Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Medfödda könsskillnader

Jag kände inte till forskningen men misstänkte att det var så.

• Tom Araya
    välfärdssamhället skrev 2014-06-19 01:07:18 följande:

Jag är långt ifrån så vältalig och vetenskaplig som många här i tråden, men jag kan tycka att det är aningen naivt att hävda att vår biologi är slav under vårt sociala.

Finns väl inget kön som är sämre än det andra, vi är bra på olika saker bara. Och om man sen som kvinna stör sig så väldigt mycket på att man ger sina pojkar tågleksaker och docker till sina flickor, gör då tvärtemot om du vill det, jag personligen kunde nog inte bry mig mindre. Känner du som kvinna att mannen har någon fördel du inte har, så har du den fördelen med, det är bara du själv som tror dig inte få ta del av saker. Gör precis vad du vill egentligen. Är du man och vill ha kjol, ha en kjol. Vill du som kvinna ha en kostym för att bekämpa någon form av patriak, kör på det.
    Men där är biologiska skillnader på oss. Vi är olika och det är något bra. 

• Tom Araya

Det är väl rätt uppenbart att Gammelget bara är ute efter att provocera här.

• Tom Araya
    vampyria2 skrev 2014-06-19 10:24:30 följande:
    Jag håller med dig fullt ut, är en av anledningarna till att jag faktiskt har lite svårt för svenska feminister som säger att de slåss för kvinnors rätt till lika behandling...va tusan det har vi redan rätt till, nu gäller det bara att vi tuffar till oss och lär oss att ta för sig, det kan vi inte överlåta till någon annan än oss själva faktiskt....sorry TS för att jag spånar i väg här Drömmer

Lika när det gäller transpersoner eller personer som bara är lite mer som det andra könet i sättet, alla rättigheter för att bli lika behandlade har de i dag, nu kan man bara slåss för att få resten av befolkningen att förstå att det är okej och det är inget man kan göra med hjälp av lagar, där är det bara information och att folk får se att det inte är nått som de ens behöver bry sig om.

Nu vill jag påpeka att när det gäller mitt barn så har vi knappt stött på några fördomar alls än utan de flesta respekterar att han är som han är och tycker att han är en härlig kille.
    Jag har även jobbat i skola med grabbar som har varit extremt flickiga och även de var väldigt omtyckta...jag är extremt tacksam över att mitt barn föddes nu och inte för tex 50 år sedan, då hade det nog varit jobbigare för han.
    Håller med!
    Sedan är det ju så att även flickor, pojkar, tjejer, killar, kvinnor och män som inte alls känner sig vilsna i sin roll i samhället och som det kön de lever i, kan ha sidor, tankar och egenskaper som vi betecknar som typiskt för motsatt kön och dessa kan visa sig olika mycket i olika perioder av livet.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2014-06-10 19:11:56 följande:

Jag kände inte till forskningen men misstänkte att det var så.

Det var vad jag röstade och det alternativ som bäst stämde. I själva verket var lite av alla de tre första alternativen aktuella. Jag har läst lite (någon) artikel kring sådan här forskning och har haft en uppfattning om att det kan ligga till så, åt det hållet TS beskriver.

En intressant aspekt kring detta med genus är om vi skulle ha det som utgångspunkt att en betydande del av skillnaderna mellan könen skulle ha sociologisk grund, skulle vi då kunna ändra på det snabbt? Jag har svårt att tro man kan ändra på människors beteende och synsätt allmänt, på kort tid, mindre än en generation. Tvärt om tror jag sådana förändringar behöver flera generationer på sig för att fullt ut slå igenom, vinna acceptans och ge effekt. Försöker man forcera det så känns det påtvingat vilket resulterar i motstånd, vilket är rent kontraproduktivt om man vill förändra.
  • Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-25 18:57:50 följande:
    Nu har ju inte Elit tagit med allt som finns. Och forskningsläget är kanske inte så glasklart:

nu presenteras en ny studie omfattande 13.000 personer från tidigare studier som bekräftar likheterna. Och som tar ned Grays bok på jorden.

Det är forskarna Bobbi Carothers från Washington university i St. Louis och Harry Reis från University of Rochester i New York som nu publicerat sina resultat i Journal of Personality and Social Psychologys februarinummer. (Ett tidigt utkast finns att läsa i sin helhet via Harry Reis hemsida).

Enligt forskarna, som undersökte 122 karaktärsdrag, finns det ingen skillnad mellan män och kvinnor när det gäller hur vi fungerar som psykologiska varelser.

Källa: www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-och-kvinnor-ar-fran-samma-planet/

Och

Vi har överväldigande bevis för att män och kvinnor är lika. Men människor vill hellre tro på könsskillnader. Det gör livet mer förutsägbart, säger Janet Shibley Hyde, psykologiprofessor vid University of Wisconsin-Madison i USA.

Janet Shibley Hydes resultat är en sammanställning av så kallade metaanalyser (alltså kombinationer av flera studier), och därför betydligt mer pålitligt än andra, mindre undersökningar

Kulturella skillnader är mycket, mycket större än skillnader mellan könen, säger Janet Shibley Hyde.

Från: www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-och-kvinnor-ar-lika-som-bar/

Jag har inte läst mer om forskningsrapporten än artikeln i DN, men undrar hur man kommer fram till om skillnader är medfödda och könsspecifika eller sociologiskt skapade.
  • Tom Araya
    Alica90 skrev 2015-03-28 15:39:41 följande:

Skulle även vara intressant och se om individerna utvecklas olika i blandade kontra könsegregerade grupper, alltså grupper som är helt isolerade och omedvetna om begreppet kön eller att ett annat kön i överhuvudtaget existerar. 

Hur har du tänkt dig att ett samhälle helt omedvetet om begreppet kön eller att annat kön existerar ska fungera? Det räcker ju med att ta av sig kläderna så avslöjas detta. När folk också börjar fundera på fortplantning kommer könsfrågan igen...
Svar på tråden Medfödda könsskillnader