Inlägg från: Anonym (kluven) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kluven)

min styvdotter och min dotter

Anonym (Egentid?) skrev 2014-04-29 15:32:20 följande:
    Jag förstår inte varför man ska dra in BUP och få diagnoser hit och dit. Tjejen behöver lära sig att hon har inte ägarrätt på sin pappa. Punkt!! Det är inget konstigt. Om lilla tjejen vet att han inte är hennes biologiska pappa och känner behovet av att kalla honom för pappa och HAN är okey med det - vad är problemet?? Snacka om att dom vuxna skapar problem! Hon kan vara medveten om sitt ursprung och ändå kalla honom för pappa. Hur skulle detta leda till att dottern skulle hata TS barn? Det är ju en situation som ska lösas och då behöver ingen hata ingen! Tjejen kanske kallar honom för pappa en period och sen kanske hon inte tycker det känns rätt längre. Men då får det väl vara så! Att stötta en egoistisk dotter som vill ha pappan för sig själv är helt korkat enligt min mening. Vad hade hänt om dom hade valt att adoptera ett barn?? Ska inte barnet heller få kalla honom för pappa då han inte är biologisk pappa till adoptivbarnet? Och då ska den biologiska dottern få rätt??

Anonym (Dela är viktigt) skrev 2014-04-29 15:39:28 följande:
    Så du menar i fullaste allvar att det är vid att ge efter för den som ställer till med bråk (styvdottern) att man löser saker? Det ligger på ts och hennes 6 åriga (!!!) dotter att få husfrid? Du verkar inte tycka särskilt gott om ts' dotter? Var är din empati för henne? "Låtsasleka kärnfamilj"?? "Hon har en pappa"??? Jag menar, vem sitter igen med den såraste känslan? Styvdottern som får veta att faderskap inte handlar om biologi, eller ts' dotter som blir nekat att komma nära sin pappa/styvpappa på det sättet hon behöver? Får man syskon -styv, hel eller halv, måste man dela. Det är ingen som själv bestämmer att få syskon?

• Anonym (kluven)
    Påven Johanna skrev 2014-04-29 17:29:05 följande:
    Varför har ni egentligen problemet, skulle du säga?

Du skriver att ni gjort allt by the book. Ni har gått långsamt fram (fast ni bott ihop lika länge som du varit separerad), och ni lät till och med barnen bestämma takten (varför fick barnen göra det? Du tycker ju inte att barn ska bestämma över vuxna), men det gick så fort och lätt för dem att ni snart sov hos varandra (inackorderade var ni ju tydligen redan enligt tidigare inlägg). 

Till detta kommer sedan din utsago om hur överens ni är, du och din sambo. Han vill gärna vara hennes pappa och vill bli kallad för pappa också. Ni tycker likadant säger du, men hur säker är du på det? Han gör tydligen inte som du tycker i alla fall? Han går på sin dotters - vad du benämner som - "martyrskap" och fogar sig i hennes vilja. Eller har jag missförstått något? 

Du skriver också att styvdottern ibland kallar dig mamma, samt att hon kräver uppmärksamhet från dig som du då ger henne eftersom du älskar henne som om hon vore din egen. Det låter också som en ganska konstig grej. Varför styrde du inte upp det från början? Och varför bemöter du inte det nu? Du är ju arg på att hon inte tillåter din dotter att kalla din sambo för pappa. Du tycker att hon "slår undan benen" på din redan tillitsskadade dotter när hon försöker förbjuda det. För mig låter det som en aning motsägelsefullt om du medan du befinner dig i den känslan ändå skulle tycka att det var så fint, okej och harmoniskt om och när hon kallar dig för mamma. 

Är det så att du tycker att styvdottern är det enda problemet? Skulle allt bli lite bättre och mycket lättare om hon bodde heltid hos sin egen mamma kanske? Eller kanske om pappan lät henne veta hut? 

Du måste väl ha några egna tankar om hur detta bör hanteras? Problemet är väl inte pinfärskt?

Till skillnad från vad du menar, så tycker jag att allt verkar ha gått mycket fort fram och det verkar också som om det varit svårt för er vuxna att ta hand om de bakslag som ni borde ha förväntat er skulle komma (och som också kom). 

Haha det här är så absurt, patetiskt och försök från din sida att förlöjliga mig, så det här kan du bara ta och lägga ner, för av sånt här förlöjligande föder man inga svar av mig iallafall. Så de så!
  • Anonym (kluven)
    Radhuspinglan skrev 2014-04-29 19:27:23 följande:
    Styvfamiljer är verkligen INTE optimalt. Stackars, stackars, stackars barn. :(

Stackars dig! Att leva med sig själv och vara du är INTE optimalt
  • Anonym (kluven)
    smulpaj01 skrev 2014-04-29 18:49:30 följande:
    Mycket bra skrivet!

Inte förvånad att ts väljer att inte besvara ditt inlägg dock, ts verkar enbart vara ute efter medhåll om hur hemsk hennes styvdotter är!

