• Nygravid

Nygravid och uppsagd

Hej. Jag blev fast heltidsanställd för åtta år sedan. Under åren har jag förhandlat upp min lön till 26750kr. Senaste lönesamtalet var för två år sedan och skulle gälla till juni 2014. Min chef anställde ytterligare en heltidsanställd för två år sedan. För två veckor sedan upptäckte jag att jag är nygravid. Men för en dag sedan så blev jag skriftligt varslad om att jag är uppsagd pga arbetsbrist och att chefen planerar att gå i pension eftersom hon börjar nå pensionsåldern. Eftersom jag varit anställd 8 år så är uppsägningstiden 5 månader och det är då 3 månader kvar innan barnet beräknas komma. Jag är ansluten till a-kassan och undrar nu hur detta kommer att påverka min föräldrapenning? Förmodligen kommer jag vara arbetssökande och gå på a-kassa de sista tre månaderna innan förlossning, för ingen vill väl anställa en höggravid kvinna? Jag är inte med i facket eftersom vi inte har kollektivavtal på min arbetsplats. Tacksam för svar på detta och om ni har något bra tips på hur jag på bästa sätt kan lösa detta. Eventuellt kan hon tänka sig behålla mig på deltidstjänst. Har inte berättat om graviditeten ännu eftersom jag precis fått veta själv. Blev helt chockad av beskedet om uppsägning och tänkte säga det då men vill inte att hon ska få veta ännu:(

Vad göra?
  • Svar på tråden Nygravid och uppsagd
  • Försäkringskassan

Hej!

Föräldrapenning kan betalas ut enligt en sjukpenninggrundande inkomst (SGI). För att ha rätt till en SGI så ska man ha arbetat stadigvarande i minst sex månader.

Man har rätt att gå ner i arbetstid eller sluta arbeta helt sex månader innan beräknad förlossning utan att det påverkar SGI:n.

Här kan du läsa mer om föräldrapenning; http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/!

Hälsningar

Malin, handläggare

Svar på tråden Nygravid och uppsagd