• meng9

Svullet tandkött (BILD)

Vaknade i morse med svullnad runt en tand och ont i lymfkörteln.
    Har nu även huvudvärk, ökad puls och feber.

Kan det här vara en abcess tand? Alltså riktigt allvarligt. Eller ska jag sluta noja och söka tandläkarvård om några dagar? Har pratat med både sjukvårdsupplysningen och akuttandvården och fick väldigt dubbla besked om man säger så.

Självklart kan ingen veta fören jag gjort en riktig undersökning men jag är riktigt rädd och orolig :(

• Svar på tråden Svullet tandkött (BILD)
  • Gredelina

Sluta noja. Så har jag typ en gång per år. Iblan om ett popcornskal kommit i melkan och irriterat eller ngt annat. Vänta en vecka så får du se. :) Använd tandtråd varje dag.

• meng9
    Gredelina skrev 2014-05-02 20:35:40 följande:
    Sluta noja. Så har jag typ en gång per år. Iblan om ett popcornskal kommit i melkan och irriterat eller ngt annat. Vänta en vecka så får du se. :) Använd tandtråd varje dag.
    Jag hade inte brytt mig om det inte var för febern och lymfkörteln. Det är därför jag är orolig.
    Men ja.. kanske får vänta ut den isåfall. Jämförde lite med bilder på google och tycker det är skrämmande likt Rynkar på näsan
  • Gredelina
    meng9 skrev 2014-05-02 20:40:06 följande:
    Jag hade inte brytt mig om det inte var för febern och lymfkörteln. Det är därför jag är orolig. Men ja.. kanske får vänta ut den isåfall. Jämförde lite med bilder på google och tycker det är skrämmande likt

Ta en alvedon då, det är inflammationshämmande och febernedsättande.
  • k girl

Alvedon är INTE inflammationshämmande. Du tänker på Ipren.

• Gredelina
    k girl skrev 2014-05-02 20:49:51 följande:
    Alvedon är INTE inflammationshämmande. Du tänker på Ipren.

Nja, du har visserligen rätt, men tänkte mer smärtsillande. ;)
  • Lindsey Egot the only one

Borsta är det enda som hjälper. Du har säkerligen fått något mellan tandköttet ich tanden som irriterar

• SecretMe

Köp Hexident och skölj, det brukar ha bra effekt på sånt.

• meng9
    Tigerliljaaa skrev 2014-05-02 21:01:13 följande:
    Har du ont i käkbenet också?
    Jag börjar få.. känns som ett tryck :/
  • Galna kattkvinnan

Detta fenomen uppkommer då en kvinna suger kall kuk, samma sak vid halsont.

• Tigerliljaaa
    meng9 skrev 2014-05-02 21:17:13 följande:
    Jag börjar få.. känns som ett tryck :/
    Vad sa sjukvårdsupplysningen? Om du är rädd för att det är inflation i käken tycker jag du ska söka akut faktiskt inget att leka med det där
  • kmp01

Av bilden att döma samt dina beskrivna symptom skulle jag säga att det är nekros samt infektion i pulpan. 
    Troligen även en fistel bildning ut ur slemhinnan.  Kallas Apikal parodonit.

Om sådan är fallet är behandlingen är att dra ut tanden alt rotbehandling (vilket självklart är att rekommendera). 
    Kan ej läka av sig själv..

Boka tid hos tandläkaren

Svar på tråden Svullet tandkött (BILD)