• mane03

Min bebis vägrar äta!!

Jag har en tjej som är 4 månader, för ca lite mer än en månad sedan började problemen med maten.
    Hon äter ersättning och har sedan födseln älskat att äta men helt plötsligt vill hon inte ha, hon skriker när man försöker mata henne. Hon tar flaskan och suger 3-4 ggr sedan släpper hon i panik och skriker sedan ger jag henne flaskan igen och samma sak händer. Efter ett tag blir hon helt hysterisk så då får jag ge henne nappen så hon får lugna ner sig sedan ger jag henne flaskan igen och allt börjar om igen. 
    Jag brukar få i henne max 60 ml och det tar ca 40 min. Jag håller på bli tokig, jag förstår inte vad som är fel.
    Vi får ingen hjälp av sjukvården så därför skriver jag här i hopp om att någon haft samma problem och kan ge mig tips.
    Vi har testat allt vi kan tänka, vi har testat olika lägen, olika nappflaskor, vi använder näsfridan innan måltid ifall hon skulle ha snor i näsan som gör det svårare att äta, ingenting fungerar. Min bebis som var så lugn och snäll för några veckor sedan är jätte missnöjd nu och det förstår jag att hon är eftersom hon inte äter.
    jag får i henne ca 300-400 ml per dygn.

Vet inte vad jag ska göra =(

• Svar på tråden Min bebis vägrar äta!!
  • Lovisblomman

Har tyvärr inte så mkt råd att ge. Men är det lättare att få i hon mat på natten? Har läst i andra trådar om dom som passat på att ge flaskan när dom sover. Verkar ha fungerar bra.

• Natulcien

Det är ganska vanligt att de strular med maten i den åldern. Det är så mycket annat som intresserar och distraherar då. Vår son helammades, men kunde också vägra och skrika ibland. Men då fick jag avvakta en halvtimme och sen försöka igen, byta ställning, byta rum, amma i mörkt rum etc. Jag fick trixa en hel det, och efter ett par veckor så gav det sig.

• mane03

Nä det är inte lättare på natten.
    Jag har två barn till och visst är det så att i den här åldern kan det bli svårare med mat eftersom det finns så mycket annat roligare än att äta, men det här är inte normalt, hon behöver ju få i sig mat, hon blir helt hysterisk och om hon inte börjar äta kommer det bli sondmatning och det känns jätte jobbigt.

• Natulcien
    mane03 skrev 2014-05-02 13:34:28 följande:
    Nä det är inte lättare på natten.
    Jag har två barn till och visst är det så att i den här åldern kan det bli svårare med mat eftersom det finns så mycket annat roligare än att äta, men det här är inte normalt, hon behöver ju få i sig mat, hon blir helt hysterisk och om hon inte börjar äta kommer det bli sondmatning och det känns jätte jobbigt.
    Vad säger de på BVC då? Och vad säger de vårdkontakter ni har haft? Går hon ner i vikt?
    Har ni provat någon annan sorts ersättning?
  • Koppkaka

Har du provat att byta nappstorlek? Det kanske kommer för långsamt så hon blir arg för den sakens skull?

• mane03

Vi har varit på sjukhuset tre ggr och vi får bara en ny återbesökstid för att följa upp det, men dom gör inget.
    hon har inte gått ner än men hon har stannat i vikt. Vi har bytt till mjölkfritt eftersom hon fick hemska utslag på kroppen och det har blivit mycket bättre men matproblemen vart inte bättre alls =(

• mane03
    Koppkaka skrev 2014-05-02 14:00:04 följande:
    Har du provat att byta nappstorlek? Det kanske kommer för långsamt så hon blir arg för den sakens skull?
    Ja jag har testat olika storlekar på nappen också, känns som jag testat allt som man kan göra själv.
    Tack i alla fall =)
  • mane03
    Koppkaka skrev 2014-05-02 14:09:13 följande:
    Om hon får gröt då t ex, äter hon då? Ni kanske får koppmata henne?
    Hon äter gröt om man ger det men hon är ju bara 4 månader och då ska man ju inte ge ett helt mål mat.
    Ska på återbesök på tisdag och då ska jag säga att jag går inte där ifrån om dom inte gör något.
    Men det blir ju sond om hon gått ner i vikt, hoppas bara dom gör nån utredning så man får veta vad som är fel.
  • Vero06

Hmm...det är väl aldrig så att maten är för varm eller kall? Eller är det så att hon har ont i halsen? Annars vet jag faktiskt inte. Har två barn, men inte fått det problemet. Hoppas att det löser sig.

Svar på tråden Min bebis vägrar äta!!