• stensaxpapper

En ny typ av temaresa till Kina

Hej, alla
    Jag är en trebarnpappa som arbetat som lärare, läromedelsförfattare, programmerare och städare. Nu är det dags för nästa utmaning - researrangemang! Jag skulle vara oerhört tacksam om ni skulle vilja ge mig feedback på min affärside - vad som verkar bra, vilken målgruppen kan vara och om ni själva skulle kunna tänkas åka på en sådan resa. 

Jag gillar själv att resa på egen hand - att boka mina egna resor, bo på enkla hotell och bara dyka ner i nya städer och upplevelser. Jag har de senaste åren varit i Frankrike, Sydafrika, Namibia, USA, Japan, Korea och Kina, och gemensamt för dem alla var att de alla var fantastiska upplevelser för sinnet, men också att det kunde vara ganska ensamt ibland. En härlig dag kunde följas av en småtråkig kväll på hotellrummet. Ibland vågade jag inte heller pröva de mer ovanliga restaurangerna eller resmålen där lokal språkkunskap krävs.

Tema- och gruppresor har alltid verkat intressanta, men att lägga ut 15-30 000 kr är oftast för dyrt för mig, och den gång jag åkte på en sådan resa (Beijing 2007) känns det också ganska styrt.

Min ide är att välja ett resmål jag känner väl och där jag har ett lokalt nätverk som tillsammans med mig erbjuder ett socialt sammanhang för dem som reser. Rundturer till både "måste"-platser och till annorlunda områden skulle ingå, med ett urval som jag tror blir roligare än vanligtvis. Samtidigt skulle dessa turer vara något som man kan välja bort efter smak. Lokala vänner skulle finnas med som guider, och hänga med på de gemensamma middagarna på kvällarna. De kan också följa med som översättare och guider för individuella önskemål.

Jag gör dessutom detta initialt vid sidan av mitt vanliga jobb, så vinstmålet skulle första gången vara plusminus noll. De som reser skulle köpa flygresa och boende själva, även om särskilt boendet förstås skulle koordineras av mig.
    Kostnaden för en grupp på mellan 10-20 personer skulle då bli 1500 kr/person enligt min kalkyl just nu, och då skulle pengarna gå till mina reseutgifter, lokala transporter och symbolisk ersättning till mina vänner på plats. De kommer göra detta för att få öva sin engelska och umgås med svenskar.
    Kostnaden för den som reser skulle bli ungefär:
    Flyg 4000 kr + Visa 800 kr + boende 700 kr + min avgift 1500 kr  = 7000 kr. Till detta kommer mat och egna utgifter. Då ska jag nämna att en snabbmatsmeny kostar typ 15 kr och goda nudlar 10 kr och neråt från ett gatustånd. Gissningsvis så kan du komma undan med mindre än 1000 kr om du inte shoppar så mycket. Själv har jag svårt att undvika shopping för mindre än 2000 kr. Tänk på att all världens varor produceras i Kina...

Bokningen kommer ske genom ett crowdfunding-projekt där den högsta nivån av bidrag istället för en gåva gör att man bokar sig för resan. Målet är att genomföra resan under en vecka i April 2015, troligtvis v15 då det är påsklov hos mig då.

Resmålet då? Det är Chongqing, Kina's största stad och en okänd pärla för de flesta västerlänningar. Den har 29 miljoner invånare med en storstadspuls som är fantastisk! Den ligger mellan två floder i kuperad terräng vilket gör att dess myllrande skyskrapor ger en fantastisk skyline. Chongqing var en del av Sichuan förut och det märks på det kryddiga köket, men också människorna är lite annorlunda än i Beijing, Shanghai eller Hong Kong. Det är mer avslappnat (i relativ mening...) och det finns gott om oaser för avslappning eller shopping. Jag älskar deras version av Gamla Stan, Ciqikou, ett Mecka för oss som älskar fotografera och handla souvenirer och god mat. Det finns så mycket att upptäcka, ett helt kvarter målat med grafitti av konststudenter, övergivna hyreshus mitt i city, vindlande gränder där du kan se maten lagas från levande djur till mat på tallriken, lyxbutiker, osv osv...