Anonym (?%) skrev 2014-04-29 19:13:53 följande:
    Märkligt att du inte ens kan bemöda dig med att svara på ett så pass välskrivet inlägg. Vad vill du ha ut av tråden? 

Ja och VARFÖR svarar inte ni på motsvarande inlägg, inlägg som ger mig medhåll??! Haha.. Inte förvånad. Såklart jag inte svarat på era förlöjligande och rent av kränkande inlägg. Vad vill ni uppnå med det? Finns ingen mening att ens göra det, så nu vet ni det varför jag inte går in i debatten med era inlägg. Tycker ärligt talat att ni hör hemma i sandlådan, för ni skriver oerhört kränkande. Ni har bestämt er för att ENDAST se ur styvdotterns perspektiv, så det fattar ni ju att det inte finns någon debatt. Så då vet ni, så kan ni sluta spekulera.
  • Anonym (kluven)
    Anonym (Dela är viktigt) skrev 2014-04-29 19:19:09 följande:
    Hon verkar aningen...krass ja. Men ärligt blur jag ganska uppgiven själv över hur svårt vissa av här har för att se det ut det yngsta barnets perspektiv! Ingen vill heller kommentera det faktum att styvdottern ibland kallar ts "mamma" och den uppmärksamhet hon önskar av ts. Ska man inte jobba för att lära barn att dela? Lever man i en styvfamilj är det extra viktigt (även om familjesituationen inte är självvalt! När är den det liksom...?)

• Anonym (kluven)
    Volt skrev 2014-04-29 21:27:53 följande:
    Kan du se något ur hennes perspektiv? Överhuvudtaget?

Blir du kränkt av allt? Att mjölken är slut på ica? Att det blir kallt på vintern?

Är du på riktigt seriös när du påstår att folk kränker dig när de inte håller med dig eller på ett sansat sätt ifrågasätter dig som Påven Johanna gjorde? 

Och här kommer ytterligare kränkningar och förlöjligande.. Är du på riktigt seriös när du tror att du får ett vettigt svar av mig, noll vett innanför pannbenet.
  • Anonym (kluven)
    Anonym (Dela är viktigt) skrev 2014-04-29 23:28:28 följande:
    Sorry! Var lite för snabb med att döma dig. Blandade lite ihop nicken...

Ja det kan inte va lätt att ha skilda föräldrar. Bara den som levt i en dysfunktionell styvfamilj vet väl det.

En, just for the record; det kan va jävligt att växa upp i en vilken som helst familj som inte fungerar som den ska.

Förstår inte varför ts reagerar som hon gör här. Känns ganska överdrivet. Man måste tåla kritik om men skriver här.

Men, som jag redan skrivit; många här klankar ner på ts och tror sig veta vad hon känner för styvdottern. Känns som styvdotterns ganska normala egobehovet av att få säga "han är min pappa. Bara min min min" går före minsta tjejens behov av att känna att hon har en farsfigur hon kan lita på och få glädjen av att kalla honom pappa. Många här som inte ens velat svara på varför styvdottern inte skulle må bra av att lära sig att dela/att man inte äger andra. På varför hon får kräva uppmärksamhet och få säga mamma till ts, samtidig som hon nekar ts' lilla dotter detsamma. Vi hade lite samma tendenser här tidigare, fast inte så extremt och handlade inte om att få säga pappa. Men här blev dottern satt reellt på plats. Ska man kräva/neka måste man själv göra det man kräver/nekar. Även barn måste få lära sig "live as you preach" läxan.

Jag tål kritik men det är väl ändå skillnad på kritik och totalt bli sågad i fotknölarna? Folk skriver ju mer eller mindre att jag är dum i huvudet som inte lyssnar på min styvdotter, många tror sig veta vad jag känner för styvdottern och det gör att jag reagerar, såklart. Många gör även förlöjliganden. Som du själv säger många är fruktansvärt inställda på att styvdottern mår dåligt och min dotter som egentligen är den som mår dåligt i princip får skylla sig själv som inte har någon biopappa, och ska bara blidka styvdottern och sen vara nöjd. Om jag reagerar!
  • Anonym (kluven)
    Anonym (Dela är viktigt) skrev 2014-04-29 22:37:22 följande:
    Konstigt... Kom att tänka på ett inlägg för ett bra tag sedan där detta med vad man vill kallas av andra dök upp. Tror det var någon som inte ville kallas bonusmamma eller nåt (minns inte exakt). Då blev det ramaskri! Vilken hemsk person. Barn, och vuxna fick kalla vem de ville för va de ville. Man kunde för fan inte bestämma vad bonusarna fick kalla en.

Mycket konstigt...

