• Karla79

Vilken mat ska vi ta med på långflyg?

Jag behöver planera ett mål mat som ska klara sig ca 8-9 timmar utan kylblock (det får man ju inte ha på flyg) för mina barn som är allergiska mot ägg resp mjölk. Hade tänkt pasta, stekt korv och någon grönsak men en kompis sa att hon lämnat pasta ute några timmar och det luktade illa.. Hur gör ni andra som tar med egen mat till barn på långflyg?

• Svar på tråden Vilken mat ska vi ta med på långflyg?
  • Nyfiken gul

hur gamla är barnen?  tänker på barnmatsburkar, finns ju mycket sånt att välja på och kan dom stå ut med barnmat så är det ett bra tips. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Karla79

De är 1,5 och 4. Den lille kan nog stå ut m burkmat! Vi kommer ha mkt snacks och frukt också och kanske yoghurt och flingor.

• kaffeamanda
    Karla79 skrev 2014-04-28 18:32:57 följande:
    Jag behöver planera ett mål mat som ska klara sig ca 8-9 timmar utan kylblock (det får man ju inte ha på flyg) för mina barn som är allergiska mot ägg resp mjölk. Hade tänkt pasta, stekt korv och någon grönsak men en kompis sa att hon lämnat pasta ute några timmar och det luktade illa.. Hur gör ni andra som tar med egen mat till barn på långflyg?
    Gör en pastasallad med frysta köttbullar, köttbullarna fungerar då som "kylklampar".
  • Lucky

Kan väl frysa hela matlådan utom grönsakerna, då lär det ju hålla sig fräscht

• Bling1975

Har ni pratat med flygbolaget om allergikost? Det brukar de kunna erbjuda.

Annars hade jag nog tagit med maten fryst. Det brukar jag göra när vi är iväg på saker för jag tycker det är smidigast. Har ändå alltid matlådor till henne i frysen för dagar när vi inte hinner laga mat i tid eller vi vill äta något hon inte tål.

• Karla79

Jo men stora killen är petig så det är lugnast att ha med saker han garanterat äter. Allt för att hålla dem glada :)

• UniqueSnowflake

FÅR man ta med mat på flyget nu igen? Var ju förbjudet så himla länge.
    Jag har varit ute och flugit men bara beställt flygplansmaten, som alltid smakar gamla strumpor i tomatsås, och som inte är värd pengarna...

• kaffeamanda
    UniqueSnowflake skrev 2014-04-29 01:50:02 följande:
    FÅR man ta med mat på flyget nu igen? Var ju förbjudet så himla länge.
    Jag har varit ute och flugit men bara beställt flygplansmaten, som alltid smakar gamla strumpor i tomatsås, och som inte är värd pengarna...
    Fast mat får man väl ta med till de flesta länder? Det är vätska man inte får ta med men har man små barn så går även det bra. Åker man till USA eller Australien så gäller andra regler men jag tror att man får ha med sig maten på planet och äta upp den där men inte ta med sig mat in i landet. 
Svar på tråden Vilken mat ska vi ta med på långflyg?