Så. Vad tror ni? Jag har säkert glömt någon uppenbar detalj, men då kan jag ta det när ni ser det. Åter igen, alla kommentarer mottas tacksamt. / Mikael

kina,resa,fråga,chongqing,
  • Svar på tråden En ny typ av temaresa till Kina
  • frökenelisabeth

Jag hade ÄLSKAT din idé när jag var singel. 1500 kr hade jag lätt betalat för ett socialt sammanhang på plats. 

Under åren som singel var jag ofta ressugen, men det föll många gånger på att jag inte ville resa ensam - flyga ensam är inget problem, men väl på plats vill man gärna ha lite sociala kontakter. 

Nu är jag gift och har ett litet barn, så det där med att resa får vänta några år, men som sagt, jag tycker idén är toppenbra, och den fyller verkligen ett hål i resebranschen. 

Kina är underbart för övrigt, jag har varit där tre gånger, och älskat det varje gång. Har inte varit i Chonqing, men har besökt Chengdu/Sichuan. 

Lycka till med projektet!

• stensaxpapper

Hej och tack för din feedback! Jag blir peppad så fort någon tror på det här.
    Det är intressant det du sade om småbarn, min syster sa samma sak angående målgrupper. Jag sade typ 20-45 år bara så där som en gissning, men då undrade hon om jag trodde att småbarnsföräldrar verkligen vill åka. Jag trodde det, att med tillräckligt pris kunde man kanske hitta en plats för en soloresa på en vecka om man verkligen har det där resebehovet, men jag vet själv att jag aldrig åkte utan familjen på en nöjesresa under deras småbarnsår, så det stämmer ju nog...
    Om jag får fråga, är det ekonomin i att resa flera som är problemet, eller att det inte känns som att du vill resa med småbarn, eller att lämna dem för att åka själv, som är största hindret nu? / Mikael

• frökenelisabeth

Min son är knappt två, och jag är inte så sugen på att resa långt med honom, han har (förstås) inte tålamod att sitta still i flera timmar. 

Ekonomin är inga problem, men just den typen av temaresor som du beskriver tänker jag att varken vuxna eller barn hade fått så mycket ut av innan barnen kommer upp i åtminstone skolålder. 

Att åka ensam på en nöjesresa känns inte heller aktuellt, när jag är ledig vill jag gärna umgås med familjen och inte resa bort. Däremot skulle det kanske funka om 5-6 år, att åka hela familjen, samtidigt så finns ju inte riktigt samma behov av social samvaro på plats när man reser med familjen. Inte för min del i alla fall. Men det kan ju vara annorlunda för andra, som kanske tycker det är mycket värt att lära känna folk på plats. 

Som sagt, hade jag varit singel hade jag bokat mig på resan utan att tveka. Hur tänker du marknadsföra din idé?

• Kjell2

Låter rätt ok men några frågor
    Flyg för 4000 kr, varifrån och vart?
    Boende 700 kr, hur månag nätter och var?
    Försäkring, avbokningsskydd, resegaranti mm, finns det?

• stensaxpapper

Hej, tack för er respons. Jag skrev långa inlägg som försvann för att jag inte loggat in Förvånad, men här kommer ett nytt försök...

@frökenelisabeth
    Bra poänger och förväntade, jag känner igen mig i det mesta. Därför är min gissning att målgruppen har ett potentiellt "hål" i mitten men samtidigt kan folk ha sina småbarnsår när som helst. Men det gör att det är soloresande utan småbarn som kan tänkas vara huvudgrupp.

Marknadsföreing: ja det är ju en utmaning särskilt eftersom min PR-budget är minimal just nu. Men förutom mina egna nätverk är tanken att FundedbyMe-kampanjen i sig ska vara marknadsföringen, tillsammans med hemsidan och facebook-sidan som snart är klara. Jag har tack och lov ett proffs som sysslar med dessa. Men om du har några andra tips så tar jag gärna emot dem förstås, haha. Att gå in på forum som det här är också ett indirekt sätt antar jag. Jag började här men eftersom jag fått en bra respons redan (tack igen) lär jag gå vidare till diverse reseforum också.

