Medfödda könsskillnader
Vincent Vance skrev 2014-05-07 12:00:22 följande:
1. I vilka kulturer existerar sådana institutioner? (Ifrågasätter alltså inte sanningshalten i ditt påstående, men vill gärna läsa mer om det på egen hand.)2. Din tabell kan jag inte riktigt bemöta då den helt saknar kontext. Vem har sammaställt tabellen?
3. Vad jag vet är det mer eller mindre fastställt att vi behandlar barn olika baserat på könstillhörighet från dag 1. Jag antar att detta påverkar hur de utvecklas, håller du inte med mig om det? Jag delar absolut inte din uppfattning att det skulle råda något slags rungande konsensus gällande hur stor del av könsskillnaderna som kan förklaras med biologi respektive strukturer. Det verkar vara ett omtvistat ämne, är allt jag kan säga.
4. Du svarade inte på om du har ägnat lika mycket tid åt att försöka "motbevisa dig själv" när du letar studier på internet. For all I know kan det ju vara så att du är - till viss del - ideologiskt förblindad.
"Det finns samhällen där man aktivt arbetat med att ta bort alla könsskillnader. Ex. de Israeliska kibbutzerna där barnen togs från sina föräldrar och uppfostrades i kollektiv, könen bar samma kläder, lekte med samma saker, duschade ihop, arbetade med samma arbeten etc. men detta ledde inte till de önskade resultaten utan den nya generationen barn gjorde uppror och idag är det lika könssegregerat som alla andra kulturer (17)."
2. Den är sammanställd av Professor Hines från Cambridge (ett av de främsta universiteten i världen) och finnes i hennes reviewartikel från 2011 som jag hänvisade till i TS. Den heter "Sex-related variation in human behavior and the brain"
3. Jaså? Har du en enda studie som visar att barn behandlas olika efter man tagit hänsyn till barnens eget beteende? Vidare har jag visat att föräldrars inflytande på sina barn är i princip 0 när det ex.personlighet, intelligens eller intressen. Som jag skrev i TS "Paul Lichtenstein, professor i genetisk epidemiologi och chef för svenska Tvillingregistret konstaterar att "idag finns det inom forskarvärlden en ganska stark konsensus kanske med vissa marginella undantag inom vissa discipliner". Så de du tänker på hör förmodligen också till de "marginella undantagen inom vissa discipliner".
4. Ja. Jag läser det mesta i ämnet och eftersom jag diskuterar detta ganska ofta så brukar jag efterfråga vad den med avvikande uppfattning bygger sitt ställningstagande på. Märkligt nog, eller kanske föga förvånande, så får jag aldrig några källor utan bara svepande formuleringar att jag skall "googla" eller att "det finns hur mycket som helst men jag har inte tid att leta upp någon nu" etc. Faktum är att jag startade en tråd som heter "Ert bästa vetenskapliga stöd" bara för att en gång för alla visa att genusfeministerna på det här forumet inte hade något vetenskapligt stöd för sina ståndpunkter. Det hade de inte heller. Det enda som hända var att det dök upp en person som hävdade att kvinnor var diskriminerade i akademin vilket föranledde tråden "Diskrimineras kvinnor inom akademin?" där detta påstående totalt pulveriseras.
Du skrev att du skulle behöva lång tid att gå igenom det jag skrev. Det tror jag inte. Du kan förmodligen gå igenom det på en dag om du hade velat alt. valt ut några av de saker du tycker är intressant och läst på någon/några timmar på kvällen. Då hade du fått en grundläggande kunskap i ämnet (mycket är reviewartiklar eller artiklar publicerade i topptidskrifter) och således hade vi kunnat haft en mer givande diskussion.