JhjärtaK skrev 2014-05-26 14:30:05 följande:
Brukar din mens komma på ÄL+10? Om ja så betyder det att du har en lutealfas på 9 dagar och vill verkligen inte måla fan på väggen men en lutealfas som är under 10 dagar kan medföra fertilitetsproblem då det befruktade ägget inte har lika lång tid på sig att fästa i livmoderslemhinnan innan mensen sköljer bort det. Jag antar att du testade med ÄL-test och inte gick enligt något app/annan uträknare?
Som sagt, brukar inte mensen komma såpass tidigt så är det ju ingen fara. "Normalt" anses att ha en lutealfas på 12-16 dagar och 10 dagar och uppåt skall inte påverka.
Sen jag slutade med piller har jag mina cykler varit: 28, 28, 29, 30, 26 dagar. Är första månaden som jag provar med ÄL-test så jag antar att jag hade min ÄL tidigare än vad jag trodde förra månaden och att cykeln bara försöker återgå till "normala" 28 dagar. Så förra månaden följde jag bara min app och antog att jag hade ÄL enligt den, ska man gå på symtom så hade jag förmodligen ÄL runt 3 dagar tidigare och därför en lutealfas på 13 dagar.
Denna månaden har jag stenkoll. ÄL i lördags eller söndags, strecken såg lika starka ut. BIM 7/6.
Tycker för övrigt att det inte är riktigt okej av dig att påstå att jag har fertilitetsproblem utan att veta bakgrunden, även om det inte var det du menade.