-
Varför är det viktigt för så många att förstärka de redan medfödda könsskillnaderna då? Är det hårdkodat i generna så kan väl ingen genusförskola ändra på det? Finns det någon vetenskaplig bevisföring för att de "konventionellt kodade" människorna mår dåligt av att vi som inte är enligt standardmodell får vara som vi är?Elit skrev 2014-04-29 16:47:40 följande:Ja, det finns givetvis mer eller mindre stora överlappningar men jag ser inte att detta skulle hindra att man talar om att vissa egenskaper, beteenden etc. är vanligare bland kvinnor än bland män (per definition kvinnligt) på samma sätt som man kan tala om att kvinnor generellt är kortare än män utan att detta gäller för samtliga män och kvinnor. Eftersom de flesta människor inte lever i ett socialt vakuum är alla ändå medvetna om detta och att dessa generaliseringar inte gäller "alla". -
Mjae, det funkar om 0 % tjejer är intresserade av matte och att det är 100% möjligt att förutse könet på fosterstadiet.Palestrina skrev 2014-05-27 18:00:12 följande:Men här skriver du ju om könsskillnader i matematik. Det är väl inte samma sak som att avgöra redan på fosterstadiet hur sannolikt det är att en tjej ska gilla matte? -
Jag ber om ursäkt Elit, men du har väl redan visat oss en länk om att kvinnor inte har rätt sorts humor? Eller har du missat det? Du har ju hittat det mesta annat som kan bevisa att kvinnor är så otroligt mycket sämre än män på allt, förutom att vara gravida förstås. Jag får väl acceptera att det inte finns en enda liten futtig studie som visar på att kvinnor som grupp skulle vara bättre på något.
Skulle du vilja övertala kvinnor om att de är lika värdefulla som män trots de biologiska skillnaderna borde du ändra stil. Men det är väl inte ditt syfte? De kvinnliga kvinnorna ska bli så övertygade om sitt sämre värde att de accepterar sin sämre lott och inte klagar och de manliga kvinnorna ska känna sig udda och lära sig förakta de andra.
Varför har alla dessa män som vill att "kvinnor ska vara kvinnor" inte fattat att det bästa sättet att påverka kvinnor (och människor i största allmänhet) är uppmuntran. Höj kvinnliga egenskaper till skyarna, öka lönen för de yrken ni tycker passa kvinnor, sluta kalla män ni ogillar för fittor eller feminina, var extrema gentlemän beredda att bjuda på drinkar/lyxförsörja kvinnor/lägga rocken i pölen för damen att kliva på. Detta utan att klaga på golddiggers, kvinnor som ägnar mycket tid åt sitt utseende eller som inte vill jobba. -
Anser ni att vore det bättre att testa bebisarna och sen bestämma om de ska behandlas som flickor eller som pojkar? Eller ska vi gå på den beprövade metoden att döma efter könsorgan? För könsneutral och individanpassat går ju inte...
-
Jag förstår faktiskt inte dig... du gillar ju inte förskolor som aktivt arbetar med genusneutral pedagogik, dvs behandlar flickor och pojkar lika så att dessa själva får upptäcka vad de vill göra utan att få höra att de gillar fel. En person som är klassad som flicka får höra att hon är konstig och annorlunda om hon vill studera matematik för det ska hon ju enligt forskningen inte vilja. Är det så att någon som inte vill göra som majoriteten av sina könsfränder också bör få kämpa hårt för det?Elit skrev 2014-05-28 19:05:03 följande:Varför skulle vi göra det? Det är bara att ge alla människor samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter så får människor själva sträva efter vad de vill göra i en meritokrati så kommer resultaten av personliga skillnader att manifestera sig av sig själv.
Nu var det ju flickan själv som ville det. Skall jag tolka det som att du hade velat hindra henne från att byta kön? Ingen, vad jag vet, hade stoppat henne om hon nu skulle vilja vara ex. könlös. Tror du helt missat poängen här.
Jag förstår att det finns otroliga mängder forskning som visar olikheter för kön och hudfärg och längd och vikt och hårfärg och social bakgrund etc etc etc. Frågan är hur viktiga dessa skillnader hade varit om de inte hela tiden användes som slagträ. Genom att de som anser sig vara överlägsna poängterar det hela tiden så förstärks skillnaderna eftersom vi människor är påverkbara. Talar man om för ett barn under hela dess uppväxttid att det är värdelöst på grund av xyz så är sannolikheten rätt stor att att det tror det även som vuxen. Jane Elliots experiment pågår kontinuerligt...