Inlägg från: Voluptuous Shalimar |Visa alla inlägg
  • Voluptuous Shalimar

Passar denna klänning för en bröllopsgäst?

UniqueSnowflake skrev 2014-04-30 00:53:40 följande:

Snälla säg att du skojar?   smile9.gif

OM du nu ska ha billigt postordetjafs, så skaffa åtminstone lite stiligt postordertjafs.
    Jag rekommenderar dessa t ex:

Vit m blommönster 100% bomull ca 850:-
    www.laredoute.se/derhy/klanning-allocution-fr...

Desigual blå mönstrad, viskos o polyester ca 800:-
    www.laredoute.se/desigual/klanning-fran-desig...|1&Nao=18

Men du kanske gillar sånt som ser ut som ett babydoll-nattlinne?

www.victoriassecret.com/sleepwear/babydolls-a...

typ såhär?

Ja, verkligt stiliga, eh, strandklänningar du föreslår.

Ts: om du tror att klänningarna du länkar till säkert kommer att vara knälånga på dig så tycker jag inte att de är för avklädda, särskilt inte om du har något över, tex en nätt kofta eller en sjal (som för övrigt kan göra klänningen ifråga än mer bröllopsfin). 
  • Voluptuous Shalimar

Men jisses vad viktorianskt, så länge det inte är kungligt bröllop så tror jag knappast att någon kommer att notera om man ser 3 cm av en bröllopsgästs KNÄ!!! Det handlar ju ändå inte om att klänningen ska sluta på halva låret, utan nu har vi kommit till hur mycket av KNÄET den täcker...!

Jag har långa ben och har gått på bröllop i sedesam råsidenklänning med tillhörande lilla jacka och ja, klänningen visade faktiskt mina knän (men inte mer). Kände mig inte ett dugg naken, faktiskt. 

• Voluptuous Shalimar
    Biffus skrev 2014-05-01 09:43:33 följande:
    Den hamnar betydligt mindre än 10 cm längre ner. All längd sitter inte i benen. Snarare runt 5 cm.
    Vi vet iofs inte om ts drar XS eller om hon kanske behöver medium - som då blir aningen längre. 
  • Voluptuous Shalimar
    EnAnonumius skrev 2014-05-02 10:30:44 följande:
    Nej jag har INTE tagit infon där ifrån wikin.
    DU frågar vad "klädkod kavaj" innebär och du fick ju svaret.

Du skrev tydligt i inlgg #92:
    "Vad säger klädkod kavaj?"

Nu sitter du och svamlar om att "enligt Magdalenas spalt" då kan du inte läst många av hennes spalter när du säger den visst kan vara kortare och det är en "tolkningsfråga".

Varför frågar man alls?

Jag har tagit min beskrivning från från Magdalenas bok.. 
    Jag läser den ibland, även om jag inte äger den.  Och nej klänningen ska faktiskt inte sluta ovanför knäna alls, och "kan inte göra det heller", om man har klädkod kavaj.
    För det hade du vetat om du läst alla hennes spalt(er) där det tas upp om klädkod kavaj, som du hävdar.

För finare vardagsklädsel, så går man väl knappast klädd i kläder som visar mer än den döljer.

Men - om man har en klänning med täckta axlar (alt en baraxlad men med sjal) så torde väl knappast någon finna det olämpligt att skymta KNÄN? Eller talar vi om olika saker? En klänning som slutar precis ovanför knät tycker jag funkar utmärkt (jag har långa ben och XS så det är svårt att hitta en mellanlång kjol/klänning där knäna är täckta) medan en lårkort klänning känns för kort.

Att bekymra sig över att visa några cm knä känns ganska... omotiverat... 
  • Voluptuous Shalimar

Här är två klänningar som visar knä. Jag tycker att båda skulle fungera till både till klädkod kavaj och mörk kostym, om man täcker axlar och dekolletage om man ska bevittna en vigsel i kyrkan. Men du håller inte med eftersom man kan se knäna?
  • Voluptuous Shalimar
    NeedfulThings skrev 2014-05-02 17:47:25 följande:
    Men du menar alltså att man enligt rätt etikett ALDRIG får gå på bröllop i en klänning som visar lite lår?
    Lår? Är du galen? Det är ju fullkomligt oanständigt att visa KNÄN! Ska du ge dig till att visa låren kan du lika gärna ha en prislapp för vad du tar per timma uppklistrad på bröstet...
  • Voluptuous Shalimar
    EnAnonumius skrev 2014-05-03 03:01:22 följande:
    En motfråga. Klara du av att skilja på budbäraren från budskapet?
    Jag skrev vad som gäller vid klädkod kavaj.
    Du verkar missa att jag aldrig lagt in egen vädring i detta.

Jag klarar med lätthet att känna igen en snorkig attityd i alla fall och betackar mig för dina spydigheter.

Jag kan meddela att "knälång" även kan vara en klänning som räcker TILL knäna, alltså inte ÖVER dem. Jag tror med säkerhet att allas vår kloka Ribbing väl skulle kunna skilja en passande klänning från en opassande och två centimeter knä skulle INTE vara avgörande. 
  • Voluptuous Shalimar
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-03 22:18:34 följande:
    Den rosa, med en kavaj alt liten kofta eller linnejacka till och fina smycken, fungerar.
    Den andra, nej, strandklänning, ser billig ut dessutom.
    Den bruna skulle ju vara bröllopsfin med rosa tvåradig pärlcollier och puderrosa tunn kofta eller kanske guldskimrande scarf och en enkel guldlänk runt halsen och armleden. 
  • Voluptuous Shalimar
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-05 20:55:55 följande:
    Nix. Tycker inte om
    - "ryschet" som bildas av det fula dragbandet i midjan.
    - dragbandet i midjan
    - att klänningen har olika längder.

Men smaken är som baken. Kombinera det du sa med den rosa klänningen, eller rentav, den rosa klänningen i den bruna nyansen  = jättefint.
    Haha, vad roligt att du säger det - jag är också väldigt anti-dragband men många många stora designers har ju kört dragbandsmidja flera sommarsäsonger! Jag trodde att det bara var jag som var hopplöst efter, men vi är alltså två...
  • Voluptuous Shalimar
    frangipani skrev 2014-06-03 13:28:14 följande:
    Den bruna klänningen gillade jag! Kommer du ihåg var du hittade den? 
    Hm, Nelly tror jag, men den är nog inte kvar i sortimentet längre dessvärre.
Svar på tråden Passar denna klänning för en bröllopsgäst?