Elit skrev 2014-05-13 17:56:29 följande:
Det skrev i en ledare i tidskriften Genus (nr 3/99) som ges ut av den statliga sekretariatet för genusforskning. Men detta är absolut ingen unik syn utan ingår i Standard model in social science "describe the "blank slate," social constructionist, or "cultural determinist" perspective that was the dominant theoretical paradigm in the social sciences as they developed during the 20th century".
Men då tycker jag att du ska uppdatera dig på vad sekretariatet för genusforskning säger idag, istället för att klänga dig fast vid en femton år gammal ledare. Du hittar säkert andra citat som kan fylla samma funktion på dig, samtidigt som du får mer matnyttig information direkt från dem du kritiserar, istället för tolkad av andra kritiker.
Vad gäller det andra citatet förstår jag inte vad det är du citerar eller vad du vill säga med det, men det verkar inte komma direkt från källan.
Som jag skrev är det ett komplext ämne men orsaken jag avfärdar genusvetenskapen, men inte nödvändigtvis alla humaniora, är för att genusvetenskapen utan tvekan är en pseudovetenskap. Läste du inte
länken jag gav dig gällande det? Vad anser du om den?
Det är en slags krönika eller blogginlägg av någon som skriver om genusvetenskap utifrån sin egen uppfattning, utan källhänvisningar annat än till blogginlägg och dagstidningsartiklar. Jag vet inte riktigt vad det ska bevisa om genusvetenskapens särställning i förhållande till andra vetenskaper. Genusforskning är dessutom oftast tvärvetenskaplig, så jag tror att varje studie måste bedömas på sina egna meriter. Jag förstår att "genus" är ett rött skynke för många, dig t ex, men det är inte så enkelt som att allt per automatik blir ovetenskapligt för att man tillför ett genusperspektiv.
Har du några invändningar emot den fakta som står TS? Anser du att det finns biologiska skillnader mellan könen och att dessa är relevanta för att förstå varför världen ser ut som den gör?
Jag förnekar inte att det finns biologiska skillnader mellan könen, men däremot vet jag inte hur relevanta de är för att förstå "varför världen ser ut som den gör". Världen ser ju ganska olika ut om vi anlägger ett globalt perspektiv, och har sett olika ut över tid om vi anlägger ett historiskt perspektiv, så det verkar inte vara ett helt enkelt orsak-verkan-förhållande där.
Tack för tipsen även om det inte rör något som är av intresse i den här tråden.
"Tipsen" var ju de källor du frågade efter, men jag tror på riktigt att du skulle ha glädje av att läsa lite idéhistoria. Och eftersom de berör könsskillnadsforskning ur ett historiskt perspektiv tycker jag nog att de är relevanta också för tråden.