• Anonym (Blåst)

Blåst på huset. Vilken är er värsta mäklarupplevelse?

Jag har alltid haft svårt för mäklare och inte blev det bättre idag. Då ringer mäklaren till huset vi tittade på i söndags och säger att huset är sålt. Andravisningen har inte ens varit och inga bud har presenterats. Till råga på allt såldes huset en halv miljon under vår gräns.

Jag har hört så många historier om mäklare som ljugit, fejkat bud, lurats, undanhållit information etc att jag egentligen inte är förvånad. Jag skulle inte bli förvånad om mäklaren kände köparen eller fick pengar under bordet.

Vilka är era värsta mäklarupplevelser?

• Svar på tråden Blåst på huset. Vilken är er värsta mäklarupplevelse?
  • Anonym (')

Mäklaren bestämmer inte vem säljaren säljer till. Det är väl säljaren som blåst dig i så fall.

• Anonym (12)

klart dom kan välja det om dom är lite smaratare:P

• Anonym (Blåst)

Det beror väl på vad de får för råd av mäklaren? Om man inte säger att det finns fler intresserade så är det ju svårt för säljaren att fatta ett riktigt beslut.

Jag har svårt att tro att en säljare väljer att loosa en halv miljon, utan anledning.

• nozpa

Ni hade alltså lagt ett bud? Kanske gillade inte säljarna er isf.

• Anonym (K)
    Anonym (Blåst) skrev 2014-04-29 19:11:19 följande:
    Det beror väl på vad de får för råd av mäklaren? Om man inte säger att det finns fler intresserade så är det ju svårt för säljaren att fatta ett riktigt beslut.

Jag har svårt att tro att en säljare väljer att loosa en halv miljon, utan anledning.
    Jag har även svårt att tro att mäklaren vill gå miste om provision (det är sällan ett fast arvode vid villa försäljning).
  • Anonym (Blåst)
    nozpa skrev 2014-04-29 19:14:40 följande:
    Ni hade alltså lagt ett bud? Kanske gillade inte säljarna er isf.
    Vi hann ju inte ens lägga något bud för mäklaren förmedlade inte att budgivningen hade börjat. Och varför skulle de inte gilla oss? Jag har aldrig träffat säljaren. Kanske så jag "fattig ut" så mäklaren inte trodde jag hade råd att köpa huset.

Men detta handlar inte om mig i första hand, jag vill höra vad ni andra har råkat ut för

• Anonym (Blåst)
    Anonym (K) skrev 2014-04-29 19:15:16 följande:
    Jag har även svårt att tro att mäklaren vill gå miste om provision (det är sällan ett fast arvode vid villa försäljning).
    När jag pratade med mäklaren och berättade vad vi hade tänkt lägga så lät hon chockad, så nej, jag tror inte att det var hon som försökte få säljaren att ta in fler bud.
  • nozpa
    Anonym (Blåst) skrev 2014-04-29 19:16:10 följande:
    Vi hann ju inte ens lägga något bud för mäklaren förmedlade inte att budgivningen hade börjat. Och varför skulle de inte gilla oss? Jag har aldrig träffat säljaren. Kanske så jag "fattig ut" så mäklaren inte trodde jag hade råd att köpa huset.

Men detta handlar inte om mig i första hand, jag vill höra vad ni andra har råkat ut för smile1.gif

Försökte bara sätta mig in i situationen. Alltså om säljaren fått alla namn och sett erat och bara "nej fy fan". Jag hade själv kunnat gjort en sådan sak om jag skulle sälja något och upptäckt att någon jag ogillade var intresserad.
    Men nej, då var det ju inte så i detta fall.

Har inte varit med om samma sak, men när vi letade hus kontaktade vi en mäklare angående ett hus, och hans svar var ungefär "det finns ett par som är intresserade, och eventuellt blir det sålt till dom, annars kan ni få en visning". Vi kontaktade säljarna, som givetvis såg till att vi fick en visning.
    Dock köpte vi inte det huset ändå.
  • Anonym (Blåst)
    nozpa skrev 2014-04-29 19:39:49 följande:
    Försökte bara sätta mig in i situationen. Alltså om säljaren fått alla namn och sett erat och bara "nej fy fan". Jag hade själv kunnat gjort en sådan sak om jag skulle sälja något och upptäckt att någon jag ogillade var intresserad.
    Men nej, då var det ju inte så i detta fall.

Har inte varit med om samma sak, men när vi letade hus kontaktade vi en mäklare angående ett hus, och hans svar var ungefär "det finns ett par som är intresserade, och eventuellt blir det sålt till dom, annars kan ni få en visning". Vi kontaktade säljarna, som givetvis såg till att vi fick en visning.
    Dock köpte vi inte det huset ändå.
    Låter nästan som mäklaren kände de andra spekulanterna.

En kompis till mig köpte ett hus och tre veckor senare började de bygga ett komplex med 300 lägenheter och ett höghus på tomtgränsen. Nog för att man bör kolla hos kommunen men mäklaren sa inte ett ljud om det bygglovet och det var förmodligen därför säljaren flyttade...
  • nozpa
    Anonym (Blåst) skrev 2014-04-29 19:42:20 följande:
    Låter nästan som mäklaren kände de andra spekulanterna.

En kompis till mig köpte ett hus och tre veckor senare började de bygga ett komplex med 300 lägenheter och ett höghus på tomtgränsen. Nog för att man bör kolla hos kommunen men mäklaren sa inte ett ljud om det bygglovet och det var förmodligen därför säljaren flyttade...
    Ja visst får man väl kolla lite, men tycker absolut att märklaren ska upplysa om sådant. Mäklaren jobbar ju för båda parter.
    När vi köpte vårat hus så berättade mäklaren, eller om det var säljaren att det hade varit tal om att bygga en väg ca 150m bakom vårat hus. Och att det pratats om i 20 år. Alltså en vanlig väg i ett villaområde. Känns inte som att det var en större grej, men ändå blev vi upplysta om detta. Sådant gillas.
Svar på tråden Blåst på huset. Vilken är er värsta mäklarupplevelse?