• MrsEnglund

Projekt 6 månader, arbetslös fram till födsel?

Så typiskt, för jag blev nyligen av med mitt jobb och fick därefter en anställning för 6 månader som konsult. Jag fick reda på att jag var gravid två dagar efter att jag skrev på kontraktet, så jag kan nog klara att jobba de 6 månader jag skrivit på för.
    Men vad gör jag med tiden efter de 6 månaderna fram till födseln? Ingen lär ju vilja anställa en höggravid person som bara ska stanna en kort tid...?
    Kan man ta ut föräldrapenning fram till födseln tro?

• Svar på tråden Projekt 6 månader, arbetslös fram till födsel?
  • Stello

Hur lång är luckan mellan att anställningen är slut och fram till bf?

• Annelie 76

Naturligtvis stämplar du och söker jobb. Bara för att chansen att bli anställd är liten betyder det inte att det är omöjligt. Spar på föräldrapenningen så den räcker länge.

• MrsEnglund

Det kommer bli 2-3 månader emellan... Funderar på om man kanske kan fråga om förlängning av uppdraget med 2 månader, det vore ju det bästa.

• kop

Oavsett hur det blir kommer inte din föräldrapeng att påverkas så länge du är inskriven som arbetssökande under hela mellantiden.

Det var lite risk för varsel på jobbet precis när jag fått reda på att jag var gravid så såg till att läsa in mig ordentligt. Man får inte ha en endaste dag i glapp mellan anställning och annan sysselsättning (som då kan vara sjukskrivning, att man är inskriven som arbetssökande, etc.) om man vill att föräldrapengen ska grundas på den tidigare lönen.

Svar på tråden Projekt 6 månader, arbetslös fram till födsel?