Medfödda könsskillnader
Jag kände inte till forskningen men misstänkte att det var så.
Jag är långt ifrån så vältalig och vetenskaplig som många här i tråden, men jag kan tycka att det är aningen naivt att hävda att vår biologi är slav under vårt sociala.
Finns väl inget kön som är sämre än det andra, vi är bra på olika saker bara. Och om man sen som kvinna stör sig så väldigt mycket på att man ger sina pojkar tågleksaker och docker till sina flickor, gör då tvärtemot om du vill det, jag personligen kunde nog inte bry mig mindre. Känner du som kvinna att mannen har någon fördel du inte har, så har du den fördelen med, det är bara du själv som tror dig inte få ta del av saker. Gör precis vad du vill egentligen. Är du man och vill ha kjol, ha en kjol. Vill du som kvinna ha en kostym för att bekämpa någon form av patriak, kör på det.
Men där är biologiska skillnader på oss. Vi är olika och det är något bra.
Det är väl rätt uppenbart att Gammelget bara är ute efter att provocera här.

Det är forskarna Bobbi Carothers från Washington university i St. Louis och Harry Reis från University of Rochester i New York som nu publicerat sina resultat i Journal of Personality and Social Psychologys februarinummer. (Ett tidigt utkast finns att läsa i sin helhet via Harry Reis hemsida).
Enligt forskarna, som undersökte 122 karaktärsdrag, finns det ingen skillnad mellan män och kvinnor när det gäller hur vi fungerar som psykologiska varelser.
Källa: www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-och-kvinnor-ar-fran-samma-planet/
Och
Vi har överväldigande bevis för att män och kvinnor är lika. Men människor vill hellre tro på könsskillnader. Det gör livet mer förutsägbart, säger Janet Shibley Hyde, psykologiprofessor vid University of Wisconsin-Madison i USA.
Janet Shibley Hydes resultat är en sammanställning av så kallade metaanalyser (alltså kombinationer av flera studier), och därför betydligt mer pålitligt än andra, mindre undersökningar
Kulturella skillnader är mycket, mycket större än skillnader mellan könen, säger Janet Shibley Hyde.
Från: www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-och-kvinnor-ar-lika-som-bar/
Skulle även vara intressant och se om individerna utvecklas olika i blandade kontra könsegregerade grupper, alltså grupper som är helt isolerade och omedvetna om begreppet kön eller att ett annat kön i överhuvudtaget existerar.