• Anonym (arg)

Pappas frus barn får ärva min pappa!!!

Jag är skitförbannad. Vi var hos pappa och hans fru och pappa berättade att han och frun har skrivit testamente så att vi alla barn, hans och hennes, ska få ärva lika mycket. Vad är det för jäkla dumheter? Min pappa har gått ställt och hans fru har inget utan honom. Hur ska jag få pappa att förstå att det är sjukt att skänka bort det jag ska ha, till hennes barn?

• Svar på tråden Pappas frus barn får ärva min pappa!!!
  • Anonym (.)

Menar du allvar? Det är inte din egendom. Det är hans.

• Anonym (arg)
    Anonym (.) skrev 2014-04-30 12:39:22 följande:
    Menar du allvar? Det är inte din egendom. Det är hans.
    Det ska bli min egendom när han är död. Hans frus ungar är inte släkt med mig och ska inte ärva min pappa.
  • Anonym (h)

Testamente kan han väl skriva men det är ju inte giltigt i det fall du beskriver här. Han kan inte ge bort era laglotter till hennes barn. 

• Anonym (K)

Laglotten har du rätt till, resten kan han göra vad han vill med utan att du har något att säga till om.  

• Anonym (arg)
    Anonym (K) skrev 2014-04-30 12:42:51 följande:
    Laglotten har du rätt till, resten kan han göra vad han vill med utan att du har något att säga till om.  
    Jag är hans barn och jag ska inte dela mina pengar med hennes ungar.
  • Anonym (h)

I trådstarten skriver du att han sagt att ni ska få lika mycket. Så kan det förhålla sig just med tanke på laglotten.

• Ellie
    Anonym (h) skrev 2014-04-30 12:41:11 följande:
    Testamente kan han väl skriva men det är ju inte giltigt i det fall du beskriver här. Han kan inte ge bort era laglotter till hennes barn. 

Fast om de är gifta så är tillgångarna gemensamma och barnen från olika tidigare äktenskap borde kunna få dela lika på allt. TS, det är överhuvudtaget inte din sak att lägga dig i. Vill han att fruns barn skall få ärva så är det hans rätt att ge dem ett arv. Han har väl antagligen en bra relation till dem. Det stämmer att det är hans egendom och inte din, och ditt argument att "det skall bli mitt när han dör" håller inte, eftersom det faktiskt inte skall bli ditt. Bara det du har laglig rätt att få blir ditt, och därutöver får du enbart den del han väljer att ge till dig.
  • Ellie
    Anonym (arg) skrev 2014-04-30 12:44:50 följande:
    Jag är hans barn och jag ska inte dela mina pengar med hennes ungar.

Han har antagligen en god relation till hustrun och hennes barn. Man får ge sina tillgångar till vem man vill.
  • Anonym (arg)
    Anonym (h) skrev 2014-04-30 12:46:05 följande:
    I trådstarten skriver du att han sagt att ni ska få lika mycket. Så kan det förhålla sig just med tanke på laglotten.
    Så ska det inte vara för det är min pappas pengar och de kommer från min farfar och de ska bli mina.
  • Anonym (h)
    Ellie skrev 2014-04-30 12:47:29 följande:

Han har antagligen en god relation till hustrun och hennes barn. Man får ge sina tillgångar till vem man vill.
    Nej, det får man inte. 
Svar på tråden Pappas frus barn får ärva min pappa!!!