@Kjell2
    Jag borde kanske inte berätta för mycket om detaljerna pga att det är min affärside men:
    Flyg och boende kan jag tala om från egen erfarenhet håller den nivå jag nämner ovan. Flyget är från Arlanda. Boendet är ett enklare hostel, med dubbelrum eller sexbäddars för de billigaste nivåerna, men jag bodde i det sistnämnda och det var helt OK. Det är fräscht, centralt och har wifi, med ett gemensamhetsrum som i sig skapar möten varje dag. Det är spot on för den typ av upplevelse jag vill erbjuda.

Mitt intryck av regler är att så länga jag undviker att erbjuda resepaket, dvs både flyg och aktiviteter, så behöver jag inte ordna resegaranti etc. Visst är det en trygghet om jag skulle kunna erbjuda det, men poängen är just att prispressa och samtidigt erbjuda en social ram för din resa på plats. De flesta har idag en reseförsäkring redan som täcker det du säger, och flygresor/hotel kan tänkas ha avbokningsskydd också. Mitt företags 1500 kr blir då en liten del av det hela, men självklart skulle jag vilja erbjuda ett avbokningsskydd för även min del i framtiden. Men i början vill jag se hur tight jag kan skapa min produkt och ändå behålla det som är det centrala. Låter det rimligt?

• stensaxpapper

haha, jag missar de enklaste frågorna: och resan är en vecka, så sex övernattningar, troligtvis söndag kväll till och med fredag kväll.

• barnluktarbajs

Jag är intresserad av resor och har rest mycket så jag kommer gärna med tankar och idéer. Men skulle du inte kunna beskriva mer kortfattat exakt vad det är du erbjuder, och vad de sociala sammanhangen innebär? Är det en resa där man reser hela tiden tillsammans, alltså att man möts på Arlanda, reser till Kina, bor på samma gusethouse, och gör utflykter tillsammans? Och är det alltså locals på plats som fungerar som guider som tar med en på utflykter? 

• Kjell2

Du får nog vara mer tydlig i tider, flyg, boende, kostnader, ditt bolag mm. Just nu låter det mest som du letar resesällskap som ska betala din resa och fickpengar. Du får på 10 personer in 15 000 kr. 7 000 kr går till din resa, det blir 8 000 kr över.

• stensaxpapper

@barnluktarbajs:
    Visst, kan du få mer detaljer, men du har i princip sammanfattat det rätt.

Resan är en viss vecka i April nästa år. Jag pekar ut vilket flyg alla ska boka och vi ser till att alla gör det i god tid. Hotellet ser jag till att pressa priset på om möjligt och sedan bokar alla det också.
    Det jag erbjuder på plats är sedan:
    Transport till och från hotellet.
    Guidningar till olika mål i stan hela veckan, med transporter inkluderade. Jag har faktiskt inte med något som kräver inträde, det var inte medvetet utan det bara blev så när jag tryckt in allt som jag tyckte var viktigast. Man kan alltså åka på denna resa som i princip en vanlig guidad paketresa. Det kostar ändå inte mer än 1500 kr. Det som inte ingår är maten. Varje måltid kan ätas i sällskap med mig och en eller flera kinesiska kompisar. Vi går ut och äter flera gånger och en "krogrunda" är med också.
    Samtidigt kan man välja bort det man vill förstås. Dessutom kan alla, inom rimliga gränser, få hjälp att ta sig till egna ställen och få hjälp med översättning/rundtur. I dessa fall blir förstås transporten på egen kostnad, men taxibilar och tunnelbana är rätt så billigt. jag tog en 30 min tur med taxi och det kosta typ 35 kr.
    Dessutom finns det heldagsturer till utflyktsmål utanför Chongqing för några hundralappar, tex Three Gorges-dammen, vilka är enkelt att boka.
    Låter det rimligt? / Mikael

