hittpånåt skrev 2014-04-29 16:49:45 följande:
Fick höra samma av barnläkare/bvc när min son var tio månader. Han gick upp 1 kg/månaden mellan 8-12 månader, var riktigt rund och go. Fick rådet att minska portionerna som jag tyckte var helt normala, han fick inga onyttiga eller extra mellanmål. Han var helt matfixerad, fick lov att avleda med något annat när maten var slut. Jag vägrade att minska hans portioner och tur var väl det, när han var 1 år så tappade han intresset för mat för att senare äta minimala portioner. Som 10-åring kunde han äta typ 5 makaroner och en köttbulle och sedan vara mätt. Som tonåring var han nästan otäckt smal, nu som vuxen normalviktig. Gissa att jag var glad att jag inte minskat hans mat när han var bebis, tänkte på det många gånger under de åren när han åt så lite!
men då är det som min dotter, hon har gått upp ca1kg per månad. Nöe känner också att jag intevillminska hennes portioner. Hon kryper runt överallt hemma och hur ska hon orka med det om hon får i sig för lite mat? Hon är inte speciellt matglad utan äter när jag ger henne och och är nöjd när matrn är slut :)