Inlägg från: vampyria2 |Visa alla inlägg
  • vampyria2

Medfödda könsskillnader

Då jag har en dotter (lever som en pojke nu) som är transsexuell så vt jag till hundra procent att vissa saker är medfödda och att vi är olika pga vilket kön vi tillhör.
    Tex vi uppfostrade absolut mitt barn som en typisk flicka bara en massa rosa, dockor och allt annat som hör till när man är flicka, dessutom så hade hon två äldre systrar som var så flickiga som man bara kan bli, ändå har mitt barn vetat sen hon började prata att hon faktiskt är född i fel kön.

Hon kallade sig själv för han, sen när hon var runt tre år så vägrade hon alla kläder som var typiska för flickor, hon har aldrig lekt med typiska flickleksaker utan alltid valt samma saker som killarna och har alltid älskat sport i alla former.

När hon var fyra år så fårgade hon mig hur gammal man är när snoppen växer ut, för henne var det helt självklart att hon var en grabb så den måste ju komma förr eller senare :p
    När de på dagis frågade vad hon ville bli när hon blir stor så svarade hon att hon ville bli en flicka för alla säger ju att hon är en sån.

Hon har som sagt alltid vetat att hon egentligen är en grabb och när hon var 8 år så skickades hon på en könsutredning och där tog man blodprover p henne och man upptäckte att hon faktiskt har pojkkromosmer = hon är en grabb över allt förutom på ett enda litet ställe på kroppen....hur tusan ungen visste det i från början har jag tusan ingen aning om men nog tusan bevisar det för mig att det är inget man uppfostras till utan vissa saker bara är pga vilket kön man tillhör.

Ja kan ju påpeka att hon är exakt som en grabb i hela sitt sätt och vi har aldrig träffat någon som inte tror att hon är en kille och blir jätte förvånade när de får reda på att hon faktiskt är en tjej, för hur det än är så måste hon tillhöra det kvinnliga könet tills hon är 18 år, det har svenska lagar bestämt :-/

• vampyria2
    Elit skrev 2014-05-27 20:17:45 följande:
    Hej Vampyria2!

Vad glad jag blev att du skrev ett så utförligt inlägg i den här tråden. Väldigt intressant läsning. Har du lust att berätta vad som kommer hända med henne nu efter att ni kom fram till att hon har en Y-kromosom? Varför utvecklades inte en penis när hon var foster?

Hur som, jag uppskattar att du skrev inlägget eftersom det visar exakt det forskningen visar vilket är det jag sammanställt i TS. Många som läser det jag skriver vill gärna misstro det så därför är det bra med någon som varit med om det i verkligheten, bekräftar det.
    Jag vet faktiskt inte varför det inte utvecklades någon snopp, kanske av samma anledning som att en del saknar en arm eller så ibland? Men jag vet att det finns 10 flickor/kvinnor till i Sverige som har samma fel eller vad man nu ska kalla det.

Hon är i dag 12 år gammal och efter sommaren så ska vi till karolinska sjukhuset i Solna igen där de har en enhet som har hand om dessa barn. Man ska då titta efter om hon har kommit in i puberteten och i sånt fall om hon har fått manliga eller kvinnliga hormoner, har hon kvinnliga så stoppar man hennes pubertet tills det att hon fyller 16 år sen kommer hon att få pojkhomoner med sprutor för att komma in i en pojkpubertet.
    Sen när hon blir 18 år så får hon välja om hon vill köra en köns korrigering eller inte och byta namn och personnummer om  hon vill, det tror jag faktiskt att hon kommer att göra.

Ja det som jag kan fundera hårt på är just det, hur tusan visste ungen att det var så i från början? Redan när hon började prata så kallade hon sig själv för han och pojken och vi tyckte att det var jätte kul då :p   Ja intressant är det tusan och att ha fått leva med ett barn som mitt har gjort att jag är helt övertygad om att man inte kan fostra nån till att vara det andra könet, vissa egenskaper har vi just för att vi antingen är kvinnor eller män....MEN det betyder inte att vi inte ska acceptera och respektera människor som inte följer normen utan mer att det är okej att inte vara som alla andra och vi ska inte tro att vi kan uppfostra våra barn till att tycka och känna exakt så som vi vill, våra gener är starkare än vad vi tror
  • vampyria2
    Elit skrev 2014-05-28 13:31:08 följande:
    Ja, vi får hoppas att de gör mer framsteg inom forskning så de kan ta reda på och avhjälpa den typen av saker i framtiden. 10 totalt som har just den specifika åkomman eller som vill byta kön?

Får jag fråga varför de väntar så länge som till 16 år innan de börjar? Är det för att vara säkra på att hon faktiskt kommit i puberteten så de kan se vad hon fick för typ av hormon?

