• traveler

Tjejer, vill ni bli kallade för "lilla gumman"

Vad tycker ni om att bli kallade för det? Så man vet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-29 18:22
    Kan förtydliga lite. Menar här kanske mest av kollegor, mentorer, lärare eller andra personer man möter utanför familjen

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tjejer, vill ni bli kallade för "lilla gumman"
  • pysselmajjo

Nej, min 9 år yngre medarbetare sa det till mig här om veckan. Det känns bara nedvärderande, nått som han va tvungen att säga för att inte känna sig underlägsen när jag förklara för honom att jag vill ha ordning och reda på avdelningen.

• Erfdgt

För min del beror det på vem som säger det och i vilket sammanhang. 

Nog för att jag är vuxen nu, men om min mamma säger "Men, är du sjuk lilla gumman?" till mig, så vet jag att hon absolut inte menar det på något nedsättande vis. Hon säger det med omtanke.  Likadant om min make skulle säga tex "Vad du ser trött ut, gå och lägg dig en stund lilla gumman!" efter en lång dag, så vet jag att han säger det med kärlek.

Det används ju dock i mindre trevliga sammanhang också, just för att vara nedlåtande, i tex diskussioner och då känns det allt annat än okej att bli kallad för det. 

• Lena

Nej, rent generellt säg det inte till någon annan än dina barn och eventuellt din partner

• missan75
    traveler skrev 2014-04-29 14:46:52 följande:
    Vad tycker ni om att bli kallade för det? Så man vet.

Jag kan tycka det är lite gulligt om det sägs på rätt sätt, av rätt person och i rätt situation.I mitt yrkesliv skulle jag få spader dock.
  • litengunnarolle

I de flesta situationer skulle jag säga att det är nedsättande. Min partner och min familj kan säga det med kärlek, och då är det okej.

• Plopps80

Gillar inte det. Men säger min mamma det är det ju en sak men säger kollegan det kan det vara nedsättande. Beror på hur man säger det. Vilken ton och i vilken situation. Det kan ju vara snällt och det kan vara nedlåtande.

• Sticka
    Erfdgt skrev 2014-04-29 14:52:23 följande:
    För min del beror det på vem som säger det och i vilket sammanhang. 

Nog för att jag är vuxen nu, men om min mamma säger "Men, är du sjuk lilla gumman?" till mig, så vet jag att hon absolut inte menar det på något nedsättande vis. Hon säger det med omtanke.  Likadant om min make skulle säga tex "Vad du ser trött ut, gå och lägg dig en stund lilla gumman!" efter en lång dag, så vet jag att han säger det med kärlek.

Det används ju dock i mindre trevliga sammanhang också, just för att vara nedlåtande, i tex diskussioner och då känns det allt annat än okej att bli kallad för det. 
    Exakt. 
  • Litet My

Kan inte svara, det beror på av vem. "lilla gumman" kan användas både i gulligt syfte och i förnedrande syfte.

Svar på tråden Tjejer, vill ni bli kallade för "lilla gumman"