Medfödda könsskillnader
För att denna tråden är väl värd att läsa för nya medlemmar. Några tankar, frågor eller åsikter?
För att denna tråden är väl värd att läsa för nya medlemmar. Några tankar, frågor eller åsikter?
Tom Araya: Framförallt får de svårt att förklara varför skillnader i intresse och personlighet ökar i mer jämställda länder. Enligt deras förklaringsmodell skall det vara tvärt om.
Såg förövrigt att det kommit en ny review kring könsidentitet: "Medical care of transgender patients, including surgical and hormonal treatment, has largely been met with resistance by physicians in favor of psychiatric treatment, owing to misconceptions that gender identity can be changed. According to a review article in Endocrine Practice, there is increasing evidence of a biological basis for gender identity that may change physicians? perspective on transgender medicine and improve health care for these patients... This paper represents the first comprehensive review of the scientific evidence that gender identity is a biological phenomenon"
www.bu.edu/news/2015/02/13/review-article-provides-evidence-on-the-biological-nature-of-gender-identity/
Så återigen, mängder med människor har fått lida eftersom sociologiska (genusvetenskapliga) vaneföreställningen varit att att könsidentitet enbart är en social konstruktion och således kan ändras. Ju längre vi når i forskningen desto svårare blir det för dessa människor att framhärda i sin okunskap.
Ingen på den här delen av forumet som anser att ex. könsidentitet är en social konstruktion och något som kan ändras?
@ Ogenomtänkt: Eftersom ingen har påstått att män och kvinnor är "helt olika", vi är mer lika än olika men det finns fortfarande en hel del könsskillnader (i ex. medelvärde) inom vissa områden. Jag tror du missuppfattar vad som avses med "taxonic or dimensional". För att något skall räknas som "taxonoic" så måste det vara väldigt väldigt små överlapp ex. längd där det bara är en kvinna på 2000 som har männens medellängd. Om skillnaden är säg, 0,5 s.d. så är egenskapen "dimensional" men det är fortfarande stora könsskillnader i genomsnitt. Författarna skriver mycket riktigt "Average differences between men and women are not under dispute".
Hyde som du också citerar har jag kommenterat: "Män uppvisa ytterligare stora skillnader jämfört med kvinnor i 22 % av de 124 undersökta variablerna i genusfeministen Janet Shibley Hyde´s stora genomgång av 46 metastudier på könsskillnader på över 5 miljoner försökspersoner.Källa: The Gender Similarities Hypothesis (2005) Hyde har dock blivit kritiserad för att utesluta flera studier som uppvisar stora könsskillnader och inte sortera variablerna i biologiskt relevanta kategorier. Källa: Richard A. Lippa:The gender reality hypothesis (2006)"
www.familjeliv.se/forum/thread/68431087-valdokumenterade-konsskillnader-v-20
Som du ser skall du inte tro allt du läser i populärpressen, särskilt när en outbildad person skall försöka tolka forskning. Något som sällan eller aldrig blir rätt.

Det enda ordentliga sättet att ta reda på detta skulle vara att låta individer växa upp I en helt könsneutral kultur, då vi är extremt kulturella varelser, och våra hjärnor formas biologiskt av våra upplevelser.
Det var en bra dokumentär på ämnet i vetenskapensvärld, där slutsatsen just var den det inte riktigt går att avgöra hur mycket av de biologiska skillnaderna orsakas av kultur.
Snackar du om Kibbutzerna nu?
Nej, de lever inte upp till kraven.
Det börjar framgå att du är extremt vinklad i ditt synsätt, så jag tvivlar på att en ärlig vetenskaplig diskussion kan föras här.
Kibbutzer är inte en kontrollerad vetenskapligt säker miljö för denna typen av experiment. Vart är garantin att de faktiskt isolerades från rådande kultur? Var personalen där tränad med detta experiment i syfte?
Trolla hårdare min kära anti-feminist.
Kul att TS använder samma logik som när religiösa kräver att jag bevisar att gud inte finns, och det är mitt ansvar att skaffa fram studier som motbevisar deras påståenden.
Nu tänker jag självklart inte ödsla min tid på stållar, men ifall att någon annan läser denna tråd, vill jag bara återigen hänvisa till dokumentären på vetenskapens värld som jag länkade tidigare. Den sammanfattar det rådande läget väldigt bra, vilket nämligen är att det varken finns tillräcklig kvalitet eller kvantitet i forskningen på området för att kunna bevisa några väsentliga medfödda skillnader.
Fråga helt enkelt er själva, vems sammanfattning av forskningen litar ni mest på, SVT redaktionen på vetenskapens värld, eller ett sexistiskt drivet troll på familjeliv.se?
That is all 
Tycker det faktiskt var ganska träffande att du påstår att jag har en religiös uppfattning som begär att du skall bevisa att gud inte finns när alla som läst vår konversation klart och tydligt ser att det är jag som har alla källorna och det är du som har en religiös uppfattning och ber alla andra leta upp källor som stöder dina utsagor. För är det du eller jag som har det vetenskapliga stödet på sin sida?
Klart du inte skall göra, du kom in i tråden, framhärdade i din okunskap, och jag fick ett nytt tillfälle att visa att du/ni inte har något vetenskapligt stöd på er sida och sedan kallar du mig för troll. Ironin i detta undgår nog ingen = )
Frågan de skall ställa sig är i fall de tror på de främsta forskarna från de främsta universiteten och som publicerat i några av de bästa tidskrifterna i världen. Det är nämligen dem jag citerar i min TS. Det är alltså inte "jag" som påstår något, det är dessa forskare som gör det och jag citerar dem.
Jag förstår att du inte är intresserad av att "diskutera" längre eftersom det inte är så roligt att framstå som en kretin som har fel i allting man skriver men tack för ett gott skratt. Nöjet, är jag säker på, var helt på min sida = )
Kul...
Puffar den här tråden. Kanske är det någon ny läsare som har någon synpunkt = )