• Äldre 30 Apr 10:19
    1346 visningar
    2 svar
    2
    1346

    En fråga om värkar

    Jag har en undran. Jag har hela tiden varit rädd för att föda vaginalt, både före jag blev gravid och under graviditeten. Var jätterädd för smärtan som jag läst om.

    För tre veckor sen fick jag tyvärr gå igenom en framkallad förlossning i vecka 19. Jag drabbades av en infektion och fosterhinnorna brast så vattnet gick. Vi hoppades in i det sista att det skulle gå att rädda graviditeten i strikt sängläge, men tyvärr gick inte det. Fostrets ena ben letade sig ut och i det läget fanns det inget mer att göra än att sätta igång det.Otroligt jobbigt och tråkigt givetvis! 

    Men nu i efterhand har jag funderat lite på just värkarna och smärtorna. Finns det nån som varit med om både en för tidig förlossning i ungefär samma vecka och en förlossning som gått bra i "rätt" tid?

    Jag tänker på smärtan då, jag hade ju riktiga värkar och undrar om jag kan vänta mig att dom värkarna känns likadant om jag skulle genomgå en förlossning i "rätt vecka" senare? Jag förstår absolut att den smärtan som man får av att det fullgångna barnet ska ut är en helt annan eftersom barnet är större än vad det är i vecka 19. Där förstår jag ju så klart att det känns mer.

    Men värkarna, kan jag vänta mig att dom är detsamma om jag ska gå igenom det igen i en eventuell ny graviditet?

  • Svar på tråden En fråga om värkar
  • Äldre 30 Apr 12:21
    #2
    nilla78 skrev 2014-04-30 12:06:08 följande:
    Eftersom värkarna är öppningsarbete - så kommer öppningsarbetet kännas likadant en nästa gång. Skillnaden är väl att vi en framkallad förlossning kan det gå fortare än vid en "naturlig" - dvs värkarna blir intensivare/kommer tätare.

    Beklagar sorgen!!
    Tack för ditt svar!

    Ok, då är jag ändå kanske lite mer mentalt förberedd om det blir nån mer gång. Denna gång gick det så fort allting, jag hann inte riktigt förbereda mig. Så jag var jätterädd men kunde inte riktigt förmedla det till varken sambo eller BM.

    Jag har alltid tänkt att det kommer ALDRIG att gå att föda naturligt. Men kanske ändå efter det här hemska så kan jag nog våga.
Svar på tråden En fråga om värkar