• jaanah

behöver hjälp! 10 månaders mat, överviktig

nile10 skrev 2014-04-29 08:43:53 följande:
    Men varför ersättning? En 10-månaders behöver ingen ersättning. Skippa gröten och ersättningen och ge välling istället.

hon dricker inte välling. Har testat att ge henne flera gånger, men hon får kväljningar och börjar gråta
  • jaanah
    Phillippa skrev 2014-04-28 23:46:41 följande:
    Då ligger hon i fas med min bebis. Han vägde 9,5 kg och var 70 lång på sexmånaderskontrollen ;). Får väl se vad Bvc säger nästa gång. Jag var tydligen lika tjock när jag var bebis men har sedan fyraårsåldern varit jättesmal.

Ja, jag håller tummarna för ett bättre besök och gladare nyheter
  • jaanah
    isolande skrev 2014-04-29 09:08:55 följande:
    Jag tycker inte alls din dotter verkar äta mycket, gud vad märkligt! Min son åt typ dubbelt upp men var smal som en sticka ändå i samma ålder (BVC gnällde om det....). Jag skrev trådar här om hur orolig jag var och hur jag skulle få honom att äta mer. Tänk vad olika det kan vara....tror inte du behöver oroa dig. Så länge hon äter näringsriktigt och inte en massa socker och skit så är det säkert ingen fara

Tack, ja tänk så olika det kan vara och så orolig man blir. Nej hon har aldrig smakat på socker :) ja jag hoppas att det fixar sig av sig själv när hon börjar gå och springa
  • jaanah
    Kattflickan skrev 2014-04-29 14:12:45 följande:
    Tvärtom, ta bort vällingen! Ge ersättning eller bröstmjölk tills barnet är minst 1 år. Vällingen behövs egentligen inte alls.

En mamma jag känner säger precis samma sak. Hon har en son på 1 1/2 år som aldrig druckit välling, utan bara ersättning inför nattning då det är hans trygghet. Därför har jag aldrig kännt att jag måste få i hennr det, utan slutade få henne att dricka detnär hon klart och tydligt visade att hon inte ville ha :)
  • jaanah
    nile10 skrev 2014-04-29 13:58:57 följande:
    Testa att blanda ersättning och välling ihop! I början ca 3/4 delar ersättning och resten välling. Sedan 2/4 delar ersättning och resten välling. Mina barn har enbart ätit välling med päronsmak.

det har jag aldrig tänkt på, ska absolut testa det om jag känner att välling skabli en del av hennes kost. Tack för tipset!
  • jaanah
    Kattflickan skrev 2014-04-29 10:19:14 följande:
    Min dotter åt som din i samma ålder och jag var orolig att hon åt för lite. Hon vägde nog strax under 11 kg vid 10 månaders ålder. Det var aldrig tal om att hon var tjock. Då hade hon iofs bara ökat 500 g på två månader, sen 8 månaders kontrollen. Ta det lugnt! Hon kommer sluta gå upp i vikt i den takten. Som flera andra sagt, ta inte bort ersättningen.

det ärskönt att höra att flera har barn med samma typ avviktsom min dotter som sen har "runnit" bort. Blir mer och mer irriterad på läkaren som sa såna dumheter och fått mig att gå runt orolig och ledsen, kanske helt i onödan
  • jaanah
    En blå giraff skrev 2014-04-29 10:57:24 följande:
    För övrigt var både min sons pappa och farfar riktiga tjockisar de första åren, för att sedan smalna av.  TS om jag var du skulle jag fundera över att byta BVC. Tycker de verkar riktigt inkompetenta där du går.

