Får föräldrar hyra lägenhet till sina barn?
Ja, alltså stå på lägenheten då barnen inte har något som räknas som fast inkomst? Det gäller då hyresrätt... Och vad räknas som fast inkomst egentligen?
Ja, alltså stå på lägenheten då barnen inte har något som räknas som fast inkomst? Det gäller då hyresrätt... Och vad räknas som fast inkomst egentligen?
Oftast inte men de kan gå i borgen för barnet istället. Då skriver man på att man är betalningsskyldig om barnet inte betalar.
Föräldrar kan gå in som borgensmän när man skriver kontrakt. Det innebär att de är skyldiga att betala hyran om barnet inte klarar av det. Dessutom hamnar borgensmännen hos kronofogden om de inte kan betala. Vissa hyresvärder använder borgensmän, andra gör det inte. Men barnet, under förutsättning att det är myndigt, står själv för kontraktet.
I den hyresrättsförening jag bor i går det INTE vilket jag tycker är bra. Varför ska andras ungar få glida före i kön för att deras föräldrar har bra kötid(det är kösystem i den föreninngen) Men det går säker på andra ställen. Olika regler.
Okej. Ja alltså, personen skrev att man ska ha fast inkomst vilket jag tyvärr inte har... Men jag har egen inkomst. Det här är ingen kö, utan någon som svara på min annons ang, att jag söker lägenhet.
Vad jag vet så måste den som är skriven på lägenheten bo där annars så räknas det som att man hyr ut svart.
Det bästa är ju om föräldrarna går i borgen, så brukar det fixa sig.
Min mamma hyrde lägenhet åt mig när jag var under 18 år då jag bodde på annan ort och studerade på gymnasiet - då stod mamma på lägenheten, hade ansvaret men jag bodde där.
När jag var över 18 år och studerade på universitet räknades det inte som fast inkomst med lånen utan då fick pappa stå som borgensman för mig - alltså han blir skyldig att betala om jag inte gjorde det. Fast jag stod som hyresgäst till lägenhet och allt =)