• Pearlcrow

Kattallergi hos barn- vill köpa dvärgpudel

Hej!
    Våran dotter är snart fem år. Hon är kattallergiker.

Hon har varit tillsammans med hundar ända sen Hon föddes då alla i familjen har hund. Bichon vipet schizu och chiuwaua (stavningarna är nog fel)

Nu funderar vi på att köpa dvärg pudel, man läser ju om att barn kan utveckla allergi om den har redan en.

Nu eftersöker jag erfarenheter om detta, liknande fall. För och emot för att få lite mer info om detta.

• Svar på tråden Kattallergi hos barn- vill köpa dvärgpudel
  • Näckrosen

Katt och hundallergi är inte samma allergi.

Just pudel är en allergivänlig sort som få utvecklar allergi mot. Be att BVC gör ett pricktest på henne för hund. Men pudel törs ni nog skaffa om hon inte tidigare visat allergi mot hund.

• Dexter dot com
    Pearlcrow skrev 2014-05-03 08:44:22 följande:
    Hej! Våran dotter är snart fem år. Hon är kattallergiker. Hon har varit tillsammans med hundar ända sen Hon föddes då alla i familjen har hund. Bichon vipet schizu och chiuwaua (stavningarna är nog fel) Nu funderar vi på att köpa dvärg pudel, man läser ju om att barn kan utveckla allergi om den har redan en. Nu eftersöker jag erfarenheter om detta, liknande fall. För och emot för att få lite mer info om detta.
    Bäst är ju att besöka en uppfödare med valpar eftersom man oftast känner av valpar mer och vara bland så många hundar som möjligt under en dag eller två . Sen är det ju ingen garant för att hon inte utvecklar allergi senare.
    Hur har ni tänkt lösa det OM hon utvecklar allergi? Är ni beredda att medicinera henne?
  • LaFontaine

Jag började som hästallergiker. Några år senare reagerade jag också på katt. Hundar gick fint. Tills en dag när jag plötsligt reagerade på labrador. Sen gick det rätt fort och idag reagerar jag till och med på fåglar. Jag är en sån där knasig typ som reagerar rätt starkt på pudlar men inte på cocker spaniel (vilket hittills är den enda hunden jag inte reagerar på). Även om jag medicinerar med tabletter, inhalator, kortisonspray och ögondroppar känner jag av min allergi.

Problemet med allergi är att man faktiskt inte vet hur den utvecklas. Jag har gått från att klara mig på en allergitablett till att knata runt med en hel arsenal i handväskan, en förändring som kom någon gång i puberteten.

Så jag säger som Dexter dot com, har ni en plan för vad som händer om hon dottern blir allergisk? Däremot förespråkar jag inte medicinering som långtidslösning, för även om man medicinerar svagt mår man inte jättebra av antihistaminer.

• hundpuss

I er situation hade jag kontaktat en seriös uppfödare, ta en dialog med dom och säg som det är. Kanske finns möjlighet att ta en vuxen hund på foder, då kan man ju prova på och se hur det går, men om det inte skulle fungera så finns det en seriös uppfödare "bakom" som tar tillbaka hunden, så hunden inte behöver bli en "blocket-hund". 

• Kina79

Min man är kattallergiker.
    Min yngsta dotter är också kattallergiker - eller hon var iaf när hon testades vid 1 års ålder. Nu är hon 4 och i 18 månader har vi haft en pudel.
    Ingen reagerar på honom.

Svar på tråden Kattallergi hos barn- vill köpa dvärgpudel