Inlägg från: Ragnar |Visa alla inlägg
  • Ragnar

Medfödda könsskillnader

Sissel skrev 2014-04-29 11:56:45 följande:
    Tycker det är ett väldigt intressant område, lite jobbigt att läsa när det är blandat engelska och svenska, fet/kursiv/vanlig text osv, men intressant. Jag har inte hört allt som stod här förut, men det mesta av det.

Själv var inte en typisk flickunge som barn och är fortfarande ganska olik andra (kanske var jag exponerad för androgener? :P).
    Jag lekte både med flickor och pojkar som barn. Med flickorna var det mest my little pony och barbie och med pojkar så var det krig, lego och bilar (anpassade för personen jag lekte med, själv brydde jag mig inte).
    Idag så ser jag fler skillnader på mig själv och majoriteten av andra kvinnor, men det ska jag väl inte dra upp här.

På grund av att jag inte riktigt platsar i den typiska "kvinnobilden" så brukar jag ogilla när folk drar upp fakta som bara talar om att kvinnor är så och män är så och så, för det stämmer ju inte för alla. Men du tog ju även upp att det föreligger skillnader, så jag är nöjd smile2.gif
    Roligt att höra att det finns fler "pojkflickor". Jag har aldrig varit en typisk flicka och är heller inte särskilt kvinnlig idag. Jag har dock aldrig kännt att jag är en man och aldrig kännt mig dragen till kvinnor. Jag känner mig som 100% kvinna men har inget intresse av det som anses kvinnligt.

Jag tror att det finns biologiska skilnader. Men det jag är skeptisk till är att dela in folk i dessa könsfack. Eftersom det uppenbart finns en hel del som inte passar in i dem. Ett annat problem är att de kvinnliga egenskaperna inte ges samma värde i många samhälle. Detta är ett problem världen över och kommer att bli väldigt svårt att ändra på. På individuell nivå uppskattar nog många kvinnliga egenskaper men i det stora hela är det inte de som värderas mest i samhället. För mig är det detta som jämställdhet handlar om. Det får givetvis inte heller slå över så att manlig egenskaper blir mindre värda. Men det tror jag dock aldrig kommer att hända. Inte innan jorden går under i alla fall. Eller kanske är det det som skulle kunna rädda oss till slut.
Svar på tråden Medfödda könsskillnader