• Virvelin

Ljusgrå soffa, vad för färg på mattan?

Vi väntar på en ny soffa, en ljusgrå som sagt. Jag ska köpa ny matta mem i vilken färg? Går bet.. Naturvit? Funkar mörkgrå? I övrigt är hemmet ljust. Jag fantiserar om en ljus trasmatta eller kanske en mörkgrå ullmatta?

Hjälp?

• Svar på tråden Ljusgrå soffa, vad för färg på mattan?
  • Liara

Tror inte du ska blanda in naturvit,  men hela vit-svart skalan borde funka. Tänk bara på att se till så att "färgen" i soffan stämmer översens med färgen i mattan. Ex. om soffan är lite blå i det grå vill man ha det i mattan med, eller om det är en brun ton i det gråa kan till och med natur vitt funka :)

• Virvelin
    Liara skrev 2014-04-28 13:35:02 följande:
    Tror inte du ska blanda in naturvit,  men hela vit-svart skalan borde funka. Tänk bara på att se till så att "färgen" i soffan stämmer översens med färgen i mattan. Ex. om soffan är lite blå i det grå vill man ha det i mattan med, eller om det är en brun ton i det gråa kan till och med natur vitt funka :)

Klokast att vänta in soffan kanske? Jag har foto på tygprovet iof! Gud så svårt.. Jag tycker soffan går mot det kalla hållet när jag jämför med ett tyg och varma hållet om jag jämför med ett annat. Jättesvårt!
  • Liara
    Virvelin skrev 2014-04-28 13:37:29 följande:

Klokast att vänta in soffan kanske? Jag har foto på tygprovet iof! Gud så svårt.. Jag tycker soffan går mot det kalla hållet när jag jämför med ett tyg och varma hållet om jag jämför med ett annat. Jättesvårt!

Då tror jag att du gör rätt i att vänta :) Annars kan man ju alltid kära säkert o ha många färger i mattan.. Själv är jag helt kär i ikeas mattor Stockholm som kommit nu!
    http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=stockholm+matta 
  • Virvelin

Ska kolla upp IKEA! En trasmatta som jag hittat har flera nuanser av vitt, en dov ton av blått i en av trådarna som går över hela mattan och sen andra ljusa kulörer. Kansle kan funka då?

• Virvelin

det här är nog ett mer rättvist foto än det tidigare..

(jag ser fotot när jag kollar på datorn men inte i mobilen?)..

• mkes

Ljusgrå och havregrynsfärgat röstar jag på! Alltid! Men så spelar golvet in. Vilket sorts golv har ni?

• mkes

Precis, en väldigt naturlig beige! Vi har sån matta till våran grå soffa. Soffan ser lite blå ut på bilden men den är nästan precis som tygprovet du postade.

• Virvelin

Jag har en naturfärgad matta som förslag med.. Ska spana på den igen.

Den trasmattan jagvisade här då? Jag har stirrat mig blind.. Funkar dom ihop?

• Solrosens

Vi har en ljusgrå soffa med en vanlig naturvit matta, skitsnyggt! Vi har parkett golv därför kan vi ha vit matta. Hade golvet varit ljust typ björk eller vitt golv DÅ hade nog inte en vit matta varit så bra! Men nu är golvet vanligt ek parkettgolv (lite mörkare).

• essemia

Jag köpte mattan "Jessica" på Rusta, den är jag supernöjd med! Vår soffa drar mer åt gråbeige men vi har ekparkett och jag tycker det är jättesnyggt. Har ingen bild på vår men här är en likadan: Jessica

• Virvelin

Tack för att ni delar med er av bilder och inspirerar, det blir så mycket enklare så

Vad gäller jessica-mattan så påminner tonerna i den mattan och soffan och ytterligare en matta jag hittade

Den här då, kan det funka? Den heter "svart, grå, beige", det borde väl plocka upp nåt i soffan. Baah..

Det ljusare av tygproverna är mitt. Bredvid det där mörka som faktiskt heter "GRÅ" ser mitt tyg beigt ut. Men bredvid ett beigt tygprov var mitt vrålgrått. Men iallafall
  • Liara
    Virvelin skrev 2014-04-29 16:18:15 följande:
    Tack för att ni delar med er av bilder och inspirerar, det blir så mycket enklare så smile2.gif

Vad gäller jessica-mattan så påminner tonerna i den mattan och soffan och ytterligare en matta jag hittade smile5.gif

Den här då, kan det funka? Den heter "svart, grå, beige", det borde väl plocka upp nåt i soffan. Baah..

Det ljusare av tygproverna är mitt. Bredvid det där mörka som faktiskt heter "GRÅ" ser mitt tyg beigt ut. Men bredvid ett beigt tygprov var mitt vrålgrått. Men iallafall smile1.gif
    Tycker det ser kalas ut! :)
  • Radhuspinglan

Jag har en mörkgrå soffgrupp. En stor tresitssoffa, två fåtöljer, samt två halvmånefotpallar (med raksidorna mot varann) ståendes som ett bord mellan allt. På detta "bord" har jag en löpare i grå-svart och lite biegebrun ("idyllisk" på IKEA). På denna löpare har jag en vit bricka ("romantisk" från IKEA). Mattan jag har (under "fotpalls-"bordet") är beige. Övriga möbler är mörka. Alla detaljer (så som ramar, ljuslyktor, krukor, gardiner, osv) är snövita. Jag skulle nog köra med en mörkgrå matta till ljusgrå soffa. Fast allt från vitt till svart fungerar då du har gråskalan. :)

Svar på tråden Ljusgrå soffa, vad för färg på mattan?