Ja, som jag skrev i TS så sker en permanent systematisering i fostrets hjärna beroende på mängden könshormon som finns i fostervattnet och en av de saker som utvecklas där är just könsidentiteten. Har du upplevt att andra barn har haft problem att förhålla sig till att hon leker som en typisk pojke och har pojkkläder? Vad anser pojkarna när hon gärna vill leka med dem etc?

Självklart skall vi acceptera människor när de gäller dessa saker som de själva inte har någon kontroll över precis som vi skall acceptera homosexuella etc.

10 st som har just det som mitt barn har och konstigt nog så är en av dem son till en kompis till mig, är kanon för mitt barn har då alltid haft nån i sin närhet som är som mitt barn, kompisens son är i dag 22 år och har på börjat operationerna för att bli man.

Vi kommer att få mer info om det nu när vi kommer dit efter sommaren men jag har för mig att det handlar om att kroppen ska ha vuxit lite och att om hon får en kvinnlig pubetert, vilket inte alls är säkert, så ska man låta den vara i ett år för att sen påbörja det hela....ja jag kan låta lite ointresserad här efter som jag inte har full koll men jag har lämnat det åt framtiden då det kändes som nog med info som vi fick om hennes kromosomer när vi var där sist så jag tänkte att jag tar tag i den biten när det är dax för det

Nej barn har aldrig haft problem med det faktiskt, mitt barn har aldrig blivit mobbad eller så och är faktiskt en av de mest popisbarnen i klassen. Mitt barn är extremt duktig i de flesta sporter, spelar hockey, innebandy och fotboll på fritiden, i hockeyn har mitt barn fått dispens (stavas?) och spelar med tjejer som är mellan 14-17 år...efter som mitt barn är så pass duktig i sport så sliter de andra grabbarna i henne för att de vill ha med henne i deras lag på rasterna

Jag har varit lite orolig för när hon börjar bli lite  äldre men har upptäckt att det är nog ingen fara där heller, senaste halv året så har till och med tjejer i hennes årskurs och de i åket över henne börjat ta kontakt och faktiskt vad man kan säga flirtat med henne  Jag fattade inget men det finns ingen tvekan till det de messar hela tiden och addar henne på olika forum på nätet och det går som sagt inte att missta sig utan de är verkligen intreserade av henne  

Hon ser helt klart ut om en grabb jag har aldrig träffat någon som inte trodde att hon var en grabb i från början, hon är bredaxlad och bitig som bara den pga all sport, hon har ett väldigt pojkigt ansikte med gropp i hakan...fast alla i skolan och i hennes närhet vet att hon är en tjej, vi har kommit fram till att det är bäst så annars kan det blir jäkligt jobbigt för henne om hon tex träffar någon och blir kär, när ska hon ta upp samtalet om att hon inte riktigt har alla detaljer som andra grabbar har tex, så därför tycker vi att det är viktigt att än så länge ska folk veta hur det ligger till.
  • vampyria2
    Elit skrev 2014-05-29 16:31:13 följande:
    Ja, det var verkligen en märkligt slump med tanke på att det bara finns 10 st i hela Sverige.

Ingen fara, jag tycker det är synnerligen intressant och jag är nyfiken på vad någon som varit med om det här på riktigt har att säga. Det glädjer mig också att ditt barn inte har blivit illa behandlat utan tvärtom är populär. Ofta möter man på argumentet att barnen "tvingas" in i sina könsroller för att de annars blir socialt stigmatiserade. Något som varken du eller forskningen bekräftar. Hur har de vuxna hanterat det ex. mor- och farföräldrar? Köper andra vuxna typiska flicksaker eller så när hon fyller år/jul?

Lustigt att flickorna verkar flirta med henne. I den åldern dras unga kvinnor mot mer androgyna "män" (ex. Justin Bieber) så de kanske är like osäkra på hur de skall tolka sin reaktion på henne. Det löser sig nog och jag tror ni gör helt rätt som är öppna med att det är en flicka.
    Han professorn på Karolinska sa när jag tog upp det här med att jag är orolig över att hon ska bli mobbad att det faktiskt är väldigt ovanligt att dessa barn och ungdomar  nuförtiden känner sig mobbade pga detta, han sa att visst kan de bli mobbade men då beror det oftast på andra saker än just pga detta...det var väldigt skönt at t höra kan jag lova

Jag jobbade på en skola här i Södertälje och där fanns det faktiskt en syrian kille som var extremt feminin, han gick inte i klänning och så men hade lite smink, plockade ögonbrynen, hade ett kroppspråk som en tjej och lät som en tjej när han pratade...den killen var inte heller ett dugg mobbad utan han hängde med poppistjejerna och hade det bra, killarna ville alltid bli hanns vän för att på det viset komma åt tjejerna han hängde med haha