• stensaxpapper

@kjell2:
    Även om jag vid ett arrangemang kommer ha minimal egen tid så gör jag självklart gör jag detta för att jag älskar stan Chongqing. Men här är argumenten:
    Mitt resultat ska sluta på plusminus noll för de första resorna, dvs ingen vinst. Eventuellt överskott går tillbaka till de som reser med mig. Sedan är det skatt och avgifter för fundedbyme etc som gör att för 10 personer får jag c:a 10500 kr i budget. Om jag subtraherar mina egna kostnader på 5500 kr återstår c:a 5000 kr. Ur detta ska transporter och symboliska ersättningar till kompisarna på plats som avsätter mycket av en vecka. Min grova uppskattning just nu är att transporter går på kanske 3-4000 kr och sedan 1500-2500 till de som hjälper till. Enda orsaken varför den delen kan gå ihop är att de vill göra det av lite samma skäl som mig, för att utvecklas dvs i deras fall träna engelska och möta svenskar.
    Men oavsett mina drivkrafter är grundfrågan om produkten "social kontext och fria guidningar" motsvarar det pris 1500 kr som jag vill ta ut. Jag tror det gör det, eftersom jag själv skulle varit beredd att betala det priset för det jag vet att jag kommer kunna erbjuda de som åker på denna resa. Mina första versioner av den här affärsiden var betydligt dyrare och mer traditionella, och jag insåg att jag själv inte skulle köpt det jag ville sälja, men efter omarbetningar till det nuvarande formatet känns det som jag hittat något jag tror på.

Låter det som att jag förklarat säljpunkterna bättre?

• stensaxpapper

Jag har tydligare detaljer för bolag, restider etc men jag ser inte att jag har skäl att specifiera dem här och nu. Det känns som en rimlig försiktighet.

• Kjell2
    stensaxpapper skrev 2014-04-29 15:20:00 följande:
    @kjell2:
    Även om jag vid ett arrangemang kommer ha minimal egen tid så gör jag självklart gör jag detta för att jag älskar stan Chongqing. Men här är argumenten:
    Mitt resultat ska sluta på plusminus noll för de första resorna, dvs ingen vinst. Eventuellt överskott går tillbaka till de som reser med mig. Sedan är det skatt och avgifter för fundedbyme etc som gör att för 10 personer får jag c:a 10500 kr i budget. Om jag subtraherar mina egna kostnader på 5500 kr återstår c:a 5000 kr. Ur detta ska transporter och symboliska ersättningar till kompisarna på plats som avsätter mycket av en vecka. Min grova uppskattning just nu är att transporter går på kanske 3-4000 kr och sedan 1500-2500 till de som hjälper till. Enda orsaken varför den delen kan gå ihop är att de vill göra det av lite samma skäl som mig, för att utvecklas dvs i deras fall träna engelska och möta svenskar.
    Men oavsett mina drivkrafter är grundfrågan om produkten "social kontext och fria guidningar" motsvarar det pris 1500 kr som jag vill ta ut. Jag tror det gör det, eftersom jag själv skulle varit beredd att betala det priset för det jag vet att jag kommer kunna erbjuda de som åker på denna resa. Mina första versioner av den här affärsiden var betydligt dyrare och mer traditionella, och jag insåg att jag själv inte skulle köpt det jag ville sälja, men efter omarbetningar till det nuvarande formatet känns det som jag hittat något jag tror på.

Låter det som att jag förklarat säljpunkterna bättre?

Tror jag förstår. Men låter även som du genom lite svartjobb, F-skattesedel?, fixar en gratisresa för dig själv med begränsat ansvar.
  • stensaxpapper
    Kjell2 skrev 2014-04-29 15:23:54 följande:

Tror jag förstår. Men låter även som du genom lite svartjobb, F-skattesedel?, fixar en gratisresa för dig själv med begränsat ansvar.
    Hmm, jag förstår din implikation om gratisresa även om jag inte håller med. Men du kan se det så här. Jag är säker på att jag erbjuder en produkt som är attraktiv. Jag väljer att ta ut betalning för den genom personlig utveckling istället för pengar. Tror det är en fullt rimlig och egentligen sympatisk affärsmodell.
    Däremot är jag mer intresserad av det du säger om F-skattesedel och svartjobb.
    Jag kommer ha F-skattesedel och redovisa bokföring etc. Menar du att det finns skatterättsliga faror med upplägget som du direkt kan se? Om du har erfarnehet av sådant tar jag gärna emot tips och råd om du vill dela med dig.
    MvH / Mikael
  • Kjell2
    stensaxpapper skrev 2014-04-29 16:24:40 följande:
    Hmm, jag förstår din implikation om gratisresa även om jag inte håller med. Men du kan se det så här. Jag är säker på att jag erbjuder en produkt som är attraktiv. Jag väljer att ta ut betalning för den genom personlig utveckling istället för pengar. Tror det är en fullt rimlig och egentligen sympatisk affärsmodell.
    Däremot är jag mer intresserad av det du säger om F-skattesedel och svartjobb.
    Jag kommer ha F-skattesedel och redovisa bokföring etc. Menar du att det finns skatterättsliga faror med upplägget som du direkt kan se? Om du har erfarnehet av sådant tar jag gärna emot tips och råd om du vill dela med dig.
    MvH / Mikael

