• Anonym (TS:en)

Ser det verkligen så illa ut att dricka ur vattenflaska inne i en affär??

Jag dricker en hel del vatten, ca 2 liter per dag, jag mår bäst av det. Ibland har jag med mig en vattenflaska när jag är ute på stan (det är jag ju inte ensam om).

Häromdagen vad jag och min mamma och handlade tillsammans på ICA, min dotter var också med. Hon dricker också mycket vatten och vill gärna att jag har med en flaska.

Jag tog med flaskan in i affären och tog mig några klunkar då min mamma säger "drick inte här inne, det ser inte bra ut". Jag blev ganska irriterad på den kommentaren.

Jag har funderat på det sen, det är inte första gången om jag har med en flaska in i en affär och dricker, nu börjar det ju bli varmt ute med, men ser det dumt ut att göra det? Dricka vatten ur vattenflaska inne i en affär?? Vad är det som ser dumt ut?

Om det nu ser så illa ut så undrar man ju vad folk tänkt om en när man de har sett en??

• Svar på tråden Ser det verkligen så illa ut att dricka ur vattenflaska inne i en affär??
  • Ellie

Om det handlar om en typ av flaska som kan köpas i affären ser det väl inte så bra ut eftersom det kan verka som att du börjat dricka redan innan du betalat. Det är rätt ohyfsat :) Om det istället är en typ "sportflaska" som tydligt är något du haft med dig, så handar det kanske snarare om att de flesta affärer inte tycker om att man äter eller dricker där inne, pga risk för söl. Jag hade personligen inte brytt mig om någon som dricker inne i affären, men säkert kan folk göra det.

• Anonym (Hm)

Det är inte bra att dricka hela tiden så mycket. Är du beroende. Din dotter härmar dig bara!

Ellie skrev 2014-04-30 12:21:24 följande:
    Om det handlar om en typ av flaska som kan köpas i affären ser det väl inte så bra ut eftersom det kan verka som att du börjat dricka redan innan du betalat. Det är rätt ohyfsat :) Om det istället är en typ "sportflaska" som tydligt är något du haft med dig, så handar det kanske snarare om att de flesta affärer inte tycker om att man äter eller dricker där inne, pga risk för söl. Jag hade personligen inte brytt mig om någon som dricker inne i affären, men säkert kan folk göra det.
    Det är en vattenflaska jag använder som är köpt på Intersport, så det är inget man kan köpa på Ica. Jag är vuxen och klarar av att dricka vatten utan att spilla, så jag ser inga problem med det. Kanske är det en generationsfråga, det är mer de äldre som bryr sig. Idag är det ju vanligt att den yngre befolkningen har en vattenflaska med sig.
    Anonym (Hm) skrev 2014-04-30 12:22:59 följande:
    Det är inte bra att dricka hela tiden så mycket. Är du beroende. Din dotter härmar dig bara!
    2 liter är inte farligt, för att det ska vara farligt måste man komma upp i 6-10 liter.
  • LaFontaine

Men det är väl självklart att du som vuxen människa klarar dig utan vatten den kvarten du är inne och handlar? Annars bör du söka läkare, för då är något allvarligt fel!

Och ja, det ser rätt infantilt ut med vuxna människor som måste suga på en vattenflaska i tid och otid.

• Anonym (Onödigt)

Det är kallt inne på alla livsmedelsaffärer så dricka p.g.a värmen måste ingen där inne. Och man kan tro att du snattat flaskan och tänkt dricka upp den innan kassan så visst ser det illa ut. Håller f.ö med om att 2 liter verkar rena vansinnet! En trend jag inte begriper varifrån den kommit. 2 liter vatten utöver annan vätska dricker jag bara utomlands i extrem värme,aldrig i Sverige.

• Anonym (Vatten)

Förr var det väldigt ofint att damer halsade överhuvudtaget, det gjorde bara pilsnergubbar. Nuförtiden är det helt ok att dricka vatten ur flaska utomhus, men många "finare damer" skulle inte göra det på stan, möjligtvis på stranden. Och inomhus, på offentlig lokal är det inte riktigt väluppfostrat att halsa, om man nu bryr sig om sådant.

• Anonym (:))
    LaFontaine skrev 2014-04-30 12:30:28 följande:
    Men det är väl självklart att du som vuxen människa klarar dig utan vatten den kvarten du är inne och handlar? Annars bör du söka läkare, för då är något allvarligt fel!

Och ja, det ser rätt infantilt ut med vuxna människor som måste suga på en vattenflaska i tid och otid.
  • Jackson
    Anonym (TS:en) skrev 2014-04-30 12:25:40 följande:
    2 liter är inte farligt, för att det ska vara farligt måste man komma upp i 6-10 liter.
    Jo, det kan det faktiskt vara. Du ska få i dig ca 1-1½ liter vätska om dagen, och många glömmer även att det är mycket vätska i maten. Om du dricker så mycket vätska så kan det tyda på att du har diabetes. 
  • Anonym (L)
    LaFontaine skrev 2014-04-30 12:30:28 följande:

Jag är böjd att hålla med, jag tycker det ser överdrivet ut med folk som "måste" dricka överallt.
Svar på tråden Ser det verkligen så illa ut att dricka ur vattenflaska inne i en affär??