• Myran22

Vad kollar dom på en lägenhetsbesiktning?

Våran lägenhet ska besiktigas nästa vecka så nu undrar jag vad dom kollar för nåt.

Kollar dom i kylen och alla skåp? Köksskåp, badrumsskåp?

Någon som vet?

• Svar på tråden Vad kollar dom på en lägenhetsbesiktning?
  • Vanilj

Det beror nog lite på vad dem kollar...
    Dem tittar på tapeterna om man har fettfläckar många borrhål,golv repor eller hål,dörrar stort sett allt.
    Dem kollar så ni inte har onormalt slitage.

• hib58

Hej
    När min dotter hade flyttat ifrån sin lägenhet till annan ort, blev det så att jag var med på besiktningen.
    De hade med det gamla besiktningsprotokollet från när den före detta hyresgästen flyttade. Sen såg de om det blivit någon åverkan på lägenheten efter det.
    Han kikade bakom spis, i kyl och frys. Tittade in i skåp och garderober. På toan kikade han under handfat och bl.a på baksidan av toaletten. Nu var ju lägenheten tom och vi hade verkligen städat den ordenligt. Det såg han väl så han drog aldrig ut kyl/frys och badkar. Jag frågade om det brukade vara problem med städningen och tydligen är det inte så vanligt att lägenheterna är välstädade så oftast går dom igenom allt.

Lycka till med Din städning. Lämna lägenheten i det skick du själv vill komma till ditt nästa boende.

• rödbetan

Beror också på oom det är en hyresrätt eller bostadsrätt något de är noga med i en bostadsrätt är fläkten vid spisen hur ventilationen är dragen.

• Vanilj

Ts- Syfta du på städbesikningen?

• Lalalong

När jag har haft besiktning på de lägenheter jag flyttat ifrån har de dels kollat så det är städat ordentligt. Och sen jämför de med protokollet från när man flyttade in. Då tittar de på tapeterna, om de är mer slitna än vad de borde. Om man har gjort allt för mycket hål i väggarna. Om golvet har blivit repat, ja och liknande saker.
    Ibland kan de vara riktigt riktigt petiga alltså, det är knappt så man tror att man ska få leva i sin egen lägenhet. Som när vi flyttade sist t.ex. Då hade hyresbolaget vi bodde hos precis bytt ägare och det fanns inte protokoll från när vi flyttade in. (hade väl försvunnit i flytten eller något). Hon som utförde besiktningen tittade på sovrummet och såg att det var märken efter sängen på tapeten. Men, sa hon, eftersom det inte fanns protokoll kunde inte veta att det var vi som hade gjort de märkena. Om de hade kunnat visa det hade vi fått betala omtapetsering av hela sovrummet... För att vi har haft en säng där lixom!!
    Jaja.. lycka till i alla fall!!!

• Lalalong

Litet tillägg bara... när det gäller städningen: Ja de har, alla gånger jag haft besiktning, kollat i kylen och i alla skåp.

• Myran22

Det är inte någon städbesiktning, vi har inte flyttat än och ska inte göra föränn den 1/4. Så det är väl för att kolla slitage & sånt (?). Men MÅSTE jag städa bakom spisen innan den besiktningen dom ska göra? Måste väl räcka till städbesiktningen?

Att allt ska vara väldigt välstädat när man flyttar ut vet jag. Men jag kan ju gärna inte flyttstäda när jag bor kvar *s*

Det är en hyresrätt.

• Lalalong

Myran22
    Aha... sånt system har jag aldrig stött på utan har alltid gjort allt i en stöt.
    Nä då antar jag att du inte behöver vrålstäda som du gör när du flyttar ut. Men de måste förståss se golv och väggar för att se om det är slitet
    Lycka till igen!

• Myran22

Lalalong:
    Hehe, så skitigt är det inte så man inte kan se väggarna eller golvet.

Man kanske ska dra ut soffan en bit från väggen och på andra sätt underlätta det hela.

Jag är jättenervös över det hela för lägenheten var väldigt sliten när vi flyttade in och jag har aldrig fått sett något besiktningspapper på vad dom anmärkte på då. Dock klagade vi vid inflytten på att det var sliten och att det var en massa plugghål i väggarna & så vidare.
    Hoppas det blir bra och att vi slipper betala en massa pengar för saker som vi inte gjort.

• Lalalong

Myran22

Håller tummarna för att allt går bra!!

• Pernillis

När vi flyttade in i vår lägenhet så kollade de mest på hål i väggarna,trösklar o sånt.
    Säkert olika de där,men så gjorde de här iaf!!

Svar på tråden Vad kollar dom på en lägenhetsbesiktning?