Ska du driva detta enligt alla regler bör du skaffa eget bolag och en revisor som hjälper dig med detaljerna. Någon form av ansvarsförsäkring är nog inte dumt heller. Kan vara värt att kolla upp reglerna i Kina också. Behövs det tillstånd för att bedriva verksamhet där?

Att ha detta under kontrol ökar förtroende för din verksamhet
  • stensaxpapper

Tack, det är punkter som jag ska se till atr missa. Du sätter fingret på en viktig punkt och det är att även om jag förnyar så är det mycket som redan finns och är etablerat som måste finnas med. Tonläge, formuleringar och upplägg som känns igen ger trots allt en trygghet. Jag har redan kollat upp en del i Kina och det är definitivt inte aktuellt att starta ett företag där. På samma sätt kommer jag inte hyra en buss och chafför på egen hand utan gå via en mellanhand/lokal arrangör. Dessutom är jag, som du också berör, vaksam på fallgropar med avsikt på lokala regler för ekonomisk verksamhet och där måste jag dubbelkolla allt. Revisor och ansvarsförsäkring är på G. Eget bolag - jag kan nog inte fixa aktiebolag än men egen firma är ordnad. Jag har ett schysst team/närverk där jag tror jag kan hitta det jag behöver mendå gäller det att veta vad som behövs.

/Mikael

• stensaxpapper
    OK, här är en uppdaterad beskrivning:

Kostnaden för att arrangera 1 veckas resa den 4 - 11 april 2015 är beräknad som följer:
    Resekostnader guide (mig) : 5400 kr
    Kostnader lokala guider: 2100 kr
    Kostnad transporter med bus: 4000 kr (osäker post än så länge)
    Overhead: 1500 kr
    Totalt: 13000 kr

Kostnaden för den som reser skulle bli ungefär:
    Flyg med Finnair Arlanda - Chongqing : Priser under 3600 kr är möjliga men jag räknar med 4000kr
    Kinesiskt Visa: 862 kr
    Boende sex övernattningar: 533 kr
    Min avgift: 1500 kr
    Totalt: 6895 kr

(Till detta kommer mat och egna utgifter. Då ska jag nämna att en snabbmatsmeny kostar typ 15 kr och goda nudlar 10 kr och neråt från ett gatustånd. Gissningsvis så kan du komma undan med mindre än 1000 kr om du inte shoppar så mycket. Själv har jag svårt att undvika shopping för mindre än 2000 kr. Tänk på att all världens varor produceras i Kina...)

Bokningen kommer ske genom ett crowdfunding-projekt där den högsta nivån av bidrag istället för en gåva gör att man bokar sig för resan. Jag har valt att lägga högsta nivån på 1500 kr. På det blir det sedan skatt och avgifter från sajten och paypal, vilket gör att jag får ut ungefär 1050 kr per anmäld. Om jag räknar med kanske 3000-4000 kr i rena bidrag (där hälften går tillbaka till givarna i form av gåvor), får jag in uppåt 2000 kr extra. Det innebär att jag behöver grovt 10 anmälningar för break even. Jag har satt gränsen för att genomföra projektet på 15000 kr vilket innebär att jag är beredd acceptera en mindre förlust (utan overhead kanske en tusenlapp) för att kunna genomföra projektet. Eventuella vinster kommer i denna omgång gå tillbaka till medresenärerna till tex fria måltider etc. Maxstorleken på gruppen är 20 personer.

Övrigt:
    Resegaranti hos kommerskollegiet. Kan nämna detta igen. KK ställer upp hur stor resegarantin ska vara men man måste själv teckna en med en bank eller försäkringsbolag. Håller på undersöka detta igen efter er feedback men tex Trygg Hansa verkade ointresserade när det var i ett annat land. Men jag återkommer.
Svar på tråden En ny typ av temaresa till Kina