skaparlust skrev 2014-05-13 18:44:04 följande:
Men då tycker jag att du ska uppdatera dig på vad sekretariatet för genusforskning säger idag, istället för att klänga dig fast vid en femton år gammal ledare. Du hittar säkert andra citat som kan fylla samma funktion på dig, samtidigt som du får mer matnyttig information direkt från dem du kritiserar, istället för tolkad av andra kritiker.
Vad gäller det andra citatet förstår jag inte vad det är du citerar eller vad du vill säga med det, men det verkar inte komma direkt från källan.
Det är en slags krönika eller blogginlägg av någon som skriver om genusvetenskap utifrån sin egen uppfattning, utan källhänvisningar annat än till blogginlägg och dagstidningsartiklar. Jag vet inte riktigt vad det ska bevisa om genusvetenskapens särställning i förhållande till andra vetenskaper. Genusforskning är dessutom oftast tvärvetenskaplig, så jag tror att varje studie måste bedömas på sina egna meriter. Jag förstår att "genus" är ett rött skynke för många, dig t ex, men det är inte så enkelt som att allt per automatik blir ovetenskapligt för att man tillför ett genusperspektiv.
Jag förnekar inte att det finns biologiska skillnader mellan könen, men däremot vet jag inte hur relevanta de är för att förstå "varför världen ser ut som den gör". Världen ser ju ganska olika ut om vi anlägger ett globalt perspektiv, och har sett olika ut över tid om vi anlägger ett historiskt perspektiv, så det verkar inte vara ett helt enkelt orsak-verkan-förhållande där.
"Tipsen" var ju de källor du frågade efter, men jag tror på riktigt att du skulle ha glädje av att läsa lite idéhistoria. Och eftersom de berör könsskillnadsforskning ur ett historiskt perspektiv tycker jag nog att de är relevanta också för tråden.
Om du kan visa mig att de numeraskriver att "
det är en grundläggande premiss i genusforskning att väletablerade skillnader mellan män och kvinnor i egenskaper, beteenden, sysselsättning, etc. kan till stor del förklaras biologiskt..." eller motsvarandeså kommer jag korrigera min ståndpunkt. Tills dess så är det vad de själva skriver, det ligger också helt i linje med i Standard model in social science. Hänvisar, på samma sätt som dig, till Harvard Professorn Steven Pinkers bok "The blank slate".
Vi gör så här. Om du verkligen är intresserad av ämnet så ta dig tid att titta på
"> den här dokumentären om Genusforskning där framstående genusforskare får lägga fram sina bästa argument i tv och sedan få dem bemötta om riktiga forskare. Jag tror det är bättre att du får se det med egna ögon.
Lösenord:
hjernevask
Min poäng är att det finns mycket som också är samma över alla undersökta kulturer och över tiden inom samma kulturer. Ex. har jag visat att skillnader i intressen är konstanta över 53 länder och varit konstanta inom samma länder sedan 1930-talet när man började mäta. Samma med personlighet, där är skillnaden STÖRRE i mer jämställda länder etc. Så visst finns det skillnader, men det finns också många likheter och det är dessa likheter jag pratar om och de är dessa som behövs för att förstå sin omvärld. Tar vi inte hänsyn till människans natur utan försöker tvinga på dem någon slags genusfeministisk kommunism så kommer det åter sluta i katastrof.
Det är möjligt att du upplever det som bra källor men att bara hänvisa till en bok från en okvalificerad författare är inte en lämplig källa i det här fallet. Jag gjorde ett exempel på det i början av tråden. Jag hoppas verkligen du tar dig tid att titta på första avsnittet i dokumentären ovan. Där får de bästa genusvetarna mäta sin argument mot några av de bästa på den den biologiska sidan. Episkt.