Håller med, mycket konstigt.
  • Anonym (kluven)
    Radhuspinglan skrev 2014-04-30 08:11:09 följande:
    Fast om din dotter mår så dåligt, så kanske det inte hjälper med att bara få säga "pappa" till sin styvpappa? Hon kanske behöver professionell hjälp? Om styvdottern BÖRJAR må dåligt ENBART för att hon känner att någon håller på att "ta hennes pappa ifrån henne", så måste ni ju motverka det på nått sätt. Det är väl inte bättre om BÅDA barnen mår dåligt. För styvdottern mår ju dåligt pga din dotter - din dotter mår dåligt pga andra orsaker. Äh, jag vet inte. Egentligen tycker jag att din dotter borde kunna kalla din sambo för pappa. MEN om det är på bekostnad att en annan liten tjej ska bli orolig och ledsen, då är det inte okej längre. Avskyr när två familjer möts och ska försöka bilda en familj. Det funkar sällan. Detta är anledningen till varför jag bor själv med min son, och min pojkvän bor själv med sina barn. Skulle aldrig få för mig att leka familj med några som inte ÄR familj. Fast alla gör vi ju olika. Och i vissa fall fungerar "låtsasfamiljerna" smärtfritt. Fast i de flesta fall blir det bara skit och pannkaka av allt. Som i ert fall, t ex.

Nja pannkaka vet jag inte riktigt, men lite dysfunktionell miljö just nu ja. I början gick allt faktiskt jättebra, men sen började det dala lite gällande just detta. Vi kanske gör stor affär av det, men gillar inte hur jag får tillrättavisa min dotter gällande att dela med sig av mig, men sen kan jag inte leverera samma löfte åt andra hållet. Älskar min styvdotter(!) så jag kan aldrig bara avvisa henne, det går inte, men jag blir sur över att hon i sin väg inte kan låta min dotter få detsamma. Både jag och min man anser att man får kalla vuxna vad de vill, såvida det inte är vid fula eller kränkande namn eller nåt någon inte vill.

Styvdottern blir INTE orolig har jag tidigare nämnt, utan det handlar endast om äganderätt, så det måste du ta till dig och sluta diskutera runt nåt som inte är. Jag har också nämnt att vi vet till fakta att hon inte blir det, min man tycker som mig att vi måste få bort detta i styvsystern att sluta äga och dela med sig. Vi lär de att dela med sig men behålla personliga saker osv. Tyvärr tar inte styvdottern till sig detta, och som min man säger om hon vill ha kakan av mig måste hon lära sig.

Min dotter är inte i behov av bup nej, man kan må dåligt utan bup och diagnoser. Min uppgift som mamma är att hjälpa mitt barn tillrätta, hur menar du att jag inte ska göra det? För du påstår ju att det inte är okej iom att styvdottern är enligt dig (till fakta inte sant) orolig över att jag hjälper min dotter bli trygg i sin och med sin familj. Ja vi ÄR en familj, även om den inte råkar vara från kärnan. Även kärnfamiljen har dysfunktion ibland, tro det eller ej.
  • Anonym (kluven)
    Nöjd man skrev 2014-04-30 09:00:55 följande:
    Jag förstår inte att så många bara väljer en sida i det här. Det är mer komplext än så och så är det oftast i livet. Det är inte svart eller vitt......

Som jag skrev tidigare så är TS, hennes man, hennes dotter och hennes styvdotter en FAMILJ. Lös frågorna som man gör i en familj där alla barnen är biologiska. Tro inte att de är förskonade från konflikter av den här typen. Inte ovanligt att biobarn säger till varandra att det är min pappa/mamma, inte din. Även fast de vet att så är det. Klar föräldrarna då säger att de är mamma och pappa för alla sina barn. Det finns INGET som kan vara hinder att styvdottern ska kunna säga pappa till sin styvpappa. Och om hans dotter säger att hennes styvsyster inte ska få göra det så tycker jag att hennes pappa ska säga till henne att även fast han inte är pappa som han är till henne så är han pappa till sin styvdotter också.

Att hon är väldigt bekräftelsesökande kan ju vara en fas och ibland så behöver man lägga mer fokus på en del sidor och barn för att de är i en sån fas just då. Tycker att det kan finnas anledning att pappan eller du ger din styvdotter lite extra tid men inte på bekostnad av din dotter. Det är viktigt att hon får känna sig viktig och omtyckt hon också.

Slutligen så är det ju så att ALLA familjer har konflikter. Det är inga problem. Problemen kommer när vi inte vill lösa konflikterna för att vi bara ser allt från vår egen situation och kan inte förstå att det faktiskt finns andra värden och sätt att se på saker och ting. Det tenderar att bli mer tydligt i styvfamiljer upplever jag. Det blir mer jag och du än vi..........................

Ett bra inlägg, och vi försöker vara ett vi men ibland är det lite svårt, men vi jobbar med det hela tiden. I alla familjer finns det bekymmer, det är absolut så och det måste man förstå och inte bara se till individen i alla fall. Oftast är det många utifrån som ser det så i blandfamilj, att det är en hop människor som är individer som bor ihop och inget annat. Såklart är man individuella, i alla familjer och sammanhang, men du förstår säkert hur jag menar.

Vi har jobbat jätte mycket med hur vi kan se till styvsysterns egna behov och tid, lyckas oftast bra och min man tar även med henne på restaurang, och lite småting så. Lånar henne på mammas dag ibland osv. Men ändå behandlas vi av henne som att vi inte gör tillräckligt bra ifrån oss. Har du några förslag?
Svar på tråden min styvdotter och min dotter