Inlägg från: Elin 834 |Visa alla inlägg
  • Elin 834

Januaribarn börja ett är tidigare?

Jag har en tjej som är född 1 januari kl. 00.07. Hon går med de som är ett år äldre.  Framförallt för att hon är väldigt tidig med allt  både motoriskt och kunskapsmässigt och har alltid varit. Hon kunde både räkna plus och minus upp till 50 läsa och skriva när hon började förskoleklassen i höstas. Det här första året har varit urtrist för henne, hon har inte fått någon stimulans alls men vi hoppas att det blir bättre i första klass. Kan även tillägga att hon tyckte hela förra terminen att kompisarna i klassen var lite barnsliga och att hon mest lekte med 1:or och 2:or på rasterna.
    Men det känns som om många klasskamrater har mognat nu under våren :)

Jag tycker att det är svårt att råda andra i vad man ska göra i samma situation. Vi pratade både med förskolan och skolan (storebror gick i förskoleklass förra året) och med min mamma som jobbar i förskoleklass på en annan skola.

• Elin 834

Här har vi bara en skola, annars måste de åka flera mil.
    Hade dottern bara varit tidig i skolämnena så hade hon troligtvis fått varit kvar på dagis ett år till. Men nu är hon tidig på allt och har alltid varit.
    Hon tränar gymnastik på elitnivå med de som är 2 år äldre, honhar haft lite jobbigt med kompisar som inte har hängt med i hennes motoriska utveckling. Det var ingen av hennes vänner som kunde följa med ut och cykla när de var 4 år... Vi har precis haft utvecklingssamtal med hennes fröken i förskoleklassen och hon ligger fortfarande väldigt långt fram i skolan och nu med en månad kvar ska hennes fröken försöka ge henne lite mer utmanande övningar.

Svar på tråden Januaribarn börja ett är tidigare?