Inlägg från: Alica90 |Visa alla inlägg
  • Alica90

Medfödda könsskillnader

Det enda ordentliga sättet att ta reda på detta skulle vara att låta individer växa upp I en helt könsneutral kultur, då vi är extremt kulturella varelser, och våra hjärnor formas biologiskt av våra upplevelser.

Det var en bra dokumentär på ämnet i vetenskapensvärld, där slutsatsen just var den det inte riktigt går att avgöra hur mycket av de biologiska skillnaderna orsakas av kultur.

• Alica90
    Elit skrev 2015-03-28 12:41:23 följande:
    Får jag fråga dig vad du skulle kräva för bevis för att ändra uppfattning kring att generna spelar en viktig roll att forma de könsskillnader vi ser i ex. leksakspreferenser, vilket kön man föredrar och leka med och intressen etc?
    Att man faktiskt lyckas skapa en könsneutral omgivning helt isolerat från existerande kultur, där man låter homo sapiens individer växa upp och utvärderar resultat. Detta med statistiskt tillräckligt stora grupper (tiotusentals) samt kontrollgrupper.
  • Alica90

Skulle även vara intressant och se om individerna utvecklas olika i blandade kontra könsegregerade grupper, alltså grupper som är helt isolerade och omedvetna om begreppet kön eller att ett annat kön i överhuvudtaget existerar. 

• Alica90

Snackar du om Kibbutzerna nu? 

Nej, de lever inte upp till kraven.

Det börjar framgå att du är extremt vinklad i ditt synsätt, så jag tvivlar på att en ärlig vetenskaplig diskussion kan föras här.

• Alica90

Kibbutzer är inte en kontrollerad vetenskapligt säker miljö för denna typen av experiment. Vart är garantin att de faktiskt isolerades från rådande kultur? Var personalen där tränad med detta experiment i syfte?

Trolla hårdare min kära anti-feminist.

• Alica90

Kul att TS använder samma logik som när religiösa kräver att jag bevisar att gud inte finns, och det är mitt ansvar att skaffa fram studier som motbevisar deras påståenden.

Nu tänker jag självklart inte ödsla min tid på stållar, men ifall att någon annan läser denna tråd, vill jag bara återigen hänvisa till dokumentären på vetenskapens värld som jag länkade tidigare. Den sammanfattar det rådande läget väldigt bra, vilket nämligen är att det varken finns tillräcklig kvalitet eller kvantitet i forskningen på området för att kunna bevisa några väsentliga medfödda skillnader.

Fråga helt enkelt er själva, vems sammanfattning av forskningen litar ni mest på, SVT redaktionen på vetenskapens värld, eller ett sexistiskt drivet troll på familjeliv.se?

That is all Glad

Svar på tråden Medfödda könsskillnader