Jag tror att i dag är de flesta helt okej med att vissa personer är annorlunda och även om det finns några få undantag så är de så medvetna om att de flesta inte gillar deras åsikter så de väljer att hålla tyst om dem, jag är så glad över att mitt barn är född nu och inte för tex 50 år sedan då hade nog situationen varit väldigt annorlunda.
  • vampyria2

När det gäller övrig släkt så har alla accepterat Moa för den hon är förutom farmor som har sagt att hon accepterar det hela men sen ändå väldigt länge köpte flickkläder till barnet när det var födelsedagar eller så, nu har även farmor accepterat det fullt ut som tur är
    Vi har nog haft tur för vi kommer båda (hennes pappa och jag) i från en släkt där såna här olikheter aldrig har varit nått man lägger värderingar i så de flesta har frågat vad som barnet önskar sig och sen köpt det till henne och som sagt ingen bryr sig speciellt om att hon är en grabb, väldigt skönt faktiskt

• vampyria2

Gamelget, hur tror du att det kommer sig att tex min transsexuella son visste redan som 18 månaders barn att han var född i fel kropp? Han är uppfostrad helt som tjej och har två äldre systrar som är så flickiga som man bara kan bli, ändå visste han direkt hur det låg till, hur?
    Du kan kolla mina inlägg i tråden så får du se vår historia.

• vampyria2

Han ser dessutom ut som en grabb helt och hållet, har bara pojkkromosomer och känner sig en grabb, hur om det nu är något man uppfostrar dem till?

• vampyria2
    gammelget skrev 2014-06-18 12:41:19 följande:
    Då ni uppfostrat honom som flicka är ni en del i den patriarkala könsmaktsordningen, där ni delar upp förmågor och attribut i manligt resp. kvinnligt. Det finns inga kromosomer, det är en social konstruktion.
    Ja eller hur, hm du låter verkligen inteligent när du skriver sån fakta....hade jag inte varit säker på att du bara trollar och försöker få igång mig så hadde jag garvat åt din dumhet Drömmer
  • vampyria2
    gammelget skrev 2014-06-18 12:41:19 följande:
    Då ni uppfostrat honom som flicka är ni en del i den patriarkala könsmaktsordningen, där ni delar upp förmågor och attribut i manligt resp. kvinnligt. Det finns inga kromosomer, det är en social konstruktion.
    Eh du hajade inte att han var en tjej när han föddes eller?
  • vampyria2
    välfärdssamhället skrev 2014-06-19 01:07:18 följande:

Jag är långt ifrån så vältalig och vetenskaplig som många här i tråden, men jag kan tycka att det är aningen naivt att hävda att vår biologi är slav under vårt sociala.

Finns väl inget kön som är sämre än det andra, vi är bra på olika saker bara. Och om man sen som kvinna stör sig så väldigt mycket på att man ger sina pojkar tågleksaker och docker till sina flickor, gör då tvärtemot om du vill det, jag personligen kunde nog inte bry mig mindre. Känner du som kvinna att mannen har någon fördel du inte har, så har du den fördelen med, det är bara du själv som tror dig inte få ta del av saker. Gör precis vad du vill egentligen. Är du man och vill ha kjol, ha en kjol. Vill du som kvinna ha en kostym för att bekämpa någon form av patriak, kör på det.
    Men där är biologiska skillnader på oss. Vi är olika och det är något bra. 

Jag håller med dig fullt ut, är en av anledningarna till att jag faktiskt har lite svårt för svenska feminister som säger att de slåss för kvinnors rätt till lika behandling...va tusan det har vi redan rätt till, nu gäller det bara att vi tuffar till oss och lär oss att ta för sig, det kan vi inte överlåta till någon annan än oss själva faktiskt....sorry TS för att jag spånar i väg här Drömmer

Lika när det gäller transpersoner eller personer som bara är lite mer som det andra könet i sättet, alla rättigheter för att bli lika behandlade har de i dag, nu kan man bara slåss för att få resten av befolkningen att förstå att det är okej och det är inget man kan göra med hjälp av lagar, där är det bara information och att folk får se att det inte är nått som de ens behöver bry sig om.

Nu vill jag påpeka att när det gäller mitt barn så har vi knappt stött på några fördomar alls än utan de flesta respekterar att han är som han är och tycker att han är en härlig kille.
    Jag har även jobbat i skola med grabbar som har varit extremt flickiga och även de var väldigt omtyckta...jag är extremt tacksam över att mitt barn föddes nu och inte för tex 50 år sedan, då hade det nog varit jobbigare för han.

Svar på tråden Medfödda könsskillnader