En ny typ av temaresa till Kina
Hej, alla
Jag är en trebarnpappa som arbetat som lärare, läromedelsförfattare, programmerare och städare. Nu är det dags för nästa utmaning - researrangemang! Jag skulle vara oerhört tacksam om ni skulle vilja ge mig feedback på min affärside - vad som verkar bra, vilken målgruppen kan vara och om ni själva skulle kunna tänkas åka på en sådan resa.
Jag gillar själv att resa på egen hand - att boka mina egna resor, bo på enkla hotell och bara dyka ner i nya städer och upplevelser. Jag har de senaste åren varit i Frankrike, Sydafrika, Namibia, USA, Japan, Korea och Kina, och gemensamt för dem alla var att de alla var fantastiska upplevelser för sinnet, men också att det kunde vara ganska ensamt ibland. En härlig dag kunde följas av en småtråkig kväll på hotellrummet. Ibland vågade jag inte heller pröva de mer ovanliga restaurangerna eller resmålen där lokal språkkunskap krävs.
Tema- och gruppresor har alltid verkat intressanta, men att lägga ut 15-30 000 kr är oftast för dyrt för mig, och den gång jag åkte på en sådan resa (Beijing 2007) känns det också ganska styrt.
Min ide är att välja ett resmål jag känner väl och där jag har ett lokalt nätverk som tillsammans med mig erbjuder ett socialt sammanhang för dem som reser. Rundturer till både "måste"-platser och till annorlunda områden skulle ingå, med ett urval som jag tror blir roligare än vanligtvis. Samtidigt skulle dessa turer vara något som man kan välja bort efter smak. Lokala vänner skulle finnas med som guider, och hänga med på de gemensamma middagarna på kvällarna. De kan också följa med som översättare och guider för individuella önskemål.
Jag gör dessutom detta initialt vid sidan av mitt vanliga jobb, så vinstmålet skulle första gången vara plusminus noll. De som reser skulle köpa flygresa och boende själva, även om särskilt boendet förstås skulle koordineras av mig.
Kostnaden för en grupp på mellan 10-20 personer skulle då bli 1500 kr/person enligt min kalkyl just nu, och då skulle pengarna gå till mina reseutgifter, lokala transporter och symbolisk ersättning till mina vänner på plats. De kommer göra detta för att få öva sin engelska och umgås med svenskar.
Kostnaden för den som reser skulle bli ungefär:
Flyg 4000 kr + Visa 800 kr + boende 700 kr + min avgift 1500 kr = 7000 kr. Till detta kommer mat och egna utgifter. Då ska jag nämna att en snabbmatsmeny kostar typ 15 kr och goda nudlar 10 kr och neråt från ett gatustånd. Gissningsvis så kan du komma undan med mindre än 1000 kr om du inte shoppar så mycket. Själv har jag svårt att undvika shopping för mindre än 2000 kr. Tänk på att all världens varor produceras i Kina...
Bokningen kommer ske genom ett crowdfunding-projekt där den högsta nivån av bidrag istället för en gåva gör att man bokar sig för resan. Målet är att genomföra resan under en vecka i April 2015, troligtvis v15 då det är påsklov hos mig då.
Resmålet då? Det är Chongqing, Kina's största stad och en okänd pärla för de flesta västerlänningar. Den har 29 miljoner invånare med en storstadspuls som är fantastisk! Den ligger mellan två floder i kuperad terräng vilket gör att dess myllrande skyskrapor ger en fantastisk skyline. Chongqing var en del av Sichuan förut och det märks på det kryddiga köket, men också människorna är lite annorlunda än i Beijing, Shanghai eller Hong Kong. Det är mer avslappnat (i relativ mening...) och det finns gott om oaser för avslappning eller shopping. Jag älskar deras version av Gamla Stan, Ciqikou, ett Mecka för oss som älskar fotografera och handla souvenirer och god mat. Det finns så mycket att upptäcka, ett helt kvarter målat med grafitti av konststudenter, övergivna hyreshus mitt i city, vindlande gränder där du kan se maten lagas från levande djur till mat på tallriken, lyxbutiker, osv osv...
Så. Vad tror ni? Jag har säkert glömt någon uppenbar detalj, men då kan jag ta det när ni ser det. Åter igen, alla kommentarer mottas tacksamt. / Mikael