• djungelvrål

Hur många timmar per dag är era hundar ensama?

Hej Hundägare! jag undrar över tre frågor.

1, Hur många timmar per dag är era hundar själva o hur ofta?

2, vilken hundras har ni?

3, hur mycket rastar ni hunden? (hur länge innan arbetet osv)

• Svar på tråden Hur många timmar per dag är era hundar ensama?
  • Dexter dot com

1, Min hund är nästan aldrig ensam då jag har ett jobb när hon kan vara med alt vara hos hundvakten. Jag lämnar henne nån timme ibland så hon inte ska "glömma" att kunna vara själv.

2, Dvärgschnauzer idag, tidigare schäfer och lagotto

3, Mina tidigare hundar har lämnats max 4 timmar per dygn ( alltså inte 4 timmar först och sen lämna igen nån timme på kvällen )  1-2 g/v och då motionerats/tränats ca 1-1,5  timme innan dom lämnats.

• MiaIa90
    djungelvrål skrev 2014-05-01 21:19:14 följande:

1. Våran hund är inte ensam alls mycket kanske max 20-30minuter vecka.
    2.Vi har en Chihuahua/Shit zhu blandras.
    3.Vi rastar våran pojke rätt ofta 5-8gånger dagen han är fortfarande valp på 7månader.
  • Abbe83

1. Våran hund är är inte själv på dagarna för jag jobbar och min sambo är hemma och sover inför han ska jobba natt.
    Men lämnar honom själv ibland när vi utför nåt ärende.

2. Har en schäfer som heter Thor.

3. Motionera/ aktivera honom i ca 45 minuter innan jag åker till jobbet kl 09.00. Sen går min sambo ut med honom i ca 30 minuter när han vaknar. När jag kommer hem går jag och hunden ut i skogen i ca 45 minuter då vi syssla med lydnad, spår, sök, apportering eller dogparkour. Går en kortare promenad på 10-15 minuter då vi vaknar på morgonen och en innan vi går och lägger oss. 
  • Scoops
    När vi båda jobbar så är de ensamma mellan 3-4h ( Min mor brukar titta förbi och ta ut dem mitt på dagen om både jag och min fästman jobbar långa dagar).

2 Cavalier King Charles Spaniel och en English Toy Spaniel

På morgonen innan jobbet 10-15 min, på lunch 10-15 min (samma runda som på morgonen) och när jag kommer hem från jobbet blir det en "riktig" promenad på 40-50 minuter (denna brukar vi variera med olika rundor) och sedan blir det en kvällskiss (10 min) kring 18-19-tiden och är vi vakna sent (midnatt eller längre) så tar vi ut dem en extra gång innan vi lägger oss. Så 4-5 utgångar/dag :)
  • Aniiee

1 I snitt en timme per dag, men de har sällskap av varandra, normala dagar. Är jag ute på jobb och inte kan ta med hundarna så 5-6 timmar. Men då rastar någon hundarna. Det händer väl en gång var 6e vecka att det blir så.

2 En samojed, en sheltie och en blandras

3 En gång på "morgonen", 10-20 minuter, en gång mitt på dan 2-3 timmar, en gång på kvällen 1-3 timmar, en gång på natten 30-45 minuter.

why?
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Dexter dot com
    djungelvrål skrev 2014-05-01 23:02:21 följande:
    Tack för svar! smile1.gif Finns det ingen som arbetar och har hunden ensam? *nyfiken* smile1.gif

Man brukar inte rekommendera att hunden är ensam så många timmar per dag och jag och många andra har en maxgräns på 4 timmar vilket innebär att alla jag känner som jobbar och har hund har dagis/hundvakt åt sina hundar. Känns ju inte schysst att skaffa hund för att den sen ska ligga ensam stora delar av dagen.

Hur länge har du tänkt att lämna hunden per dag eftersom du frågar?
  • PaRa

Vår hund lämnas i 9 timmar/dag ungefär. 

Innan ni flyger i taket, sambons faster kommer över mitt i denna period och går ut en timme med hunden. 

Vi kan inte ha hunden på dagis då hon blir otroligt stressad av detta, utan hon trivs bra med denna lösning och är lugn och trygg.

Schäfer

Innan jag åker hemifrån rastar av henne, och när jag kommer hem går vi en promenad. 

Utöver detta bli det långpromenader när jag är ledig, eller kommer hem tidigt. Hon får även följa med ut till landet 1-2 gr/månad och springa ut någon mil i skogen. 

the problem is not the problem. the problem is your attitude about the problem
  • djungelvrål
    Dexter dot com skrev 2014-05-02 05:28:42 följande:

Man brukar inte rekommendera att hunden är ensam så många timmar per dag och jag och många andra har en maxgräns på 4 timmar vilket innebär att alla jag känner som jobbar och har hund har dagis/hundvakt åt sina hundar. Känns ju inte schysst att skaffa hund för att den sen ska ligga ensam stora delar av dagen.

Hur länge har du tänkt att lämna hunden per dag eftersom du frågar?
    från kl 7:00- 12:00. Sedan är jag med den hela eftermiddagen. Det är alltså bara förmiddagarna som den behöver vara ensam på.
Svar på tråden Hur många timmar per dag är era hundar ensama?