Inlägg från: Jag kom inte på något bättre |Visa alla inlägg
  • Jag kom inte på något bättre

letar hund

Jag har bara haft amstaff och rottis.. men hur goa som helst och snälla mot barn (om hunden är mentalt frisk dvs)! Ja, de behöver mycket mental stimulans och mycket motion, men det är värt det! Blev påhoppad en gång när jag bara hade haft hand om hunden ca 2 veckor (var jourhem), hunden hoppade mot knäppgöken och började skälla, och vägrade släppa människan i närheten av mig. Så jo, de kan försvara- och gör det rent instinktivt. Det finns i deras tankesätt- det finns väldigt en väldigt kort linje mellan tanke och handling hos dem, får de en "order" så sker det direkt.

Ursäkta om jag skrivit slaffsigt nu, klockan är ändå 00:30! :)

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
    GrodanHopp skrev 2014-04-30 06:11:59 följande:
    Och det är en renrasig, rastypsisk Amstaff du har?

Troligen reagerade den mer på att personen bette sig instabilt, vilket inte är önskvärt, än att den försvarade dig.

Rottisen däremot försvarar och vaktar.

Den jag var jourhem åt vid det laget, ja.
    realisten skrev 2014-04-30 23:49:05 följande:
    Sen är dessutom amstaffen så otroligt människovänlig så att troligtvis skyddar den inte. En amstaff är ingen vakthund eller skyddshund och ska Heller vara det då det är väldigt otypisk för rasen.

Har du läst på mycket om rasen? Detlåter inte som det. Visst, skk's rasinformation kan ju ha fel och brister, men 9/10 sidor om amstaff-rasen har en annan åsikt än det du framför.
Svar på tråden letar hund