• Anonym (/G)

Liten present på första dejten

Hej,

Äntligen dags för en dejt, det är den första dejten efter ett 20 årigt förhållande.

Funderar på att ta med en röd ros som present när vi träffas. Har kollat runt lite och meningarna känns klart delade om vad man ska göra.

Vi båda är runt 40 och båda med långa förhållande bakom sig och båda har varit singlar något år.

Vi har pratat mycket, framför allt via SMS.. ca 700 sms på 15 dagar, med diverse innehåll, men vi har lärt känna varandra bra på detta viset tycker jag.

I vilket fall som så är det dags för en träff.. vi ska ta en promenad på stranden och i närheten finns in lunchrestaurang som vi ska äta på. Dejten har vi valt att begränsa lite i tid... om att i fall det  inte känns bra .

Så... Ska jag ta med en röd ros som present? Själv tycker jag nog det skulle kännas bra att ha en med,men vill ju inte verka "desperat" eller så. Sen tänker jag om man har en ros med på första dejten, vad har man då på andra... tredje... fjärde dejten o.s.v.

Tjejer och killar vad säger ni.. skriv gärna om Ni är tjej eller kille i ert svar

/G

PS. Svårt att hitta rätt forumdel för denna fråga,  men hittade någon annan liknande fråga här.

• Svar på tråden Liten present på första dejten
  • Plupp73

Hej!
    Det beror på vem det är du ska träffa. Personligen tycker jag inte om röda rosor, om det inte är en ren kärleksförklaring från någon som känner mig väl/älskar mig. Jag tycker att det allra mest romantiska är om någon handplockat vilda blommor till mig i en liten bukett. Det tyder på omtanke - för mig. Alternativt en lite gullig men mer neutral present.
    Men det är så JAG ser det, jag tror att många andra skulle bli superglada för en röd ros - men själv tycker jag att det är "för mycket" för en första date.
    Lycka till!

• Anonym (g)

Om jag får välja så väljer jag gärna bort gåvor vid första träffen. 

• Anonym (Rach)

Jag är nog benägen att tycka att en present på första dejten är lite overkill. Är det en skrymmande gåva (eller som helt enkelt inte bara kan sättas ner i handväskan eller fickan) kan det bli lite jobbigt att släpa runt på hela dejten igenom. 

Skulle föredra att den jag ska dejta tar med ett gott humör istället:) 

• Anonym (g)
    Anonym (Rach) skrev 2014-05-01 11:47:37 följande:
    Jag är nog benägen att tycka att en present på första dejten är lite overkill. Är det en skrymmande gåva (eller som helt enkelt inte bara kan sättas ner i handväskan eller fickan) kan det bli lite jobbigt att släpa runt på hela dejten igenom. 

Skulle föredra att den jag ska dejta tar med ett gott humör istället:) 
    Exakt. Personligen skulle jag känna mig fånig om jag gick runt på stranden/stan eller in på en rastaurang med en röd ros i handen. Jag vill kunna placera en bukett blommor i en vas, inte går runt och bära på en ros. Det var roligt när jag var tonåring och fann nöje i att torka dem och räkna dem för att kunna se hur uppskattad jag varit.
  • Anonym (Nej)

Jag är kvinna 45 år, singel i 4 ....

Jag skulle inte vilja ha en present/blomma på första dejten, jag skulle känna mej lite obehaglig till mods. Även om det kanske kan vara lite gulligt, men nej inte på en första dejt så.....

Men när det kommer till att släppa in någon hemma så uppskattar jag ju om han har med sej en blomma, lite choklad eller så, för det är ingen självklarhet längre.

• marmik

Det är ju väldigt personligt vad man tycker, men när jag började dejta efter att ha skiljt mig så hade jag nog tyckt att det känts konstigt att få en present eller blomma på första dejten. Även om man tycker att man lärt känna varandra per sms så blir det inte samma sak som att träffas på riktigt, blir det inte bra blir presenten bara fånig.

• Anonym (PK)

Om du ska hämta upp henne hos dig kan jag tycka att du nog kan ge en liten blomma, för då kan hon direkt placera den i vatten och slippa ta med sig den på hela dejten. Men annars skulle jag inte göra det :)

• Fånga dagen

En röd ros ser jag som en kärleksförklaring, och tycker därför inte det passar när man ska träffa någon för första gången. Ni har ju dessutom valt att begränsa tiden vid ert första möte om det inte skulle kännas helt okej. Då kan kanske din röda ros verka lite malplacerad. Så jag rekommenderar varken present eller blommor.

• NaCl

Jag är kvinna 40+ och det är i alla fall inget jag skulle uppskatta.

• Dexter dot com

Jag skulle känna mig väldigt obekväm om jag fick blommor/present på första dejten. Att du bkuder på lunch räcker gott som tecken på din uppskattning.

• Anonym (/G)

Här var det övervägande nej på att ta med blomma/present så jag valde att skippa de och är nöjd med det Dejten blev lyckad... Ny dejt på gång Tack för råden /G

• Anneli C

Haha sicken flane! Att man lär känna nån via sms var nåt nytt och att man sedan ens överväger att ta med en ros på första dejten Så pinigt ge mig skäms kudden nu snälla!

• Pentra
    Anneli C skrev 2015-08-03 19:23:13 följande:
    Haha sicken flane! Att man lär känna nån via sms var nåt nytt och att man sedan ens överväger att ta med en ros på första dejten Så pinigt ge mig skäms kudden nu snälla!

TS var ärlig i sin fråga och bad vänligt om råd. Jag tycker det då är oförskämt av dig att skratta och kalla TS för detta nedsättande tillmäle. ... /Pentra
Svar på tråden Liten present på första dejten