Har börjat inse det nu när så många mammor inte förstår varför läkaren sa så. Det är ändå mammor som vet bäst och har mer erfarenhet kring mat osv :) ska ta upp det i nästa bvc möte och förklara allt. Jag får se vad sköterskan säger och hur ja ska gå vidare
  • jaanah
    hittpånåt skrev 2014-04-29 16:49:45 följande:
    Fick höra samma av barnläkare/bvc när min son var tio månader. Han gick upp 1 kg/månaden mellan 8-12 månader, var riktigt rund och go. Fick rådet att minska portionerna som jag tyckte var helt normala, han fick inga onyttiga eller extra  mellanmål. Han var helt matfixerad, fick lov att avleda med något annat när maten var slut. Jag vägrade att minska hans portioner och tur var väl det, när han var 1 år så tappade han intresset för mat för att senare äta minimala portioner. Som 10-åring kunde han äta typ 5 makaroner och en köttbulle och sedan vara mätt. Som tonåring var han nästan otäckt smal, nu som vuxen normalviktig. Gissa att jag var glad att jag inte minskat hans mat när han var bebis, tänkte på det många gånger under de åren när han åt så lite!

men då är det som min dotter, hon har gått upp ca1kg per månad. Nöe känner också att jag intevillminska hennes portioner. Hon kryper runt överallt hemma och hur ska hon orka med det om hon får i sig för lite mat? Hon är inte speciellt matglad utan äter när jag ger henne och och är nöjd när matrn är slut :)
  • jaanah
    Sous skrev 2014-04-29 17:45:46 följande:
    Min artonmånaders äter fortfarande två stora flaskor ersättning per dygn. Din dotter kommer med största sannolikhet att plana ut när hon blir mer rörlig. Jag tycker verkligen inte att det låter som att du vräker i henne mat. Visst ska bvc reagera på en oväntat snabb viktuppgång, men efter att du redogjort för matintaget borde de ha varit nöjda på den fronten och avvaktat.

Ja det tycker jag med. Testade en kväll att ge mindre gröt och ersättning (för att behålla rutinerna) och då varhon så ledsen när hon skulle sova. När hon väl somnat vaknade hon efter 4 timmar och SKREK av hunger (vilket hon inte har gjort på väääldigt länge). Näe känner jag nu, jag får helt enkelt aktivera henne ännu mer, men jag vill aldrig höra henne vakna så hungrig på natten igen, stoort misstag
  • jaanah
    Phillippa skrev 2014-04-29 19:47:06 följande:
    Min fyraåring gillade aldrig välling så vi struntade i det. Hon fick ersättning istället och när hon blev äldre så bytte vi ut det mot varm mjölk. Det dricker hon fortfarande varje kväll. Välling är inget måste!

Ja det har jag hört från många mammor, och deras barn har ju mått hur bra som helst med en prima vikt och benen fulla med spring av all energi :)
  • jaanah
    JennyL88 skrev 2014-04-29 19:52:46 följande:
    Hatar när folk säger att bebisar är överviktiga. edu ska väl inte banta din bebis, dumheter. Har blivit sån hysteri kring detta med mat. Var glad att ditt barn äter och må bra. Mata din bebis med gott samvete och massa kärlek.
    BF 15 oktober

På det sättet läkaren frågade frågorna kändes det som att det var det hon ville/menade, kände då att sååå överviktig är hon väl inte? Hon kryper runt som en galning, klättrar överallt och har världens energi. Om en bebis var så överviktig att näringsrik mat måste tas bort skulle väl inte bebisen ha en sån energi? Och hon trivs så bra med sin mat och säger bestämt till när hon är mätt
  • jaanah
    JennyL88 skrev 2014-05-01 19:20:25 följande:
    Tycker du ska försöka att inte tänka på det läkaren sa för det är så fel. Min 20månaders är fortfarande rund och springer runt. Läs gärna i barnakuten.nu är en blogg som skrivs av barnläkare. Massa bra information, hon har även skrivit om detta ämne och barnmat. Tycker det är den bästa bloggen, så mycket bra fakta från en läkare med egna småbarn. Så jag tycker du ska läsa den och få bättre perspektiv på tillväxt och försöka att inte tänka övervikt alls. Kram
    BF 15 oktober

Tack för länken! Ska genast in och lusläsa :)
  • jaanah
    Lizzie 83 skrev 2014-05-02 17:46:57 följande:
    Tycker inte att det låter som att ditt barn väger såpass mycket. Jag var lite orolig för vår knubbis när hon var runt 1 år, men till oss sa de bara att det är bra att hon har lite extra tills hon börjar gå...

Det var precis det jag ville höra från läkaren, men så fel man kan ha. Ska gå på mina mamma instinkter och göra det jag och hon mår bäst av. :)
Svar på tråden behöver hjälp! 10 månaders mat, överviktig