• Aspie

Sojamjölk och illamående?

Jag har druckit rätt mycket sojadryck och det har alltid gått bra för mig. Föredrar dock havredryck. Fast är du orolig för gluten så finns det ju risdryck som är rätt gott med, dock ganska sött. Mandeldryck tycker jag är sisådär faktiskt, det är ingen höjdare för min del... Något som är gott i kaffe är ris- och hasselnötsdryck som ger en rätt härlig smak.

• Aspie

Lite off topic fråga, men varför skriver/säger ni t.ex. havremjölk? Det är inte mjölk. Det är substitut för mjölk och när man köper det i butik står det väl alltid -dryck? Jag har förstått att många använder -mjölk i vardagstal, men inte varför.

• Aspie
    kouki skrev 2014-05-01 17:21:21 följande:
    Därför det är det jag använder istället för mjölk, vitt och ska efterlikna mjölk. Så det är den mjölk jag använder mig av pga min relativt nya allergi. Är uppvuxen delvis under somrarna på en mjölkgård, och just mjölk är något som har varit en stor del av min mathållning tidigare, så rent mentalt är det på något vis viktigt att ha kvar någon slags "mjölk" i min kost. Att använda ordet "dryck" är helt främmande för mig då jag sammankopplar det med koncentrerad saft på tetra... Så vi är alla olika i våra kopplingar till ord. Vad jag inte förstår är att man ska ifrågasätta andras förhållanden till en sådan ickefråga?
    Själv känner jag snarare att jag vill komma bort från ordet mjölk eftersom det är just det jag inte tål och kopplar till negativa erfarenheter.
    Hur kan -dryck vara helt nytt när det är det det oftast står på förpackningarna i butik eller på produkternas hemsidor? Ex. risdryck (Carlshamn), sojadryck (GoGreen) och havredryck (Oatly).
    Jag ifrågasätter det eftersom många använder sig av -mjölk och att jag inte förstår varför, får man inte undra det och fråga? Jag tycker det är extra konstigt just för att det oftast står -dryck på förpackningarna med.
Svar på tråden Sojamjölk och illamående?