppmärksamhet och få säga mamma till ts, samtidig som hon nekar ts' lilla dotter detsamma. Vi hade lite samma tendenser här tidigare, fast inte så extremt och handlade inte om att få säga pappa. Men här blev dottern satt reellt på plats. Ska man kräva/neka måste man själv göra det man kräver/nekar. Även barn måste få lära sig "live as you preach" läxan.
    Anonym (ö) skrev 2014-05-01 08:31:21 följande:
    Så om du nu tycker som du skriver. Varför är det såååå viktigt att din mans STYVDOTTER inte kallas just för STYVDOTTER utan dotter av din man?

Nu har du misuppfattat tror jag. Det var inte en fråga om att pappan skulle kalla ts dotter för dotter. Men ett litet barn själv skulle få välja va hon vill kalla sin styvfar.
    Anonym (ehh) skrev 2014-04-30 23:59:32 följande:
    Nej jag vet, men håll med om att det låter lite extra hårt att kalla sin bonus för styvdotter. Jag tänker bara på askungen ;)

Att du tänker på Askungen när någon säger styvdotter, styvson, styvfamilj, styvfar, styvmor...ja det får stå för dig. Vill du bli tagen seriöst får du sluta dra slutsatser utifrån andras ordval. Styv är accepterat!
Svar på tråden min styvdotter och min dotter