• kma

Min kille har eget företag och spar ingen pension varken till sig själv eller sina anställda, olagligt?

Hej! Som rubriken lyder. Hur ska han göra med den biten? Han är liksom 37 år så det känns som om det verkligen är läge att börja spara. Hur ska han gå tillväga? Ska han kontakta något pensionsbolag så att dom får hjälpa honom? Han har i och för sig inte kommit igång med firman ekonomiskt än så dom kanske inte har råd att betala pension helt enkelt? Men är inte det olagligt? Hjälp!

• Svar på tråden Min kille har eget företag och spar ingen pension varken till sig själv eller sina anställda, olagligt?
  • FIame

Arbetsgivaravgifter är väl något som han betalar? Det kommer ingen ifrån, såvida det inte rör sig om svartjobb.

• kma
    FIame skrev 2014-05-02 07:53:16 följande:
    Arbetsgivaravgifter är väl något som han betalar? Det kommer ingen ifrån, såvida det inte rör sig om svartjobb.

Hmm det vet jag inte om jag ska vara ärlig men han ägnar sig inte åt svart jobb. Så pensionen är inräknad i arbetsgivaravgifterna?
  • Jill 79

Tror kma menar tjänstepensionen. Tror inte det är olagligt. Har i alla fall arbetat på flera små företag som inte betalat in något.

• Kjell2
    kma skrev 2014-05-02 07:50:04 följande:
    Hej! Som rubriken lyder. Hur ska han göra med den biten? Han är liksom 37 år så det känns som om det verkligen är läge att börja spara. Hur ska han gå tillväga? Ska han kontakta något pensionsbolag så att dom får hjälpa honom? Han har i och för sig inte kommit igång med firman ekonomiskt än så dom kanske inte har råd att betala pension helt enkelt? Men är inte det olagligt? Hjälp!
    Så länge han sköter arbetgivaravgifter mm så gör han inget olagligt.

Tjänstpension, för anställda,  ingår i vissa kollektivavtal och kan även förhandlas fram individuellt. 

För egen del bör han nog ta kontakt med något proffs för att hitta en bra lösning som passar honom och hans situation. Men byggs det inte upp något värde i bolaget så bör han nog lägga undan en del till sig själv inför pensionen.
  • FIame
    kma skrev 2014-05-02 07:56:09 följande:

Hmm det vet jag inte om jag ska vara ärlig men han ägnar sig inte åt svart jobb. Så pensionen är inräknad i arbetsgivaravgifterna?
    En del av pensionen är väl med där om jag förstått det hela rätt. Googla vettja.
  • Pension

Hej kma!

Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om egenföretagare och pensioner och vill gärna ge bra tips om det.

Vi har samlat information på vår hemsida på hur han tjänar in till sin egen pension. www.pensionsmyndigheten.se/ForDigSomForetagare.html

Vår pensionsexpert Monica har också tagit upp ämnet och ger här fler tips på vad som kan vara bra att tänka på för att förbättra pensionen. www.pensionsmyndigheten.se/PensionsfallanForEnskildaFirmor.html

När det gäller hans anställda så är deras löner pensionsgrundande för allmän pension. Om han inte har ordnat någon kollektivavtalad tjänstepension så finns det möjligheter att lösa det via flera tjänstepensionsbolag, t.ex. SPP.se, Skandia.se, försäkringsbolag och banker.

Ert inlägg hittade jag genom en sökmotor som visar träffar på internet som handlar om pension.

Har ni fler frågor om pension är ni välkomna att ställa er fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension eller ring vår kundservice på nummer 0771-776 776.

Hälsningar Carl, Pensionsmyndigheten

• OKAD

Man får väl alltid pension genom skatten? Men det är ju alltid bra att spara själv också.

• Pajama

Han är enligt lag skyldig att ha sina anställda försäkrade och bör ha sig själv försäkrad också. När man tecknar den försäkringen så brukar det ingå sparande till avtalspension för anställda, men det beror säkert på vad man ber om.
    Jag har Fora för den verksamheten jag inte har kollektivavtal på.

• CitronGul
    Pajama skrev 2014-05-06 19:56:29 följande:
    Han är enligt lag skyldig att ha sina anställda försäkrade
    Det stämmer tyvärr inte.   Rynkar på näsan

"Finns det inget kollektivavtal har man ingen skyldighet att teckna försäkringar för de anställda."
    www.finfa.se/Fragor--Svar/Nar-maste-man-teckna-forsakringar/

"En olycka kommer sällan ensam. När fönsterputsare xx xx skadade ryggen i en arbetsolycka framkom att han var dåligt försäkrad. Eftersom hans arbetsgivare inte hade tecknat kollektivavtal går han miste om försäkringsskyddet i avtalsförsäkringarna. "
    www.fastighets.se/home/fast2/tidn/home.nsf/unid/3C70827BB9875173C125746B003DEC0F
Svar på tråden Min kille har eget företag och spar ingen pension varken till sig själv eller sina anställda, olagligt?