• Liten ekorre

    Torktumlare sönder, hittar inte kvittot...

    Vår torktumlare har gått till grönare betesmarker, enligt reparatör behöver hela elsystemet bytas (?). Vi köpte den för ett och ett halv år så garantin borde väl gälla, men jag kan verkligen inte hitta kvittot... Finns det någon chans att man kan få ut det på garantin ändå? :/

  • Svar på tråden Torktumlare sönder, hittar inte kvittot...
  • SVejsan

    Köpte ni den kontant?
    Eller per kort?
    Om kort Gå till firman ni köpte den hos och   gå in och be att få en kvittokopia som dom bör ha i sitt system (Ha kontoutdrag med er)

  • Jessicca

    Köpte ni de kontant är risken minimal att de går men med kort funkar. Köpte en hårddisk som gick sönder och hitta inte kvittot men tog med kontoutdrag och då löste de sig :) Vet du inte hur länge garantin räcker så ring och fråga vad som gäller :)

  • sommar2001

    Vad är det för tumlare? Det vanligaste är 1års garanti, vissa modeller har 2 el 5. Oavsett garanti går det att reklamera.

  • sommar2001

    Fast det stämmer inte gällande vitvaror. Det generella är 1 års garanti. Det finns dock vissa produkter med 2 år och hos olika handlare finns utvalda produkter med 5 år. Finns även produkter med 10 års garanti men då gäller det inte hela produkten utan är begränsat till en eller få delar, ex motor. Det finns inte en enda leverantör av vitvaror som lämnar en garanti på alla produkter under varumärket som täcker hela produkten längre än under 1 år.

  • ronaldino
    sommar2001 skrev 2014-05-04 18:51:45 följande:
    Fast det stämmer inte gällande vitvaror. Det generella är 1 års garanti. Det finns dock vissa produkter med 2 år och hos olika handlare finns utvalda produkter med 5 år. Finns även produkter med 10 års garanti men då gäller det inte hela produkten utan är begränsat till en eller få delar, ex motor. Det finns inte en enda leverantör av vitvaror som lämnar en garanti på alla produkter under varumärket som täcker hela produkten längre än under 1 år.
    Jag har inte haft anledning att reklamera något äldre än 2 år så jag hade missat att lagen ändrats

    Det är tydligen 3 år man har på sig att reklamera en vara generellt. Sedan kan det finnas 5 års garanti och då är det 5 år man har på sig.

    Vet inte om det är någon skillnad i praktiken på 3 års garanti och det som står i lagen 3 års reklamationsrätt. Kanske någon konsumentjuridiskt kunnig som vet?

    www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamation/
    Reklamation: Om en vara eller tjänst har fel har du under en viss tid rätt att lämna tillbaka varan. 
    Du har rätt att reklamera en vara i tre år efter att du tagit emot den.
  • sommar2001

    Till att börja med måste man skilja på garanti (frivillig från leverantör) och konsumentköplagen (reklamationsrätt)

    Enligt konsumentköplagen så har en konsument rätt att reklamera en vara under de tre första åren eller under Under de 6 första månaderna ses felet som ursprungligt och säljare/leverantör har bevisbördan, dvs för att kunna neka en reklamation måste det finnas bevis för yttre åverkan, onormalt slitage osv.
    Därefter är det köparen som har bevisbördan, är i praktiken omöjligt för en vanlig kund att kunna bevisa att felet är ursprungligt på ex en torktumlare... Där kommer serviceföretag in i bilden. Dessa är av leverantören utsedda att utreda felorsak och göra bedömning av felet. Är felet intr ursprungligt/ produktionsfel nekas reklamationen och kunden står för kostnaden av ev reparation och felsökning.

    Garanti är ett frivilligt "löfte" om att produkten skall hålla under en viss tid. Garantin täcker även den enbart ursprungliga/ produktionsfel fel men under garantitiden är leverantörerna betydligt mer generösa med godkännanden av svårbedömda fel.
    Har efter väldigt många år i branschen aldrig varit med om att ett svårbedömt garantiärende fått avslag. Är produkten 12 mån och 1 dag kan det bli betydligt svårare att få samma fel godkänt genom reklamation.

    Under reklamationsrätten kan kunden kräva ex utbyte/ny produkt, häva köpet/ pengarna tillbaka, reparation osv men det är alltid säljaren/leverantören som avgör vad som ska göras. Säljaren/ leverantören har rätt att reparera en produkt 3 ggr för samma fel el 4 ggr för olika fel på en produkt innan kunden har rätt att häva köpet. Får kunden en ny likadan produkt (utbyte) utgår ingen ny garanti utan är den reklamerade varan 10 mån har den bara 2 mån garanti kvar.
    Har en vara 5 års garanti kan man reklamera varan under 5 år.

Svar på tråden Torktumlare sönder, hittar inte kvittot...