Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

behöver hjälp! 10 månaders mat, överviktig

Jag tycker att det låter jättekonstigt att råda dig att ta bort ersättningen eftersom man vanligsvis rekommenderar att bröstmjölk eller ersättning ska finnas med som komplement upp till 1 års ålder. Och ersättning är ju dessutom mycket mer näringsrikt än t.ex. välling.

Det låter heller inte som om hon äter särskilt mycket. Hon äter bara var tredje timme. Vår son åt varannan timme i den åldern. Fast då var 4-5 mål amning bl.a. frukostmålet och kvällsmålet, så jag vet ju inte exakt hur mycket han åt. Utöver det åt han lagad mat till lunch och gröt på kvällen.
    Han vägde 10,7 kg i samma ålder.

Å andra sidan låter 2 kg viktuppgång på 2 månader som ganska mycket..? Alltför snabb viktökning sägs ju inte heller vara bra. Hur har hon ökat på längden under samma tid?

• Natulcien
    jaanah skrev 2014-04-28 18:05:02 följande:

Men precis, alldeles för mycketpå kort tid, jag har tänkt och tänkt om detär något fel jag gjort eftersom hon ökat så mycket, men kommer inte på något. Hon har bara blivit 1cm längre
    Hmm...knepigt. Jag är verkligen ingen expert på området, men jag tycker att 2 kg viktuppgång på 2 månader låter mycket, i synnerhet om hon bara har växt 1 cm på längden.
    Jag hade nog vänt mig någon annanstans för "a second opinion" s.a.s.
  • Natulcien
    nile10 skrev 2014-04-29 08:43:53 följande:
    Men varför ersättning? En 10-månaders behöver ingen ersättning.
    Skippa gröten och ersättningen och ge välling istället.
    Så du menar att en bebis behöver välling?
    Jämför ett paket ersättning med ett paket välling nästa gång du är i en livsmedelsbutik så kommer du att se hur mycket mer näringsrik ersättningen är jämfört med välling. Välling är ju bara vitaminberikat mjöl...

Kort sagt, en 10 månaders behöver ersättning (eller bröstmjölk) bra mycket mer än hen behöver välling (som faktiskt inte behövs alls).
  • Natulcien
    nile10 skrev 2014-04-29 13:55:03 följande:
    Det är klart att det är mycket mera näring i ersättning än välling! Man brukar ju ge ersättning istället för bröstmjölk.
    Men det är fortfarande tillräckligt med näring i välling/gröt för en 10-månaders!
    Men varför ge något som är sämre?
Svar på tråden behöver hjälp! 10 månaders mat, överviktig